ایجاد ۱۷۰ میلیون شغل جدید تا دو دهه آینده

غلامحسین محمدی رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور امروز سه شنبه ۱۹ فروردین ماه در نشست خبری اظهار کرد: در سازمان آموزش فنی و حرفهای سیاستهای را در گذشته شاهد بودیم که این سازمان را به سازمانی مهم در حوزه آموزشهای فراگیر در کشور تبدیل کرده است، طبق قانون این سازمان زیست بوم آموزشهای غیر رسمی است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، وی افزود: ما نمیتوانیم به مسئله آموزش توجه کنیم، اما به خاستگاه، کاستیها و چالشهای پیش رو آن توجه نکنیم و این مسیله تاریخی است و باید نسبت به ریشه مسائل آگاهی داشته باشیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه در تابستان و پاییز ۱۴۰۳در صنعت نوساناتی روبهرو بودیم، گفت: در هر دو فصل شاهد کمبود نیروکار ماهر هستیم و جزو ریسکهای سیستماتیک بازار کار ما شده که هم بهرهوری کسبوکارها را کاهش داده و همچنین بازر اقتصادی و عرضه و تقاضا را با تنش روبهرو کرده است.
محمدی بابیان اینکه کمبود نیروی ماهر در دنیا وجود دارد و تنها در کشور ما این مشکل وجود ندارد عنوان کرد: در گزارشات شرکتهای مشاور بینالمللی معمولاً یکی از سه تا آیتم اصلی نیروی انسانی است که بخش عمده آنها به سوی اهمیت مهارت میروند.
وی افزود: کمبود نیروی مهارتی ماهر در بازار کار ناشی از فقر مهارتی است که فقر مهارتی یعنی فرد برای کسب یک شغل مهارت کافی ندارد یا دانش و مهارت آن در رشتهای مهارت دارد در جای دیگری است و نیروی کار در آنجا نیست.
محمدی بیان کرد: عدم دسترسی به آموزش مهارت، تغییر سریع بازار کار، عدمهماهنگی بین آموزش و صنعت از عوامل ایجاد فقر مهارتی است. در ایران یکی از مشکلات ما در کسب و کارها کمبود نیروی ماهر است، پیش بینی میشود که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۷۰ میلیون شغل ایجاد و ۹۲ میلیون شغل حذف میشود که بخش عمدهای از آنها به دلیل ارتقا مهارت حذف میشوند و اگر از هر ۱۰ کارگر ارتقا مهارت پیدا نکند، ۶ کارگر حذف میشوند و ۴۰ درصد از مهارتهای فعلی کارگرانمنسوخ و باید جایگزین شود. بیش از ۴۰ تا ۴۵ درصد از نیروی کار باید ارتقا مهارت پیدا کنند تا بتوانند کار فعالی خود را نجات دهند. افراد باید مهارت خود را ارتقا و مهارت چندگانه داشته باشند تا بتوانند نقش خود را در بازار کار حفظ کنند.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای گفت: مهارتهای برتر در دید کار فرمایان، تفکرخلاق، سواد فناروی، تاب آوری، کنجکاوی، انعطاف پذیری، رهبری اجتماعی، هوش مصنوعی، یادگیری مادام العمر مورد توجه قرار گرفته است. بیش از ۸۵ درصد از کارفرمایان ارتقای مهارت نیروی کار را در اولویت مسائل خود قرار دادهاند. ۷۰ درصد از کارفرمایان نیرویهای انسانی با مهارت جدید را استخدام میکنند.
وی ادامه داد: برنامه ریزی متناسب با دنیای جدیدی کار صورت بگیرد و نظام آموزشی ما پاسخگوی نیازها نیست و در جغرافیای ایران آموزش و خروجی آن، با بازار کار تناسب ندارند. رتبه نظام آموزشی در شاخص میانگین سالهای تحصیلی ۶۱ و رتبه کشور در مجموعه مهارتهای فارغ التحصیلان ۱۳۶ است. همچنین رتبه ما در شاخص سرمایه گذاری سازمانها در آموزش نیروی کار ۱۳۴ و رتبه در شاخص کیفیت آموز در سازمانها ۱۱۵ است که نشاندهنده این موضوع است؛ در نظام آموزشی هزینه زیاد آموزش کیفیت پایینی دارد و در شرکتها هم هزینه و برای آموزش و کیفیت پایینی دارد.
در حال تکمیل...