ایده شکل گیری دانشگاه جامع علمی کاربردی برگرفته از مرکز آموزش ماشین سازی اراک می باشد

نشست هماندیشی آموزشهای کوتاهمدت مرکز آموزش ماشینسازی اراک با هدف استفاده از ظرفیتهای این مجموعه در راستای تربیت نیروی کار مهارتی متناسب با نیاز صنعت استان برگزار شد.
به گزارش برنا از مرکزی ، مجید طاعتی مدیرکل برنامهریزی استانداری مرکزی در نشست هم اندیشی آموزش های کوتاه مدت مرکز ماشین سازی اراک با اشاره به نقش شرکت ماشینسازی اراک در توسعه اقتصادی کشور، افزود: این جایگاه ویژه توسط استاندار مرکزی در آخرین تألیف وی با نام «خطمشی یک استاندار» بارها مورد اشاره قرار گرفته است و مرکز آموزش ماشینسازی اراک نیز بهعنوان یکی از اولین مراکز آموزشی در سطح کشور، نقش بیبدیلی در حوزه آموزشهای مهارتی ایفا نموده است.
طاعتی افزود: کلام استاندار بهعنوان فصلالختام حکمرانی استان، تأکید بر مهارتآموزی است؛ مأموریتی که دانشگاه جامع علمیکاربردی استان مرکزی و مرکز آموزش ماشینسازی اراک بهخوبی از عهده آن برمیآیند.
مدیرکل برنامهریزی و تحول اداری استانداری مرکزی گفت: استان در حوزه آموزشهای مهارتی از نیازسنجی تا اثربخشی، بهویژه در برنامهریزی آموزشی و تدوین سرفصلها، نیازمند نوگرایی و جلوگیری از موازیکاری است، همچنین ترسیم یک چشمانداز و حرکت به سمت تجربهآموزی الزامی میباشد.
وی اضافه کرد : آموزشهای علمیکاربردی کاملاً بهروز و پویا میباشد بهطوریکه قادر است خود را با شرایط و نیازهای روز استان تطبیق دهد. این ویژگی بهویژه در مرکز آموزش علمیکاربردی ماشینسازی اراک بسیار مشهود است.
مدیرکل برنامهریزی و تحول اداری استانداری مرکزی در پایان اظهار کرد: در بین دانشگاههای استان تا این لحظه، دانشگاه جامع علمیکاربردی را دانشگاهی مستعد بهعنوان بازوی دولت در ترسیم روش درست حکمرانی میدانیم که متأثر از مزیتهای این دانشگاه اعم از پویایی آموزشها، گستردگی و شبکهسازی درست در سطح کشور است.
یکی از طرحهای مهم دانشگاه جامع علمیکاربردی در سطح استان مرکزی، تشکیل کلینیکهای مهارتی جهت احیای صنعت و اشتغال است
علیرضا نظامآبادی، رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به ماهیت آموزشهای علمیکاربردی گفت : مراکز آموزش علمیکاربردی، پیشرانهای مهم در راستای توسعه مهارتآموزی هستند.
وی افزود: یکی از طرحهای مهم دانشگاه جامع علمیکاربردی در سطح استان مرکزی، تشکیل کلینیکهای مهارتی جهت احیای صنعت و اشتغال از طریق پیوند تنگاتنگ بین صنعت و دانشگاه است.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی استان مرکزی در ادامه از عناوین «کلینیک مهارتی، احیای صنعت و تقویت اشتغال»، «کلینیکهای مهارتی پلی بهسوی صنعت بدون گلوگاه» و «کلینیکهای مهارتی پاسخگوی نیاز صنعت» بهعنوان شعارهای مناسب برای کلینیک مهارتی نام برد.
نظامآبادی همچنین بر لزوم استفاده از هوش مصنوعی جهت اتاقهای مشترک صنعت و دانشگاه تأکید کرد و افزود: تشکیل کارگروه مشترک بین صنعت، دانشگاه و استانداری، راهگشای بسیاری از گرههای آموزشی در بخش صنعت خواهد بود.
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی استان مرکزی در پایان اظهار کرد: تدوین عناوین پروژههای تخصصی بر اساس مشکلات صنایع، یکی دیگر از اقدامات اثربخش جامعه دانشگاهی در کمک به واحدهای صنعتی است.
