>>به گزارش ایرنا، فراغت سالم برای حفظ و تقویت سلامت جسمی و روانی افراد، به ویژه دانش آموزان، بسیار مهم است و تابستان، فرصتهای فراوانی را برای فعالیتهای تفریحی و ورزشی، یادگیری مهارتهای جدید و به منصه ظهور رساندن استعدادهای کودکان و نوجوانان، فراهم میکند.
اگرچه بسیاری از جامعه شناسان معتقدند تابستان صرف شرکت در کلاسها و فعالیتهای بیرون از خانه نیست و باید این اختیار به کودکان و نوجوانان برای بهره بردن از بازیهای مورد علاقه خود در محیط خانه و کوچه در فرصت تعطیلی داده شود، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که تابستان، بهترین فرصت برای تقویت انگیزه و شناسایی استعدادهای کودکان و نوجوانان است.
بر این اساس دستگاههای فرهنگی هرکدام بنا بر شرح وظایف خود به اجرای فعالیتهای تابستانه برای گروههای هدف میپردازند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان با ۶۱ مرکز ثابت، سیار و پستی در سراسر شهرستان های استان اصفهان برنامههای ویژهای برای اوقات فراغت تابستان ترتیب داده است.
کتابخانههای عمومی استان اصفهان نیز با ۲۹۳ کتابخانه نهادی و عمومی و با بیش از یکهزار فعالیت فرهنگی آماده استقبال از اعضا در فصل فراغت تابستانی است.
آموزش و پرورش اصفهان نیز ۲ هزار پایگاه برای اجرای برنامههای اوقات فراغت تابستانه دانش آموزان در استان تشکیل داده است.
۵۱ مرکز فرهنگی اجتماعی زیر پوشش مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان نیز برنامههای ویژه خود را برای فصل تابستان تنظیم کردهاند.
کتابخوانی فعالیتی موثر برای فصل تابستان
معاون توسعه کتابخانهها و کتابخوانی ادارهکل کتابخانههای عمومی اصفهان گفت: یکی از فعالیتهای موثر برای اوقات فراغت تابستان از گذشته تاکنون کتابخوانی و مطالعه کتابهای علمی، داستانی و ادبی است.
امیر هلاکویی در گفت و گو با خبرنگار >>ایرنا افزود: ترویج فرهنگ مطالعه در فصل مغتنم تابستان، تاثیر مهمی در غنی سازی اوقات فراغت و توسعه فرهنگ کتابخوانی در بین نوجوانان و جوانان دارد.
وی اظهار داشت: اکنون در استان اصفهان ۲۹۳ کتابخانه نهادی و عمومی شامل ۲۱۴ کتابخانه نهادی ( زیر مجموعه نهاد کتابخانههای عمومی کشور ) و همچنین ۷۹ باب کتابخانه مشارکتی و مستقل وجود دارد.
معاون توسعه اداره کل کتابخانههای عمومی اصفهان افزود: در مجموع بالغ بر یکهزار فعالیت فرهنگی در این کتابخانهها با هدف جذب کتابخوان و ترویج فرهنگ مطالعه در فصل تابستان اجرا خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در راستای اهمیت جذب کودکان و نوجوانان به کتابخوانی، زیرساخت های لازم شامل تهیه کتاب و تجهیزات، اسباب بازی و فضای فیزیکی برای بیش از چهار هزار فعالیت در بخش کودک آماده شده است.
هلاکویی، معرفی کتاب، مشاوره کتاب، مسابقات فرهنگی و کتابخوانی و نشست کتابخوانان با حضور اعضای کودک و نوجوان را از جمله برنامههای کتابخانه های عمومی اصفهان در فصل تابستان برشمرد.
برنامههای اوقات فراغت در ۶۱ مرکز کانون پرورش فکری اصفهان
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان از آمادگی ۶۱ مرکز ثابت، سیار و پستی این نهاد برای ارائه برنامههای ویژه اوقات فراغت تابستانه برای کودکان و نوجوانان خبر داد.
