پاسداشت زبان فارسی با اجرای «هفت شهر عشق» توسط گروه کُر اردیبهشت
برنا- گروه فرهنگ و هنر: کُر «اردیبهشت» از گروههای فعال در عرصه موسیقی کُرال به رهبری حمید عسکری طی روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم اردیبهشت ماه، دو کنسرت را در تالار رودکی تهران پیش روی مخاطبان قرار داد.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ تالار رودکی تهران طی روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با روز پاسداشت زبان فارسی، میزبان گروه کُر «اردیبهشت» در اجرای «کانتات هفت شهر عشق در دیوان شمس» به آهنگسازی و رهبریِ حمید عسکری بود.
حمید عسکری، استادیار دانشگاه هنر، و رهبر کُر اردیبهشت، درابتدای این کنسرت توضیح داد: هراجرا دارای سه رکن اصلی «اثر»، «اجراکننده» و «مخاطب» است. بنابراین، هر اجرا روحِ خاص خود را دارد، چون تمام کنشهای عقلانی – عاطفی مخاطب از طریق اموج مغزی و ارتعاشات روحانی، بر محیط اثر میگذارد و موجب خلق اجرایی منحصربهفرد از اثر موسیقی میشود. این مسیر بخش مهمی از اجرای ما است که میتواند مفهوم یک کنسرت یا اجرای زنده را گستردهتر، مهمتر و جذابتر کند. از این رو بسیار خوشحالم که شما همسفران گروه کُر اردیبهشت در لحظات سیر «هفت شهر عشق» هستید.
وی افزود: مفهوم هفت وادی عرفان در منطق الطیرعطار مطرح شده و مولانا از آن به عنوان هفت شهرعشق، یاد کرده است و در این اثرِ موسیقی، برای هر «شهر عشق»، غزل / غزلیاتی از دیوان شمس انتخاب و براساس آن «کانتات» برای کُرآکاپلا و فلوت نوشته شده است. کرآکاپلا، صحنه آوازی طیف جامعه انسانی بوده و ازاین جهت، با گفتگوی پرندگان (منطق الطیر) همسنخ است. ساز فلوت نماد نوای الهی درون انسان است و ارجاعی به ساز نی دارد و راهنمای پرندگان در سفرعشق است.
آهنگساز اثر بیان داشت: در فرآیند آهنگسازی کانتات، مسئله تناسب موضوعی اشعار دیوان شمس با هفت وادی عرفان و انطباق مفهومی آنها با آموزههای عطار، چالش اصلی به شمار میرفت، زیرا چنین دستهبندی قبلا انجام نشده بود. از طرفی عشق در افکار مولانا، شورانگیز و سرخوشانه است، اما در منطق الطیر، عبور از وادیها با سختی، اندوه و گاه نا امیدی همراه است.
عسکری در بخش پایانی صحبتهای خود در کنسرت گروه کُر اردیبهشت که با استقبال مخاطبان نیز همراه بود، گفت: تجربۀ «عرفان جمعی»، مفهوم مرکزی این اثر است که مقولهای نادر و منطق الطیرنمونه بی نظیرآن است. از جهتی سماع مولویان نیزعمدتا گروه محور بوده و در این متن، معناداراست. اهمیت عرفان جمعی ناظر به شکلگیری روحِ جمعی در زندگی معاصر و لزوم هم زیستی معرفتشناسانه است. دراین اثر موسیقی، برهم دلی مشتاقانه و همراهی شورانگیز انسانها از طریق «صلح با خویشتن» و «صلح با دیگری» در سرزمین «وحدت در کثرت و کثرت در وحدت» تاکید شده است.
رهبرگروه کر اردیبهشت پروژه موسیقایی «هفت شهر عشق در دیوان شمس» را بر اساس غزلیات مولانا جلالالدین محمد بلخی در قالب «کانتات» برای کُر آکاپلا و فلوت، در هفت قسمت آهنگسازی کرده است: «شهرطلب: بنمای رخ»، «شهر عشق: دولت عشق»، «شهر معرفت: صنما تو نور مایی»، «شهر استغنا: تو مرا جان و جهانی»، «شهر توحید: پیدا تویی، پنهان تویی»، «شهر حیرت: این کیست این؟»، «شهر فقر و فنا: در این عشق بمیرید». ضمن اینکه مریم گلزاریان به عنوان نوازنده فلوت و نادر مولایی (تکخوان)، مقدی یق نظر (مشاور وُکال)، بهادر نوربخش (دستیار رهبر)، سعید برزی (کارگردان)، گروه را همراهی میکردند.
دلارام محمدنبی، آتنا بالایی، مهناز محمد نبی، دریا ریاحی، نسترن شهنازی نیا، نسرین سلیمی، مهشید دری، فاطمه حجار، پریسا ناصری، ساقی واحدی (سوپرانو)، زهرا حجار، حدیث حسینیان، صدف نعمتی، متینه رفیع زاده، مریم هاشمی، یاسمین زند، بهار اختری، مژگان شفیعی، سارینا علایی، غزل قنبری، هلیا اسحاقی (آلتو)، نادرمولایی، علی فردایی، حبیب روحانی، امین کریمی، سجاد پروین، شاهین قلیزاده، امین زینعلی (تنور)، ایلیا لطفی، بهادر نوربخش، احسان ترابی، امیرمحمد جلالی، اشکان صالحی، مجید اصانلو (باس) اعضای گروه کُر اردیبهشت را تشکیل میدادند.
امید باشار (رایزن فرهنگی سفارت ترکیه)، سعدخان (رئیس موسسه فرهنگی اکو)، فرطوسی (دبیر کمیسیون ملی یونسکو)، حمیدرضا شعیری، وارتان ساهاکیان، محمدرضا آزادهفر، پیروز ارجمند، حمیدرضا دیبازر، مهدی قاسمی، محمدرضا تفضلی، ایمان فخر، فرشاد شیخی، ربکا آشوقیان، سجاد پورقناد، هوشنگ فراهانی، امیرحسین رمضانی، حسام دارابی، محسن نورانی و آرمن آساطوریان از جمله افرادی بودند که طی روزهای گذشته از کنسرت گروه کر اردیبهشت دیدن کردند.
انتهای پیام/