حضور صنعتگران زبده در کشور، نتیجه فعالیت ۵۰ساله مرکز آموزش ماشینسازی اراک و آموزشهای مهارتی این مرکز میباشد
سعید رهنما، رئیس انجمن پیشگامان صنعت استان مرکزی نیز در این نشست با تأکید بر اینکه مرکز آموزش ماشینسازی اراک یکی از افتخارات ملی میباشد، افزود: صنعتی شدن کشور عزیزمان ایران، مرهون شرکت ماشینسازی اراک بوده که یکی از افتخارات این شرکت، تأسیس مرکز آموزش در قلب این مجموعه است. بهجرأت میتوان گفت حضور صنعتگران زبده در کشور، نتیجه فعالیت ۵۰ساله مرکز آموزش ماشینسازی اراک و آموزشهای مهارتی این مرکز میباشد.
رئیس انجمن پیشگامان صنعت استان مرکزی ادامه داد: در کشور دانشگاههای معتبر زیادی در سطوح علمی بالا فعالیت دارند، اما صرف تدریس تئوریک نمیتواند پاسخگوی نیاز واحدهای صنعتی باشد.
وی اضافه کرد: ما نیازمند نیروهای متخصص و ماهر هستیم؛ لذا همواره یکی از انتظارات از مجموعه مرکز آموزش ماشینسازی اراک، تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز بخش صنعت بوده است؛ خواستهای که از طریق مدل آموزشهای علمیکاربردی محقق میشود.
وی اظهار کرد: برای توسعه سرمایه انسانی باید از مدرکگرایی فاصله گرفته و به سمت آموزشهای عملی رفت، بنابراین درخواست صنایع استان مرکزی از مرکز آموزش ماشینسازی اراک، تأمین نیروی انسانی ماهر و تکنسین در قالب دورههای دانشگاهی و آموزشهای کوتاهمدت میباشد.
ایده شکلگیری دانشگاه جامع علمیکاربردی در سطح کشور برگرفته از مرکز آموزش ماشینسازی اراک میباشد
رحیم رضایی، معاون آموزش دانشگاه جامع علمیکاربردی استان مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه ایده شکلگیری دانشگاه جامع علمیکاربردی در سطح کشور برگرفته از مرکز آموزش ماشینسازی اراک میباشد، افزود: ایده تشکیل دانشگاه جامع علمیکاربردی از سوی ابتکار، معاون وقت آموزش وزارت علوم پس از بازدید از مرکز آموزش ماشینسازی اراک شکل گرفت و بعد از آن، توسعه آموزشهای مهارتمحور جهش چشمگیری یافت.
رضایی در ادامه اظهار کرد: یکی از مزیتهای دانشگاه جامع علمیکاربردی، انعطافپذیری در بازنگری سرفصل دورههاست که این امر آموزشها را بهروز و منطبق با واقعیت جامعه میسازد.
معاون آموزش دانشگاه جامع علمیکاربردی استان مرکزی با اشاره به یکی از شعارهای این دانشگاه تحت عنوان «تضمین اشتغال»، افزود: این ضمانت ناشی از بهروز بودن آموزشها، مهارتآموزی در فضاهای کارگاهی و آزمایشگاهی، بوتکمپهای مهارتی و تخصیص وامهای خوداشتغالی میباشد.
ماشینسازی اراک بهعنوان یک صنعتِ صنعتساز، فرهنگ صنعت را در استان مرکزی پایهریزی کرده و مرکز آموزش نیز استمراردهنده این فرهنگ میباشد
حمیدرضا مهدینیا، رئیس کمیته صنعت و معدن استان مرکزی در این نشست با تأکید بر اهمیت آموزشهای مهارتی اظهار کرد: متأسفانه فرآیند آموزش در کشور بهطور صحیح پیادهسازی نمیشود و دو بخش بسیار مهم شامل نیازسنجی و اثربخشی مغفول مانده است.
وی افزود: با توجه به اینکه پایههای اقتصاد استان مرکزی بر صنعت استوار است، لذا آموزشهای فنی و مهارتی بیش از دیگر آموزشها مورد نیاز میباشد. این امر بدون نیازسنجی اصولی و تعیین اولویتها اثربخش نبوده و کارایی لازم را نخواهد داشت.
