تلاش شورای شهر برای افزایش آرامش مردم/ واکنش چمران در خصولی دیزلی بودن اتوبوسهای برقی

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، صبح امروز - شنبه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۳- در نشست خبری مشترک با محمد آخوندی با موضوع بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری تهران با بیان اینکه جلسات مفصلی برای تصویب بودجه برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری نیز نشستهای خاص خود را برای بررسی بودجه برگزار کرد.
وی همچنین تصریح کرد: شورا در موعد مقرر و در پایان بهمن ماه بررسی بودجه را به پایان رساند و لایحه را جهت ابلاغ، ارسال کرد و امیدواریم تحولات خوبی را با بودجه مصوب در شهر تهران داشته باشیم.
چمران با بیان اینکه بودجه مصوب سال آینده ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است، یادآور شد: معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ۱۰ درصد، معاونت حمل و نقل و ترافیک ۵۰ درصد، خدمات شهری و محیط زیست ۱۵ درصد، توسعه هوشمندسازی ۱۹ درصد، ایمنی و مدیریت بحران ۵ درصد و شهرسازی و معماری ۳ درصد از بودجه را به خود اختصاص دادهاند.
وی افزود: ۴۰ درصد از کل اعتبارات هزینهای و ۵۴ درصد دارایی و سرمایهای و ۶ درصد تملک دارایی مالی است. اعتبارات برای هریک از معاونتها و مأموریتهای ۶گانه کاملاً مشخص است.
چمران با بیان اینکه در حمل و نقل باید به گونهای کار کنیم که ۶۵ درصد از این بخش عمومی و مابقی شخصی باشد، گفت: امروز عکس این موضوع را شاهد هستیم و نتیجه آن آلودگی شهر تهران است. جریان باد در تهران کم بوده و به همین دلیل آلودگیها در سطح شهر باقی میماند. البته نباید اجازه دهیم آلودگی ایجاد شود که یکی از راهکارهای آن استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: سعی کردیم مترو و اتوبوس هرچه بیشتر گسترش پیدا کند. به طوری که از ابتدای دوره ششم تلاش فوق العادهای به شکلهای مختلف صورت گرفت تا گشایشی برای ما در این زمینه ایجاد شود که هنوز به جایگاهی که میخواهیم نرسیدهایم، اما آنچه مهم است تلاش خود را انجام دادیم و امیدواریم به تدریج به نتیجه برسد.
وی ادامه داد: بخشی از این وسایل حمل و نقل عمومی را اخیراً دیدیم؛ هرچند که ما گفتیم به همین میزان راضی نیستیم. بنده به رئیس جمهور نیز گفتم که اگر سرعت گیرها در دولت و دستگاههای نظارتی نبود، واگنهای مترو و تعداد بیشتری از اتوبوسها را در تهران داشتیم، اما متأسفانه تأخیرهایی رخ داد و موجب شد تأخیر در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را شاهد باشیم.
چمران با بیان اینکه امروز لبخند خوشحالی مردم در خط جمهوری- بهارستان برای استفاده از اتوبوسهای برقی را شاهد هستیم، یادآور شد:ای کاش میتوانستیم در تمام خطوط از این اتوبوسها استفاده کنیم و به آرامش مردم بیفزاییم. امیدواریم این برنامه به پیاده کردن ایده ما منجر شود. قاعدتاً سال ۱۴۰۴ آخرین سالی است که چنین برنامهای داریم و آیندگان باید چرخه را تکمیل کنند.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تلاش بر این بود که هزینهها تا حد امکان کاهش یابد، گفت: بخشی از هزینهها نیز اجتناب ناپذیر بود که از جمله میتوان به نظافت معابر و خدمات شهری اشاره کرد.
چمران با تأکید بر اینکه هوشمندسازی طرحی عملیاتی است که باید اجرایی شود، اظهار کرد: مشکلی که برای فاوا در دو سال پیش ایجاد شد، منجر به عقب ماندگیهایی در این حوزه شد و ما مرتباً در این خصوص ایراد گرفتیم. هرچند تلاش کردیم این روند اصلاح شود.
وی درخصوص تراکم فروشی در شهر، یادآور شد: بنده چندین بار توضیح دادم که تراکم یک مسئله و تراکم فروشی مسئله دیگری است. تراکم خاصی در طرح جامع و تفصیلی در نظر گرفته شده که از ۱۲۰ درصد به بالاست و بستگی به شرایط دارد.
رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: در بخشی از مراکز تجاری نیز تراکم ۷۵۰ درصد در نظر گرفته شده و در هر صورت اگر از تراکم مصوب، تجاوز شود تخلف است. در مواردی که بیش از میزان مصوب اقدام شده، متخلفین به دادگاه معرفی شدهاند. در مواردی حتی پروانه نیز صادر شده بود، اما از آن جلوگیری کردیم که البته این موارد نادر است. در دهه ۷۰ بعضاً تراکم را معامله میکردند، اما وقتی طرح جامع مبنای امور قرار گرفت، تجاوز از طرح تخلف محسوب شد.
چمران ادامه داد: در مواردی ارتفاع طبقه را افزایش دادهاند و تراکم افزایش یافته است. در مواردی افراد میگویند تراکم میخرند و ۶ طبقه میسازند. اگر در نقاطی از شهر باشد که امکان ساخت باشد تراکم ارائه خواهد شد و نیازی به خرید تراکم نیست.
