شنبه، 17 خرداد، 1404

تربیت نیروی انسانی مومن و تمدن‌ساز راهبرد جدید مدارس سمپاد است

به گزارش خبرنگار >>ایرنا،‌ الهام یاوری روز دوشنبه در دیدار با آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با تاکید بر این‌که برای بقای اندیشه زندگی و حکومت بر اساس دین، باید نیروی انسانی کافی و توانمند تامین شود، افزود: راهبرد اصلی ما در این دوره از فعالیت‌های سمپاد، ایجاد نگاه تمدنی در دانش‌آموزان و آماده‌سازی آنان برای ایفای نقش موثر در ساخت تمدن نوین اسلامی است.

وی اضافه کرد: برخلاف گذشته که تمرکز بر تربیت صرفا دانشمند بود، اکنون به دنبال تربیت دانشمند مهذب و اثرگذار هستیم؛ به همین منظور، مولفه‌هایی مانند گفتمان‌سازی، فرهنگ‌سازی، نظام‌سازی، جریان‌سازی، شاگردپروری و توسعه نفوذ منطقه‌ای ایران به‌عنوان شاخص‌های اثرگذاری تعریف شده‌اند.

طراحی برنامه‌های تربیتی بر اساس ۲۵ مؤلفه شایستگی

وی با اشاره به طراحی ۲۵ مولفه شایستگی در مدل جدید تربیتی سمپاد، بیان کرد: هر یک از برنامه‌های اصلی سازمان با هدف تقویت یکی یا چند مورد از این شایستگی‌ها طراحی شده‌اند؛ برای نمونه، «کنگره قرآن» با هدف تقویت مفاهیم خودباوری و تمدن‌سازی در میان دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

یاوی افزود: در این کنگره، آیات مرتبط با این ۲ مفهوم در قالب کلیپ‌های قصه‌ای در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و آنان به جستجوی مفهومی در قرآن پرداخته و در فرآیندی چندمرحله‌ای، ضمن بهره‌گیری از راهنمایی اساتید حوزه، به حل مساله بر اساس آیات قرآنی می‌پردازند و مهارت‌هایی مانند تفکر مفهومی، اعتماد به نفس قرآنی، کار گروهی، تولید محتوای هنری و سواد رسانه‌ای نیز در این فرآیند تقویت می‌شود.

حل مسائل واقعی جامعه با الهام از قرآن

رییس سمپاد با اشاره به مرحله نهایی این برنامه، گفت: دانش‌آموزان طی سه روز گردهم می‌آیند تا یک مساله واقعی جامعه را با استفاده از مفاهیم قرآنی حل کنند؛ موضوع سال گذشته، «انفعال و خودباختگی» بود که دانش‌آموزان ریشه‌های آن را در جامعه بررسی کرده و راه‌حل‌هایی عملیاتی برای آن ارائه دادند؛ از طراحی بازی آموزشی تا تدوین دوره‌های درسی.

وی ادامه داد: این برنامه‌ها در بستر شبکه‌سازی و تعامل جمعی دانش‌آموزان انجام می‌شود و سبب انس با قرآن، پرورش قدرت تحلیل، و توانمندسازی دانش‌آموزان برای حل مسائل واقعی کشور می‌شود؛ سال گذشته، بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در این برنامه‌ها شرکت کردند و مدارس نیز با استفاده از این الگو، برنامه‌های بومی و مؤثر متناسب با ظرفیت و نیازهای خود اجرا کردند.

سه دستاورد پدیدارشناسانه مدل جدید سمپاد

وی با اشاره به سه دستاورد کلیدی مدل تربیتی سمپاد، گفت: نخست آنکه دانش‌آموزان مسلح به مهارت حل مسائل میدانی کشور می‌شوند، دوم اینکه ظرفیت مدیریت تحول در مسیر تمدنی تقویت می‌شود و سوم آنکه ایفای نقش به عنوان حلقه‌های میانی نظام، در میان آنان نهادینه می‌شود.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در حال حاضر برخی از دانش‌آموزان سمپادی در جایگاه‌های مدیریتی فعالیت دارند، اما اغلب این مسوولیت‌ها بر توانمندی شخصی استوار است نه تربیت نظام‌مند، افزود: اگر این مدل به‌درستی اجرا شود، می‌توان انتظار داشت نسل آینده مدیران تحول‌آفرین و مؤثر در تحقق تمدن نوین اسلامی از دل همین مدارس برخیزند.

الهام یاوری معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان(سمپاد) روز دوشنبه در سفر یک روزه به قم با برخی علما و آیات دیدار می‌کند؛ شرکت در جلسه شورای مدیران سمپاد و شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش از دیگر برنامه های وی اعلام شده‌است.

برای بررسی اخبار استان‌ها در خوشه خبر کلیک کنید

1 هفته پیش

دسته‌بندی‌ها