یکشنبه، 18 خرداد، 1404

بهبود وضعیت اشتغال با تقویت گرایش به رشته‌های مهارتی در مدرسه و دانشگاه

>>به گزارش ایرنا، هدایت تحصیلی دانش آموزان در دوره متوسطه دوم به سمت رشته‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای و همچنین تحصیل در رشته‌های فنی و کاربردی در دانشگاه راهکاری موثر برای رفع چالش بیکاری در جامعه است.

سبک سنتی نگرش به کاریابی در قالب کارهای اداری و به قول عامیانه پشت میزی در دنیای امروزی که عصر فناوری است باید تغییر کند و جای خود را به افراد فنی و ماهر بدهد.

آینده نه چندان دور شغلی نسل نوجوان و جوان امروز در سایه کسب مهارت‌های فنی در مدرسه و دانشگاه به عاقبتی خیر و کارساز کشیده خواهد شد.

بر همین اساس وظیفه متولیان امر در مدرسه معرفی کامل و راهنمایی شایسته دانش آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی در دوره متوسطه دوم است. دانش آموزان باید با دیدی باز و آینده نگرانه و نه براساس جذابیت های اسمی رشته ها، مسیر آینده خود را مشخص کنند. در چنین شرایطی معرفی کامل و شایسته رشته های مهارتی به دانش آموزان می تواند آن‌ها را به سمت انتخاب رشته ‌های کار دانش و فنی و حرفه‌ای سوق دهد.

اقدام مهم دیگر در این رابطه شناخت خصوصیت‌ها و ضرورت های آینده بازار کار و کارآفرینی توسط دست اندرکاران نظام آموزشی و انجام تغییرات لازم در محتواهای آموزشی، برنامه‌های درسی، شیوه‌های تدریس و آموزش بر این اساس است.

تقویت تفکر خلاق و نوآورانه، آموزش حل مساله و تصمیم‌گیری، مدیریت زمان، مدیریت مالی، شبکه‌سازی، توانایی ایجاد و مدیریت روابط حرفه‌ای با افراد و سازمان‌های مرتبط با کسب و کار، تفکر راهبردی، توانایی تجزیه و تحلیل بازار و رقبا، توسعه راهبردهای بلندمدت برای رشد و توسعه کسب و کار و توانایی مذاکره برای دستیابی به توافق‌های مفید از جمله مهارتهایی است که باید در مدرسه و دانشگاه به دانش آموزان و دانشجویان آموخته شود.

عمده مهارت‌های فوق از طریق برنامه‌های درسی مهارت محور، پژوهش محور و روش‌های آموزش و تدریس اکتشافی و تلفیق شده با فناوری، در اختیار دانش‌آموزان قرار می گیرد.

انتظار این است که با همت معلمان تلاشگر کشورمان، نسل آینده به شکلی تربیت شود که برای درآمدزایی و اشتغال، فقط به‌دنبال شغل‌های موجود و آماده، دولتی و پشت میزنشینی و انجام کارهای معمول نباشد و از هم‌اکنون انگیزه و مهارت‌های لازم برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی را به خوبی کسب کند.

تربیت دانش‌آموزان برمبنای شناسایی فرصت‌های کارآفرینی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: آموزش دانش‌آموزان باید به گونه‌ای باشد که آن‌ها توانایی شناسایی فرصت‌های کارآفرینی، محیط کارآفرینانه و فرد کارآفرین را داشته باشند.

مصطفی آذر کیش افزود: توسعه و ترویج فرهنگ کار، تولید و کارآفرینی در کشور برای این است که نیروی انسانی ماهر و متناسب با نیازهای فعلی و عادی بازار کار داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم خروج از حافظه محوری و رفتن به سمت آموزش‌های مهارتی گفت: باید استعدادهای دانش‌آموزان در محیط‌های کارآفرینانه غنی‌سازی و مهارت‌های پایه، عمومی، زندگی و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به علاقه‌مندان آموزش داده شود.

وی تصریح کرد: کارآفرینی خلاقیت، نوآوری، ریسک پذیری، اعتماد به نفس و استقلال طلبی را به دانش آموزان آموزش می‌دهد و البته فرد کارآفرین در محیط‌هایی مانند هنرستان‌ها برجسته‌تر می‌شود،

وی، معلمان را مهره‌های اصلی توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی عنوان کرد و گفت: ویژگی‌های معلمان کارآفرین، داشتن مهارت حل مساله، خلاقیت و انجام کار تیمی و داشتن مهارت‌های آموزشی است.

آذرکیش با تاکید بر لزوم رشد خلاقیت دانش‌آموزان در محیط های یادگیری گفت: سند تحول، تربیت دانش آموختگانی خلاق، مقتصد، کارآفرین، خداجو و مسوولیت‌پذیر را هدف گذاری کرده که ناظر بر اصل جامعیت و یکپارچگی و توجه متوازن به ساحت‌های شش گانه تعلیم و تربیت است.

آذرکیش، ماموریت اصلی وزارت آموزش و پرورش را رشد مهارت آموزی و خلاقیت دانش‌آموزان در محیط‌های یادگیری عنوان کرد.

