در حال مذاکره برای تمدید معافیت چابهار از تحریمها هستیم/ سرمایه گذاری و تجهیزات بیشتری خواهیم آورد

به گزارش برنا، در نشست خبری سفیر هند، رودرا گائورا شرست با اشاره به سابقه مذاکرات هند و ایران گفت: ما از سال ۲۰۱۶ به دنبال سرمایهگذاری در چابهار هستیم و ارزش اقتصادی بالایی برای اتصال به کشورهای آسیای میانه در این منطقه دیدیم. بر همین اساس تصمیم گرفتیم در بندر چابهار نقش محوری داشته باشیم.
وی افزود: در سال ۲۰۱۶، قرارداد سرمایهگذاری و بهرهبرداری از بندر چابهار و ایجاد خط آهن از چابهار به زاهدان، در سفر نخستوزیر مودی به ایران امضا شد.
اما بعد از چند ماه، ایران تصمیم گرفت تغییراتی در آن قرارداد اعمال کند؛ در حالی که برای این قرارداد ۷ سال زمان گذاشته شده و در همه زمینهها کارشناسی شده بود. متأسفانه این درخواست تهران باعث شد که زمان از دست برود.
وی ادامه داد: سرانجام ما پیشنهاد دادیم که قرارداد اپراتوری بندر به صورت سال به سال امضا شود. اما چون کوتاهمدت بود، محدودیتهایی برای سرمایهگذاری داشتیم. با این وجود، ۲۵ میلیون دلار تجهیزات سنگین شامل جرثقیلهای مخصوص تخلیه به بندر آوردیم.
سفیر هند اضافه کرد: در نهایت، اردیبهشت سال گذشته قرارداد ۱۰ ساله امضا شد؛ در واقع همان قرارداد قبلی بود و فقط در این میان زمان از دست رفت.
وی تاکید کرد: زمانی که در ۲۰۱۸ ترامپ از برجام خارج شد و تحریمهای ایران آغاز شد، چابهار از تحریمها معاف شد. اکنون نیز در حال مذاکره هستیم که این معافیت تمدید شود، اما در حال حاضر هیچ تحریمی شامل بندر چابهار نمیشود.
رودرا گائورا در پاسخ به برنا درباره پروژههای جدید این کشور در چابهار گفت: مطالعات و برنامهریزی برای سرمایهگذاری و آوردن تجهیزات جدید انجام شده است، اما نقل و انتقال آنها به دلیل حجم زیاد زمانبر است.
وی افزود: ترافیک بندر در سال گذشته فراتر از انتظار بود. ما انتظار داشتیم حجم جابجایی ۳۰ هزار TEU باشد، اما عملاً این رقم از ۸۰ هزار TEU فراتر رفت. امسال نیز اگر مشکل فنی پیش نیاید، انتظار داریم حجم ترافیک از ۸۰ هزار TEU بیشتر شود و در ۵ سال آینده چابهار به هاب ارسال کالا به کشورهای آسیای میانه تبدیل شود.
سفیر هند در پایان گفت: نیت ما این است که بیش از ۱۰ سال در چابهار فعالیت کنیم، کما اینکه در قرارداد هم آمده است که دو طرف میتوانند آن را بعد از ۱۰ سال تمدید کنند.
ادامه دارد...