کامیونداران اعتصاب کردهاند؟ / از اعتراض به نرخ جدید گازوییل تا گرانی لاستیک و روغن

تعدادی از کامیونداران در اراک، قزوین، بندرعباس و اردبیل امروز بار نزده بودند. بعضی از آنها هم که بار زدند به دلیل ترس نتوانستند در جاده راه بیفتند.
عصر ایران؛ فرزانه احمدی- « تعدادی از کامیونداران در اراک، قزوین، بندرعباس و اردبیل امروز بار نزده بودند. بعضی از آنها هم که بار زدند به دلیل ترس نتوانستند در جاده راه بیفتند.»
این را جلال موسوی نایب رییس کانون کامیونداران کشور میگوید. او تاکید میکند: اعتراض رانندگان به حق است، اما آنها نمیگویند بار نمیزنیم، بلکه بسیاری از آنها بار زدهاند اما در جادهها کامیونشان مورد حمله قرار گرفته است. در چنین شرایطی طبیعی است که بار جا به جا نکنند.
او درباره اخباری مبنی بر اعتصاب کامیونداران به خبرنگار عصر ایران گفت: اینکه گفته میشود کامیونداران بار نزدهاند یا اعتصاب کردهاند، یک حرکت جسته و گریخته است و در بعضی شهرها بار زدهاند و در بعضی جاها خیر. عدهای هم جلوی کامیونها و بار زدنشان را میگیرند. با این حال یک حرکت سراسری اتفاق نیفتاده است.
افزایش قیمت از 300 تومان به 42 هزار تومان
تا حالا چند باری خبر اعتصاب کامیونداران منتشر شده است. این بار گفته میشود ماجرا به سه نرخی شدن گازوییل برمیگردد.
هیئت وزیران مصوب کرده است که از تیرماه ۱۴۰۴، گازوئیل با سه نرخ عرضه شود. اولین نرخ، سهمیهای ۳۰۰ تومانی برای ناوگان فعال با بارنامه برخط است. نرخ دوم نیمهیارانهای است با قیمت نصف نسبت به خرید از پالایشگاهها یعنی حدود ۲۸,۵۰۰ تومان که برای مصرف تا ۴۰ درصد بیش از سهمیه در نظر گرفته میشود و نرخ سوم که برای مصرف بالاتر، آزاد است و بر اساس قیمت فوب خلیج فارس یعنی حدود ۴۲,۰۰۰ تومان تعیین شده است.
دلیل این افزایش قیمت را هم جلوگیری یا کاهش قاچاق سوخت بیان کردهاند. اسفندماه گذشته مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفته بود: بخش عمده قاچاق فرآوردههای نفتی در بخش حملونقل رخ میدهد.
کرامت ویس کرمی مدیرعامل فعلی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اواخر اردیبهشت ماه اعلام کرد که از ابتدای تیرماه سهمیه ناوگان بر مبنای عملکرد و تخصیص سوخت بر مبنای بارنامه و در مسیر اختصاص مییابد و تنها ناوگانی که فعالیت ندارند و یا باربرگ غیرواقعی دارند، شامل افزایش قیمت خواهند شد.
او درباره هدف اجرای طرح گفته بود: هدف از اجرای این طرح به هیچوجه افزایش قیمت برای ناوگان فعال نیست، بلکه هدف کنترل مصرف گازوئیل و جلوگیری از قاچاق سوخت است.
کامیونداران چه میگویند؟
کامیونداران اما از این اقدام ناراضی هستند. آنها امروز در اعتراض به این موضوع در چند شهر از بارگیری یا انتقال بار خودداری کردند.
جلال موسوی، نایب رییس کانون کامیونداران کشور گفت: « تعدادی از کامیونداران در اراک، قزوین، بندرعباس و اردبیل امروز بار نزده بودند. بعضی از آنها هم که بار زدند به دلیل ترس نتوانستند در جاده راه بیفتند.»
او دلیل اعتراض کامیونداران را عوامل زیادی میداند: دلیل اعتراض کامیونداران فقط مربوط به قیمت گازوئیل نیست، بلکه این قشر با مشکلات متعددی دست به گریبانند.
موسوی گفت: سه نرخی شدن گازوییل، افزایش قیمت بیمه تامین اجتماعی، نبود نظارت بر هزینههای تعمیر کامیون و قطعات یدکی بخشی از مشکلات کامیونداران است.
او ادامه داد: گرانی لاستیک و روغن از دیگر مسایل این قشر است و افزایش هزینههای این شغل در حالی است که در سال جاری نرخ کرایه کامیون بالا نرفته است.
او درباره گازوییل سه نرخی گفت: اگر گازوییل بر اساس سهمیه تعیین میشود، پس این سه نرخ از کجا آمده است؟ موضوع این است که حتما سهمیه به اندازه کافی داده نمیشود که نیاز به گازوییل بیشتر برای کامیونداران با نرخهای دیگری هست.
او تاکید کرد: اگر میزان سهمیه کافی و صحیح باشد کامیوندار به گازوییل بیشتر با نرخ بالاتر نیاز پیدا نمیکند.
نایب رییس کانون کامیونداران کشور بیان کرد: ده سال قبل با نظر کارشناسان جدولی برای سهمیه کامیونداران تعیین شد که اکنون هم بر اساس همان جدول سمهیه داده میشود. این در حالی است که کامیونی که در آن زمان ده سال عمر داشته حالا بیست ساله است و مصرف بیشتری دارد.
او شرح داد: با بالا رفتن عمر کامیون پمپ گازوییل نشتی پیدا میکند و چون جنس اصل بوش موجود نیست و باید از کالای چینی استفاده کرد، تعویض قطعه هم اثر لازم را ندارد و بنابراین مصرف سوخت باز هم بالا میرود.
موسوی عنوان کرد: علاوه بر آن مسیرها به طور کامل مورد پوشش بارنامه نیست و در بسیاری از موارد بخشی از مسیر از قلم میافتد در حالی که راننده برای طی کردن آن بخش هم گازوییل مصرف میکند. این مساله در بیشتر شهرستانها وجود دارد.
او افزود: در گذشته میزانی به عنوان سهمیه پایه تعیین میشد اما در حال حاضر همان سهمیه هم قطع شده است. این سهمیه پایه مسیرهایی که در بارنامه تعیین نمیشد را جبران میکرد.
او گفت: درست است که قیمت واقعی گازوییل 300 تومان نیست، اما در عین حال کرایه ما هم کرایه واقعی نیست. قیمت لاستیک هم صد در صد گران شده و با درآمد کامیونداران مطابقت ندارد.
او اعلام کرد: گفته میشود سه نرخی کردن گازوییل برای جلوگیری از قاچاق است، ممکن است عدهای هم به میزان کمی گازوییل بفروشند، اما اگر هم چنین چیزی باشد، تعداد کمی هستند و میزان آن هم بسیار کم است و امکان فروش زیاد وجود ندارد.