مهدی آقایاری در گفت و گو با ایرنا افزود: توانمندسازی و شکوفایی استعدادهای اعضای کانون پرورش فکری اصفهان با محوریت برنامههای غنی سازی شده در تابستان مورد تاکید است.
وی اظهار داشت: طراحی و اجرای برنامههای خلاق در مراکز کانون با رویکرد تربیتی جذاب و خانواده محور، جهت جذب و پایدارسازی اعضا بهویژه نوجوانان در زمره اهداف طرح های اوقات فراغت تابستانه کانون است.
مدیرکل کانون پرورش فکری اصفهان با اشاره به استقبال خاص اعضای کودک و نوجوان از مراکز کانون در فصل تابستان از ارائه برنامهها و فعالیتها بهصورت یک نوبته، ۲ نوبته و سه نوبته خبر داد.
وی یادآور شد: فعالیتهای فرهنگی، هنری، ادبی، دینی و قرآنی این نهاد، از طریق ایجاد فضاها و مکان های فرهنگی و تفریحی و تقویت نهادهای فراغتی برای کودکان و نوجوانان عضو مراکز کانون برنامه ریزی شده است.
آقایاری، با بیان اینکه، تابستان، فصلی خاص برای فعالیت های کانون است گفت: کارگاههای کانون پرورش فکری استان در راستای غنی سازی اوقات فراغت و ایجاد روحیه نشاط و شادابی در کودکان و نوجوانان با رویکرد پیشگیری از آسیب های اجتماعی آماده ثبت نام از علاقهمندان است.
وی با تاکید بر لزوم پربار کردن اوقات فراغت اعضا گفت: برنامهریزی صحیح برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا در بسیاری از موارد موجب تغییر مسیر زندگی آن ها در آینده میشود.
آموزش و پرورش، محور اصلی برنامههای اوقات فراغت
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان نیز در این پیوند گفت: آموزش و پرورش متولی اصلی برنامههای اوقات فراغت است و سایر دستگاههای اجرایی استان باید بهصورت عملیاتی از آن حمایت کنند.
ایوب درویشی با اشاره به لزوم طراحی برنامههای خوب، جدید و خلاقانه برای اوقات فراغت، افزود: باید از کلیشههای قدیمی فاصله بگیریم، زیرا خود دانشآموزان بهترین کارشناسان این حوزه هستند.
وی اظهار داشت: در این راستا لازم است فرمانداریها و شهرداریها دستورات لازم را برای فعالیتهای جدید دریافت و کمیتههای اوقات فراغت را در شهرستانهای خود فعال کنند.
معاون استاندار اصفهان تاکید کرد: هر دستگاه باید مسوولیت بخشی از کار را برعهده بگیرد تا از پراکندهکاری پرهیز شود.
وی تصریح کرد: برنامههای خاص مانند مهارت آموزی یا اردوهای جهادی نیاز به تقسیم کار شفاف دارند و آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی، باید مسوولیت طراحی و هدایت برنامهها را برعهده گیرد و سایر دستگاهها به عنوان بازوی اجرایی عمل کنند.
درویشی، بر لزوم بهرهگیری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد (سمنها)، خیریهها و بخش خصوصی برای غنیسازی برنامههای اوقات فراغت جوانان تاکید کرد و گفت: بیش از یک هزار و ۳۰۰ تشکل مردمی و خیریه در استان فعال هستند که با هماهنگی دستگاههایی مانند استانداری، وزارت ارشاد، کمیته امداد و اداره ورزش و جوانان مجوز فعالیت دریافت کردهاند.
وی تاکید کرد: همچنین، استفاده از فناوریهای نوین مانند «بازیهای دیجیتال» با کارکردهای آموزشی بهعنوان راهکاری خلاقانه مورد توجه قرار گیرد.
معاون استاندار اصفهان بر بهرهگیری از ظرفیت تیمهای ورزشی مطرح استان و اردوگاههای موجود برای ایفای نقش پررنگتر در تابستان تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس بخش ورزش استان اصفهان با دارا بودن ۴۷ هیات ورزشی، باشگاههای بزرگ و سالنهای متعدد میتواند در برنامهریزی اوقات فراغت تابستانه بسیار موثرتر عمل کند.