شنبه، 24 خرداد، 1404

پل‌های بدون عابر پیاده در زنجان

>>به گزارش ایرنا، پل‌ های عابر پیاده یکی از عناصر اساسی در طراحی شهری و ایمنی تردد عابران در خیابان‌ها و معابر عمومی است که موجب کاهش تصادفات و حوادث رانندگی در شهرها می‌شود.

طبق نتایج تحقیقات و بررسی ها نصب پل‌های عابر پیاده در نقاط پرخطر می‌تواند احتمال تصادف را به میزان زیادی کاهش داده و عابران را در ایمنی بیشتری قرار دهد.

در شهر زنجان نیز طی چند سال گذشته پلهای عابر پیاده در مناطق مختلف شهری نصب شده اما استقبال شهروندان را در پی نداشته است.

از جمله دلایلی که شهروندان زنجانی برای استفاده نکردن از این پلها اعلام می کنند، ارتفاع زیاد و مجهز نبودن آنها به پله های برقی است که کارآیی این سازه ها را به کمترین میزان کاهش داده است.

هرچند شهرداری زنجان برای ترغیب شهروندان به استفاده از پل های عابر پیاده برای نصب بالابر اقدام کرده اما این امکانات شامل همه پلها نیست.

خبرنگار >>ایرنا برای بررسی بیشتر این موضوع با شهروندان و مسوولان گفت و گو کرده است.

امیر غفاری شهروند زنجانی ۵۵ ساله در این خصوص می گوید: هر چند پل عابر پیاده در مناطق مختلف شهر برای تردد راحت و بدون حادثه شهروندان نصب و راه اندازی شده است، اما استقبال چندانی از آنها صورت نمی گیرد.

وی اضافه می کند: این موضوع با نگاهی به پلهای مناطق مختلف سطح شهر قابل درک است، اغلب این پل های بدون پله برقی بوده و به طور کلی شهروندان تمایلی به استفاده از آنها ندارند.

این شهروند زنجانی گفت: مثلا پل عابر پیاده در کنار اداره دادگستری زنجان که به صورت مکانیزه راه اندازی شده بود بعد از خراب شدن پله برقی آن دیگر با استقبال شهروندان مواجه نشد و هم اکنون نیز بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد.

>>مکانیزه شدن پل های عابر پیاده نیاز اساسی در شهر زنجان

رییس پلیس راهور استان زنجان در این خصوص با بیان اینکه نصب پل عابر پیاده در سطح شهر زنجان بر اساس مطالعاتی انجام می شود، گفت: در نیازسنجی نصب این پل ها تعداد تردد عابران پیاده و نوع معبر شریانی( درجه یک و دو )مد نظر قرار می گیرد.

سرهنگ حبیب موسوی می افزاید:محل نصب پل در یک منطقه پس از تصویب در شورای ترافیک برای اجرا به شهرداری زنجان اعلام می شود .

وی با بیان اینکه متاسفانه مکانیزه نبودن پل های عابر پیاده در سطح شهر به بی رغبتی شهروندان برای استفاده از آنها منجر شده است، می گوید: اغلب پل های عابر پیاده که در طول کمربندی نصب شده، فاقد پله برقی و بالابر است.

موسوی گفت: به رغم اینکه در شورای ترافیک استان مصوب شد که باید شهرداری برای مکانیزه کردن پل های عابر پیاده اقدام کند هنوز این مصوبه اجرایی نشده است که همین موضوع، استفاده از این پلها را برای برخی مانند سالخوردگان و معلولان ناممکن کرده است.

وی با بیان اینکه از طرفی، زیباسازی پل ها عاملی مهم در ترغیب افراد برای استفاده از آنهاست، اظهار می کند: متاسفانه شکل ظاهری نامناسب پلهای شهر زنجان، رغبت شهروندان برای استفاده از آنها را کاهش داده است.

>>۴۰ درصد فوتی های تصادفات شهر زنجان مربوط به عابران پیاده است

رییس پلیس راهور استان زنجان با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم راهور تحلیل علل وقوع تصادفات استان زنجان است، ادامه می دهد: این تحلیل ها به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه توسط کارشناسان خبره راهور مورد تحلیل قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه همین تحلیل ها نشان می دهد طی سال گذشته ۴۰ درصد فوتی های تصادفات شهر زنجان به عابران پیاده اختصاص داشته است، اظهار می کند: این موضوع حاکی از بی توجهی مسوولان به تردد و ایمنی عابرین پیاده و همچنین بی رغبتی شهروندان به استفاده از پلهای عابر پیاده است.

موسوی با بیان اینکه در حال حاضر در هسته مرکزی شهر ترافیک بالای خودروها و عبور عابران پیاده از عرض خیابان ها را شاهد هستیم، می افزاید: برای رفع این مشکل باید مطالعات دقیقتری صورت گیرد تا نسبت به انجام کار مطلوب اقدام شود.

رییس پلیس راهور استان زنجان با تاکید بر اینکه استانداردسازی پل های عابر پیاده باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، اضافه می کند: جان شهروندان از اهمیت زیادی برخوردار است و استانداردسازی و مکانیزه کردن پل های عابر پیاده علاوه بر استقبال شهروندان تعداد فوتیهای تصادفات را به مراتب کاهش می دهد.