تقویت ارتباط با صنعت در دانشگاه‌های مهارت محور

مسوول ارتباط با صنعت دانشکده ملی مهارت سروش نیز در این پیوند اصفهان گفت: دانشکده‌های مهارتی باید ارتباط گیری قوی با بخش صنعت داشته باشند تا بتوانند در مسیر ایجاد اشتغال برای جوانان نقش آفرین باشند.

مهدی جبار زارع در گفت و گو با خبرنگار >>ایرنا افزود: اکنون این دانشکده با 150 کارگاه صنعتی در استان اصفهان و دیگر استان‌ها ارتباط مستقیم دارد و برنامه‌های بازدید کارآموزان و دانشجویان از پروژه های صنعتی در راستای ایجاد زمینه اشتغال زایی برای آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: ارتباط قوی با صنایع بزرگ اصفهان از جمله فولاد، پتروشیمی، ذوب آهن و یا صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی برقرار شده است و دانشجویان مرتب به بازدید از این کارگاه‌های صنعتی می‌پردازند که همین ارتباط زمینه اشتغال زایی را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

استاد دانشکده ملی مهارت سروش افزود: بر این اساس دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل با توجه به اینکه مهارت‌های لازم را پیدا کرده جذب بازار کار می‌شوند و نیاز نیست که معطل بمانند تا در شرکت و یا دستگاهی دولتی استخدام شوند.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی از رشته‌های ما میزان جذب به بازار کار حتی بالاتر از ۹۶ درصد است که از جمله آن رشته‌ها می‌توان به صنایع چوب، رشته‌های کامپیوتر، حسابداری و صنایع شیمیایی اشاره کرد.

جبار زارع افزود: بسیاری از دانشجویان این رشته‌ها، پس از فراغت از تحصیل می‌توانند با خوداشتغالی و تاسیس کارگاه‌های شخصی، کارآفرین و در فرآیند تولید نقش‌آفرین باشند.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای این دانشگاه با صنایع گفت: بسیاری از دانشجویان ترم آخر که با صنایع آشنا می‌شوند پس از دوره کارآموزی در آن واحد صنعتی می‌مانند و مشغول به کار می‌شوند، برخی نیز یا بصورت انفرادی و یا گروهی کارآفرین می شوند و اقدام به تاسیس شرکت می‌کنند.

مسوول ارتباط با صنعت دانشگاه ملی مهارت سروش با اشاره به انعقاد انواع تفاهمنامه‌های این دانشگاه با صنایع گفت: یکی از این همکاری‌ها در قالب در جوار صنعت است به‌طوریکه صنایع برای برگزاری دوره های آموزشی، نیروهایشان را به این دانشگاه معرفی می‌کنند و ما پس از تایید کسب مهارت، آن‌ها را به واحد صنعتی مربوطه معرفی می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: نوع دیگر از همکاری مربوط می‌شود به دانشجویانی که بنا به درخواست صنایع برای کارآموزی در آنجا مشغول به کار می‌شوند که عمدتا پس از اتمام دوره از ظرفیت آن‌ها در قالب بستن قرارداد کاری استفاده می شود.

جبار زارع افزود: نوع دیگر از همکاری‌های ما با صنایع به این شکل است که دانشجویان در حین تحصیل توسط صنایع بورسیه می‌شوند. یعنی دانشجویان از همان ابتدای تحصیل مشغول به کار می‌شوند و واحد صنعتی مورد نظر هم هزینه تحصیل و هم حقوقشان را پرداخت می‌کند.

وی یادآور شد: سال گذشته در قالب تفاهمنامه‌های یاد شده بین 500 تا 2 هزار تقاضای معرفی نیرو از واحدهای صنعتی داشتیم که ما در حد توانایی از فارغ‌التحصیلان سال‌های قبل به آن‌ها معرفی کردیم.

دانشگاه‌های مهارتی به درستی به جامعه معرفی نشده است

وی با یادآوری اینکه دانشگاه‌‎‌های مهارتی به درستی به نسل نوجوان و جوان و در مجموع به جامعه معرفی نشده است گفت: این مهم نیازمند یک معارفه وسیع برای خانواده‌هایی است که دغدغه اشتغال فرزندانشان را دارند تا بتوانند براساس استعداد آن‌ها، مسیر درست تحصیل و اشتغال را پیش رویشان بگذارند.

جبار زارع افزود: دانشگاه ملی مهارت به سه شیوه، شرکت در کنکور سراسری، براساس سوابق تحصیلی و یا بلافاصله پس از اتمام دوره کاردانی برای تحصیل در دوره کارشناسی اقدام به گرفتن دانشجو می‌کند.

وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر گرایش به تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای بسیار بیشتر از گذشته شده است.

وی از جمله اقدامات این دانشگاه برای هدایت دانش آموزان به منظور تحصیل در رشته‌های مهارتی را ارتباط گیری با هنرستان‌های استان و انجام مشاوره در راستای استعدادیابی متقاضیان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای عنوان کرد.

برای بررسی اخبار استان‌ها در خوشه خبر کلیک کنید

1 هفته پیش

دسته‌بندی‌ها