جمعه، 16 خرداد، 1404

جوان‌باوری امام خمینی (ره) ریشه در توحید عرفانی ایشان داشت

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز دوشنبه در گفت‌وگو با >>ایرنا اظهار داشت: نگرش امام خمینی (ره) توحیدی و عرفانی بود و این توحید عرفانی را در عرصه مسائل سیاسی و اجتماعی جاری کردند.

وی با یادآوری خاطراتی از دوران امام راحل و پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: در آن دورانی که انقلاب اسلامی پیروز شد، یک نوجوان ۱۳ ساله بودم که در مقطع راهنمایی درس می‌خواندم.

دبیرشورای‌عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در آن دوران، با توجه به سنی که داشتم، امام را دارای شخصیتی بسیار عجیبی می‌دیدم. به هر حال شناخت کافی از ایشان نداشتم چون معرفت لازم نسبت به امام (ره) آن موقع نبود اما سخنان و تاثیرگذاری ایشان قابل توجه بود.

حجت‌الاسلام خسروپناه ادامه داد: وقتی امام خمینی (ره) از فرانسه به تهران آمدند و بلافاصله رهسپار قم شدند، با مرحوم پدرم به دیدار ایشان رفتیم که در منزل یکی از علما مستقر بودند و از نزدیک امام را زیارت کردیم. چهره نورانی، کلام عیسوی و اثربخش امام به طرز عجیبی بر دل های همه نوجوانان و جوانان، حتی میانسالان می‌نشست.

وی معتقد است که تاثیر آثار کلامی و معرفتی امام در چند دوره از نسل‌های ‌آن زمان معجزه‌ای بود که قابل توصیف نیست.

>>جنس نگرش امام توحید عرفانی بود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در توصیف جایگاه و نفوذ کلام امام راحل گفت: به طور معمول عرفا در دل‌های مردم جا دارند اما اینکه عارفی در قامت امام بتواند حیات سیاسی و اجتماعی جدیدی را در جامعه ایجاد و قلوب را متاثر کند و بدرخشد و جوانان و نوجوانان با تاسی از اندیشه ایشان در صحنه نبرد، جانشان را برای خدا، انقلاب و نظام، فی سبیل الله ببخشند، نشات گرفته از همان نگرش توحید عرفانی امام بود.

حجت‌الاسلام خسروپناه این را هم اضافه کرد که توحید امام عامیانه، عرفی، کلامی و فلسفی نبود بلکه امام، توحید عرفانی داشتند. این توحید معنای عمیقی دارد به گونه ای که توانست در عرصه مسائل سیاسی و اجتماعی جاری و اثربخش شود.

وی ادامه داد: به تعبیر دقیق‌تر عرفا بحثی با عنوان اسفار اربعه دارند که در نظر اهل معرفت شامل چهار سیر است. سیر از خلق به حق، سیر از حق به حق، سیر از حق به خلق و سیر از خلق به خلق و امام توانست اینگونه در سیر از خلق به حق تا سِیر چهارم همان مخلوقات تاثیرگذار باشد.

>>باورمندی امام به نسل نوجوان و جوان

>>دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی با توصیف معرفتی و توحیدی امام نکته‌ای را بیان کرد که آن تاثیر توحید عرفانی امام بر خلق و باورمندی نسل نوجوان و جوان بود.

>>حجت‌الاسلام خسروپناه بیان داشت: اکنون بعضی اوقات مسئولانی را می‌بینیم که حاضر نیستند از ظرفیت یک جوان ۴۰ ساله استفاده کنند. در حالی که نسل جوان امروز ما از دوران انقلاب باهوش‌تر، عالم‌تر، فاضل‌تر، توانمندتر و پخته‌تر هستند و از جهاتی هم ایمان قوی دارند و اینطور نیست که بگوییم از نظر علمی رشد کردند اما از نظر ایمان رشد نکرده اند.

وی این را هم گفت: اکنون نخبگانی داریم که کم‌نظیر و شاید بتوان گفت که بی‌نظیر هستند. وقتی بازدیدی از مراکز علمی و تحقیقاتی در حوزه هوش مصنوعی، کوانتوم سلول‌های بنیادین در حوزه زیست فناوری داریم، شاهد جمع کثیری از جوانان باهوش با استعداد در حد نبوغ و اثرگذار هستیم که توانستند در حوزه نوآوری رشد و حتی جواز بین المللی را دریافت کنند و در عین حال آنقدر هویت ایرانی- اسلامی‌ آنها قوی است که حاضر نیستند با اینکه زمینه حضورشان در صحنه‌های بین المللی فراهم است، مهاجرت کنند و ترجیح می دهند بمانند و برای ایران بهترین خدمت را ارائه دهند.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما اگر این جوانان را مانند امام باور کنیم خیلی کارهای بزرگ می‌توانیم انجام بدهیم.

حجت‌الاسلام خسروپناه معتقد است که امام نسل نوجوان و جوان را باور داشت. فرماندهان دوران دفاع مقدس ۱۷ سال ۱۸ ساله بودند و این جوانان بر دشمنان غلبه کردند به خاطر اینکه امام آنها را باور داشت و خودشان هم این خودباوری را یافتند. مهم است که از آن دوره درس بگیریم و نقش امام را در جوان‌باوری فهم و در بخش‌های مختلف اجرا کنیم.

سید روح الله موسوی الخمینی رهبر کبیر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در شبانگاه روز سیزدهم خرداد ماه سال ۱۳۶۸ هجری شمسی، در سن ۸۶ سالگی در اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت و در سحرگاه روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ خبر جانگداز درگذشت ایشان از طریق رادیو به مردم اعلام شد.

جدیدترین اخبار علم و فناوری خوشه خبر کلیک کنید

3 روز پیش

دسته‌بندی‌ها