مهدینیا با اشاره به اقدام مثبت مرکز آموزش ماشینسازی اراک در برگزاری جلسات کارشناسی به منظور تدوین سرفصل آموزشهای کوتاهمدت برای صنایع استان، گفت: استمرار اینگونه جلسات منجر به دریافت دانش و اشاعه آن شده و نهایتاً در راستای نیاز کلی جامعه نسبت به آموزش اثرگذار خواهد بود.
عضو هیئتمدیره انجمن پیشگامان صنعت استان مرکزی در پایان عنوان کرد: ماشینسازی اراک بهعنوان یک صنعتِ صنعتساز، فرهنگ صنعت را در استان مرکزی پایهریزی کرده و مرکز آموزش نیز استمراردهنده این فرهنگ میباشد.
مرکز آموزش ماشینسازی اراک تکنسینهای بسیاری را به صنعت کشور تزریق کرده است
رضا امینینژاد، مدیر مجتمع ماشینسازی اراک نیز در این نشست با اشاره به بیش از نیمقرن تجربه آموزشهای مهارتمحور در مرکز آموزش ماشینسازی اراک، افزود: این مجموعه طی ۵۰ سال فعالیت با وجود تجربه فراز و نشیبهای متعدد، همواره بر رسالت و مأموریت خود تأکید داشته و تکنسینهای بسیاری را به صنعت کشور تزریق کرده است.
امینینژاد در ادامه اظهار کرد: مرکز آموزش ماشینسازی اراک طرحهای متعددی را طی دو سال گذشته در راستای توسعه آموزشهای مهارتی برنامهریزی و اجرایی کرده است که میتوان به بازنگری سرفصل دورههای آموزشی و برگزاری نشستهای تخصصی با مدیران صنایع در راستای تدوین دورههای کوتاهمدت اشاره کرد.
مدیر مجتمع آموزش ماشینسازی اراک در پایان با اشاره به پیشینه این مجموعه گفت: مرکز آموزش ماشینسازی اراک دو سال پیش از شکلگیری شرکت، بهمنظور تربیت نیروی کار مورد نیاز خود آغاز به کار کرده و علاوه بر تربیت نیروی فنی متخصص، از سال ۱۳۷۷ تاکنون نیز بهعنوان مرکز علمیکاربردی، دانشجویان فنی و متخصص بسیاری را جذب و فارغالتحصیل نموده است.
نوسازی سرمایه انسانی نیازمند آموزشهای یکپارچه و هدفمند است
مهدی شهری، مشاور صنعتی و مدرس دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به لزوم آموزش مهارتهای نرم در مقوله آموزش و توسعه سرمایه انسانی، افزود: برای دستیابی به منابع انسانی کارآمد، نباید از نقش آموزش مهارتهای نرم در کنار آموزشهای فنی و مهارتی بهویژه برای مدیران و روسا غافل شد.
شهری ادامه داد: نوسازی سرمایه انسانی نیازمند آموزشهای یکپارچه و هدفمند است که در این مسیر، نباید نسبت به آموزشهای بدو خدمت و حین خدمت بیتفاوت بود.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: دانشگاه علمیکاربردی یک مدل آموزشی موفق بوده که بهواقعیت بازار کار نزدیکتر است.
طی دو سال گذشته شاهد بازگشت مرکز آموزش ماشینسازی اراک به مأموریت اصلی خود هستیم
ذوالفقاری، دبیر انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی استان مرکزی نیز در این نشست اظهار کرد: متأسفانه در سطح کشور شاهد افول شاخص توسعه انسانی هستیم و آموزش بهعنوان شاهبیت توسعه انسانی، با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.
ذوالفقاری در ادامه افزود: خوشبختانه طی دو سال گذشته شاهد بازگشت مرکز آموزش ماشینسازی اراک به مأموریت اصلی خود هستیم و انتظار میرود دامنه شمول آموزشهای آن، همچون دهههای ۴۰ و ۵۰، کل سطح کشور را دربرگیرد؛ چرا که مرکز آموزش ماشینسازی اراک یک میراث ملی بوده که متعلق به تمام کشور است.
تشکیل یک هیئت علمی اجرایی برای طراحی عناوین و تدوین سرفصل دروس جهت دورههای کوتاهمدت، از مصوبات این نشست بود.