موسوی یادآوری می کند: کمبود منابع از سوی دستگاه های متولی توجیه خوبی نیست چرا که هزینه کرد در راستای ایمنی شهروندان انجام می گیرد و این موضوع از ابعاد مختلف اهمیت بسزایی دارد.

>>نصب تجهیزات مکانیزه پل عابر پیاده در برخی نقاط شهر زنجان

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به فرایند نصب پلهای عابر پیاده از پیشنهاد محل های مورد نظر توسط کارشناسان شهرداری ، پلیس راهور و حتی شهروندان، انجام مطالعات کارشناسی توسط مشاوران ترافیک، تصویب در شورای ترافیک و در نهایت ابلاغ به شهرداری جهت اقدام،می افزاید: پله های برقی و بعضا بالابر برای سهولت دسترسی شهروندان در مکان های پر تردد مانند بیمارستان ها ، نصب شده است.

منصور مرادلو ادامه می دهد: مثلا این تجهیزات در کنار پل های بیمارستان های آیت الله موسوی، ولی عصر ( عج )، میدان روزبه و فروشگاه رفاه نصب شده است که برخی از آنها هم اکنون به دلیل نگهداری نادرست یا تخریب و سرقت قطعات قابل استفاده نیست.

مرادلو اضافه می کند: البته با پیشنهاد اعضای شورا و دستگاههای نظارتی، پله های برقی به بالابر تبدیل شده که این کار امسال با تخصیص و تامین بودجه به طور کلی برای همه پلها انجام خواهد شد و در نگهداری از آنها نیز با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی با تعبیه مکان به صورت کانکس یا دکه اقدام می شود.

>>نصب پلها با عرض های مختلف در حدود ۸۰ میلیارد ریال برای شهرداری هزینه دارد که امسال نیز طبق پیش بینی و مطالعات انجام گرفته در بعضی از معابر تعدادی پل ساخته و نصب خواهد شد.وی با بیان اینکه در برخی موارد با توجه به استفاده کمتر شهروندان، از پلها با پله های آهنی استفاده می شود، اظهار می کند: هزینه تهیه و نصب پله ها با عرض های مختلف در حدود ۸۰ میلیارد ریال است که امسال نیز این پلها طبق پیش بینی و مطالعات انجام شده در بعضی از معابر ساخته و نصب خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان یادآوری می کند: البته با توجه به احداث محور شهیدان کریمی، پل های مقابل بیمارستان امام حسین(ع)، مسجد امام حسین (ع) و بزرگراه ۲۲ بهمن برچیده می شود و با تائید شورای ترافیک استان در جانمایی جدید نصب خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پلها باید به فضاهای شهری تبدیل شود، می افزاید: در بعضی از شهرها مانند تهران، تبریز و مشهد از پله های زیر زمینی برای ایجاد بازارچه ها استفاده می کنند که باعث ترغیب شهروندان به استفاده از این پلها می شود.

>>فرهنگسازی لزوم استفاده از پل های عابر پیاده

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان به ضرورت فرهنگسازی برای استفاده شهروندان از پل های عابر پیاده، تاکید کرده و می گوید: قطعا باید برای فرهنگسازی و تبلیغ استفاده از پل ها در رسانه ها پرداخته شود چون متاسفانه بعضا شاهد استفاده کمتر شهروندان به وپژه دانش آموزان از پل ها هستیم.

وی با بیان اینکه سرقت نرده های حفاظ در بعضی از معابر باعث ترغیب شهروندان برای عبور از عرض خیابانها می شود، اظهار می کند: متاسفانه گزارش های سانحه و حتی فوت شهروندان در این معابر را دریافت کرده ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان ادامه می دهد: مهمترین چالش برای استقبال نشدن از این پلها، استاندارد نبودن پله های آنهاست که موجب سختی استفاده از آنها می شود بنابراین باید عرض و ارتفاع پل ها در هنگام ساخت و نصب استاندارد باشد.

مرادلو با تاکید بر اینکه زیبایی پل و تابلوهایی که معمولا در بدنه آنها استفاده می شود نوعی عامل ترغیب شهروندان به شمار می رود، خاطر نشان می کند: در بعضی از محله های زنجان مانند میدان انقلاب، سبزه میدان و چهار راه سعدی امکان احداث زیرگذر میسر است که استفاده از فضای آن در رونق گردشگری نیز تاثیرگذار خواهد بود.

برآیند:

پل‌های عابر پیاده که وسیله‌ای برای تردد ایمن و بی دغدغه عابران در مناطق پرترافیک است در شهر زنجان به دلیل نداشتن امکانات و جذابیت‌های لازم استقبال نمی‌شود.

برخی از شهروندان دلیل این موضوع را نداشتن امکانات مکانیزه مانند پله های برقی و بالابر می دانند که در صورت اقدام مدیریت شهری زنجان در این خصوص شاهد کاهش تلفات و حوادث جاده ای در شهر خواهیم بود.

برای بررسی اخبار استان‌ها در خوشه خبر کلیک کنید

1 هفته پیش

دسته‌بندی‌ها