سازمان همکاری اقتصادی اکو و برگزاری دومین نشست گروه کاری سطح بالا در مورد کریدور چندوجهی TUTIT در تاجیکستان

در این جلسه هیئتهای عالیرتبهای از تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه گرد هم جمع شدند و همچنین نمایندگان ارشد از وزارت حمل و نقل چین، مرکز منطقهای دیپلماسی حمل و نقل، آژانس همکاریهای بینالمللی آلمان (GIZ)، کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد در اروپا (UNECE) و اتحادیه بینالمللی حمل و نقل جادهای (IRU) مشارکت فعالانه داشتند.
عظیم ابراهیم، وزیر حمل و نقل تاجیکستان، در سخنان خود، بر اهمیت استراتژیک این کریدور در ایجاد یک مسیر تجاری جایگزین از چین به اروپا تأکید کرد. او نقش این کریدور را در افزایش حمل و نقل بار و سادهسازی رویههای تجاری، به ویژه برای کشورهای محصور در خشکی در منطقه، برجسته کرد. وی خواستار افزایش سرمایهگذاری در دیجیتالی شدن و گسترش زیرساختها برای توسعه و عملیاتی شدن بیشتر این کریدور شد.
سازمان همکاری اقتصادی اکو و برگزاری دومین نشست گروه کاری سطح بالا در مورد کریدور چندوجهی TUTIT در تاجیکستان" data-src="https://cdn.asriran.com/files/fa/news/1404/3/6/2184827_721.jpg" src="https://cdn.asriran.com/files/fa/news/1404/3/6/2184827_721.jpg" alt="سازمان همکاری اقتصادی اکو و برگزاری دومین نشست گروه کاری سطح بالا در مورد کریدور چندوجهی TUTIT در تاجیکستان" width="1200" height="680" />
در این نشست علیرضا محمودی، مدیر حمل و نقل و ارتباطات دبیرخانه اکو نیز اهداف کلیدی این ابتکار را از جمله:
تسهیل جابجایی بار از طریق جاده و راه آهن؛
افزایش کارایی ترافیک بینالمللی بار؛
و تقویت پیوندهای حمل و نقل و تجارت در سراسر منطقه اکو، تشریح کرد.
او بر اهمیت ارتقاء زیرساختها، دیجیتالی کردن، هماهنگسازی رویههای عملیاتی و ایجاد تعرفههای مشترک برای تضمین حمل و نقل یکپارچه در امتداد کریدور تأکید کرد.
وی همچنین به برگزاری اجلاس وزرای راه کشورهای عضو اکو که هفته آینده در ۱۲ خرداد در تهران برگزار میشود، اشاره نمود.
این جلسه همچنین شامل بحثهای عمیقی در مورد تصویب نقشه راه دیجیتالی شدن برای حمل و نقل بار؛ ساختارهای تعرفهای و مسیریابی بهینه؛ اولویتهای توسعه زیرساختها؛ و برنامهریزی برای اجرای آزمایشی برای شناسایی تنگناهای عملیاتی و چالشهای لجستیکی بود.
کریدور TUTIT همچنان به عنوان یک مسیر حیاتی تجارت و اتصال، در حال افزایش شتاب است و ادغام منطقهای و همکاری اقتصادی را در منطقه اکو و فراتر از آن افزایش میدهد، این کریدورِ چند وجهی و نوپا میتواند نقشی اساسی در توسعه اقتصاد ایران ایفا کند.