وی افزود: حدود ۳۰۰ نقطه با قیمتهای مختلف بر اساس بهای عوارض ساختمانی تعیین شده و هرچه زیربنا بیشتر باشد عوارض بیشتری پرداخت میشود که این ارتباطی به تراکم فروشی ندارد. اگر کسی بیش از آنچه در طرح جامع و تفصیلی مشخص شده، اقدام کند، تخلف کرده است مگر اینکه بر اساس شرایط خاصی اقدام کند.
چمران با بیان اینکه تراموای وارد شده آزمایشی است، گفت: اگر تراموا برای خیابانهای پیش بینی شده مناسب بود، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تراموای ریلی در تهران جوابگو نیست و ساخت ریل و اجرای آن بسیار پیچیده و زمان بر است و با این ترافیک، بستن خیابانها برای ریل گذاری حتی در ساعات شب هم دست و پاگیر است.
وی افزود: وقتی مترو داریم و یک وسیله نقلیه انبوه بر سنگین و پاک است، هرچه در این بخش سرمایه گذاری کنیم به نفع ماست، اما در مواردی که کمبود داریم از تراموا استفاده میکنیم. بنده تراموا را دیدم، اما هنوز نتیجه بررسیها را نمیدانم. بعد از اینکه پاسخ مثبت یا منفی گرفتیم، اظهار نظر میکنیم. در بودجه رقم ۵۰۰ میلیارد تومان را در تبصرهها در نظر گرفتیم که اگر به نتیجه رسید، استفاده خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه انتقال تکنولوژی اتوبوسهای برقی انجام شده است، اظهار کرد: در تهران و سمنان برای انتقال تکنولوژی قرارداد بستهاند تا بتوانیم ساخت آن را انجام دهیم و امیدواریم به نتیجه برسیم.
وی میزان افزایش عوارض ساختمانی در سال آینده را ۲۶ درصد عنوان کرد و افزود: میزان عوارض ساختمانی بین ۲ تا ۳ درصد کل قیمت ساختمان است و آنچنان تأثیری بر نرخ ساختمان ندارد. ما همین اندک را نیز بیش از این اضافه نکردیم؛ چراکه ممکن بود تأثیر روانی داشته باشد. افزایش در این حوزه کمتر از افزایش قیمت مسکن است.
چمران با تأکید بر اینکه تمام اعضای شورا با هر تفکری با این اعتقاد آمدند که خدمت کنند، یادآور شد: در این مسیر باید شورا در مواردی پا روی درخواستهای خود بگذارد. بنده بارها در مورد مسائلی که تصویب شده، موافق نبودم، اما چون مصوبه شورا بوده از آن دفاع کردم و دیگر اعضا نیز عموماً این موضوع را رعایت کردهاند. اگر ایده ما خدمت به مردم و آسایش آنها باشد، هرچه کار کنیم، کم تلاش کردهایم.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تاکنون اینگونه سابقه نداشته که اعضای شورا به سطح محلات بروند، تصریح کرد: اعضا بین مردم حضور دارند و ملاقاتهای عمومی برقرار و مطالبات خاصی مطرح میکنند که شاید وظیفه قانونی آنها نباشد. برای مثال در حوزه کمبود آب و استفاده از پساب و نظایر آن جلوتر از برنامهای هستیم که پیش بینی شده بود.
وی با بیان اینکه تهران با کم آبی روبه رو است و برای هر تابستان، تن وزارت نیرو میلرزد، اظهار کرد: همانطور که ناترازی برق را شاهد بودیم، اگر دقت نشود ناترازی آب را نیز شاهد خواهیم بود که البته باید فراتر از دقت باشد.
حتی اتومبیلهای سواری برقی هم مجهز به موتور کوچک بنزینی هستند.
چمران با اعلام اینکه اتوبوسها نزدیک به هم و شبیه به هم هستند که به تمام کشورهای دنیا صادر میشود، اظهار کرد: آخرین پیشرفتهایی که در زمینه برقی سازی صورت گرفته فراتر از این است که باک دیزلی کوچکی برای گرمایش اتوبوس تأمین شده باشد که البته آن هم ارتباطی به پیمایش ندارد. امروز حتی اتومبیلهای سواری را نیز مجهز به موتور کوچک بنزینی کردهاند که مرتباً شارژ میشود.
رئیس شورای شهر تهران گفت: با این اقدام نیازی به این نیست که خودروها در جادهها و مناطقی که جایگاه شارژ ندارند، به مشکل برخورد کنند و از توان موتور دیزلی استفاده میکنند. این آلودگی آن آلودگی نیست که باید آن را در نظر بگیریم. به هر حال اتوبوسها برقی است و اینکه در فصل زمستان از باک دیزلی کمک بگیرد، از برقی بودن آن نمیکاهد.
وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی برای توسعه نیاز به زیرساخت دارد، اظهار کرد: کشورهایی که بزرگراه ایجاد نمیکنند، به اندازهای رسیدهاند که دیگر اراضی برای تبدیل به بزرگراه ندارند. وقتی هنوز از نظر خیابانها و جادهها نسبت به شهر و جمعیت کمبود داریم، باید نسبت به این موضوع اقدام کنیم. تا وقتی کمبودها را جبران نکنیم طرح جامع جبران نخواهد شد
ادامه دارد