مدرسه سازی باید از دل محلهها آغاز شود

برنا - گروه اجتماعی؛ رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: مدرسهسازی باید از پایین به بالا، از دل محلهها و بر اساس احساس نیاز واقعی مردم آغاز شود.
حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در جلسه هماهنگی پیگیری نهضت توسعه عدالت آموزشی در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی استان کرمان با حضور استاندار کرمان، با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی در توسعه زیرساختهای آموزشی، از مدل مدرسهسازی مردممحور استان کرمان به عنوان یکی از نمونههای موفق در سطح کشور یاد کرد.
براساس گزارش سازمان نوسازی مدارس، وی با تأکید بر اینکه مدرسهسازی باید از پایین به بالا، از دل محلهها و بر اساس احساس نیاز واقعی مردم آغاز شود، گفت: در بسیاری از مناطق، این مردم هستند که موضوع را مطرح میکنند، مسئله را تشخیص میدهند و میگویند در محله ما باید مدرسه ساخته شود. این مطالبهگری مردمی، نقطه شروع یک حرکت بزرگ است.
خان محمدی افزود: مردم نه تنها درخواست میدهند، بلکه همراهی میکنند. زمین میدهند، کارگری میکنند، کمک مالی میکنند و حتی بعضاً خودشان گروه راهاندازی میکنند. ما هم به عنوان دولت و سازمان نوسازی، در میانه این مسیر قرار میگیریم و تمام توانمان را برای تحقق خواسته آنها بهکار میگیریم.ش
رئیس سازمان نوسازی مدارس نقش استانداران و مدیران کل آموزشوپرورش استانها را در تثبیت این مدل مشارکتی بسیار مؤثر دانست و تصریح کرد: در استان کرمان، استاندار محترم با پیگیریهای مستمر خود و همراهی دستگاههای اجرایی، بستر این مشارکت را فراهم کرده است. به همین دلیل کرمان امروز در مسیر مدرسهسازی مردمپایه به یک الگو تبدیل شده است.
در این جلسه که با حضور مدیران کل، نمایندگان خیرین مدرسهساز و مسئولان استانی برگزار شد، بر ضرورت توسعه متوازن فضاهای آموزشی و پرورشی بهویژه در مناطق کمتر برخوردار تأکید شد. استفاده از ظرفیتهای قانونی، همچون بند (خ) ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه، به عنوان پشتوانهای برای حمایت از پروژههای مدرسهسازی مردمی مطرح شد.
همچنین تعمیر و مقاوم سازی ۳۰ مدرسه و احداث ۴۰ کلاس درس در سطح استان به همت شرکت صنعتی معدنی گل گهر توافق شد.
در پایان، مسئولان استانی و کشوری بر لزوم مستندسازی این مدل موفق و تعمیم آن به سایر استانها تأکید کردند تا موج جدیدی از مشارکتهای مردمی در مسیر عدالت آموزشی در سراسر کشور شکل گیرد .
انتهای پیام/