صدرایی: کتابهای صوتی پلی میان کودکان و مطالعه هستند
مرضیه صدرایی، صداپیشه و بازیگر تئاتر و تلویزیون، در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا، درباره فضای مطالعه دوران کودکی و نوجوانی خود گفت: از همان سالهای کودکی بسیار زیاد کتاب میخواندم. نقطه آغاز علاقهمندی من به مطالعه، کتابهای صمد بهرنگی بهویژه ماهی سیاه کوچولو بود. تصویر جلد این کتاب هنوز هم در ذهنم مانده و نقش پررنگی در علاقهمندیام به کتابخوانی داشت.
وی افزود: بهدلیل علاقه زیادم به کتاب، خواهرزادهها و برادرزادههایم که به من وابسته بودند، گاهی با کتابهایم شوخی میکردند. یکبار حتی کتابم را پاره کردند و من آنقدر ناراحت شدم که گریه کردم. از آن زمان به بعد، هر مهمان تازهای که وارد خانهمان میشد، از او میپرسیدم: «برایم کتاب آوردی؟» اگرچه بزرگترها این رفتار را نادرست میدانستند، اما برای من، کتاب بهترین هدیه ممکن بود.
صدرایی با اشاره به خاطرهای از دوران کودکیاش بیان کرد: در دوران مدرسه، یکی از کتابهای صمد بهرنگی را که برای دوستم تارا بود را میخواندم، پشت جلد آن نوشته شده بود: «تارا جان، نامهات به دست ما رسید...» و امضای صمد بهرنگی هم در پایین آن درج شده بود. من با هیجان فکر کردم که تارا واقعاً نامهای از صمد بهرنگی گرفته است اما خواهرم برایم توضیح داد که صمد بهرنگی سالها پیش درگذشته و آن نوشتهها مربوط به ناشر بوده است. آن زمان تفاوت میان نویسنده و ناشر را نمیدانستم و همین باعث شد حسادت کودکانهای نسبت به آن دوست پیدا کنم.»
وی درباره ارتباط خود با کتابهای کودک و نوجوان در بزرگسالی اظهار کرد: کودک درونم هنوز زنده است و به همین دلیل، همواره تمایل دارم در حوزه کودک و نوجوان فعالیت کنم. از گذشته کتابها را با صداهای مختلف میخواندم و برای بچههای خانواده قصهگویی نمایشی میکردم. این علاقه هنوز هم در من باقیست.
این صداپیشه درباره اهمیت صوتیسازی کتابها گفت: کتابهای صوتی نهتنها برای کودکان، بلکه برای والدین هم فرصتی فراهم میکنند تا به صورت غیرمستقیم کودکان را با کتاب آشنا کنند. شنیدن کتاب در کنار خواندن نسخه چاپی، تجربهای لذتبخش و مکمل است.
وی در پایان با تأکید بر لزوم ورود کتاب به زندگی روزمره کودکان تصریح کرد: میتوان با استفاده از روشهایی مانند صوتیسازی کتابها، برگزاری جلسات معرفی کتاب در مدارس و ایجاد گروههای نمایشی، کتاب را وارد دنیای بچهها کرد. این اقدامات میتوانند حتی برای بزرگسالان نیز مفید باشند. همچنین لازم است با آسیبشناسی جدی، از مهدکودک تا مدرسه، فضاهایی برای گفتوگوی کودکان درباره کتابها فراهم کنیم تا آنها بتوانند کتاب بخوانند، تحلیل کنند و نظراتشان را بیان کنند.
انتهای پیام/