>>احسان شادمانی تهیهکننده مستند «سلاح نفت» در گفتوگو با خبرنگار سینمایی >>ایرنا به تغییراتی که در چند سال گذشته برای تولید مستند درباره فلسطین صورت گرفته اشاره کرد و گفت: ۱۰ الی ۲۰ سال پیش قرائت مخاطب از فلسطین یک قرائت رسمی بود. تصاویری تکراری که نشان میداد یک آمبولانس میآید، یک انسان تیر میخورد و فلسطینی دیگری به اسرائیلی سنگ میزند. ما نمیدانستیم کجای داستانیم، جنگ از کجا شروع شده یا فلسطین کجاست.
وی افزود: این یک قرائت رسمی بود که شاید کسانی که در این حوزه مستند میساختند از آن خبر داشتند اما برای عامه مردم هنوز همه چیز واضح نبود.
شادمانی به سبقههای این عمومی نشدن در گذشته نیز اشاره کرد و اظهار داشت: پیش از انقلاب هم برخی انقلابیها میرفتند و توسط نیروهای فلسطینی آموزش میدیدند اما این آگاهی در سطح گروههای نظامی مانده بود؛ هیچگاه به جامعه نرسیده بود و عمومی نشده بود که چرا ما از فلسطین حمایت میکنیم؟
این تهیهکننده ادامه داد: در چند سال اخیر افرادی که در این حوزه کار میکردند فهمیدند که فلسطین زمین بکری است و از این طریق میشود مخاطب را آگاه و او را جذب کرد.
کارگردان مستند «مادر اسرائیل» گفت: ما میخواستیم مستندی به نام «مادر اسرائیل» بسازیم که درباره خانم >>گلدن مایر نخست وزیر اسرائیل در سال ۱۹۷۳ بود. خیلی پژوهشهای صورت گرفته را خوانده بودیم اما کتاب «صلحی که همه صلحها را بر باد داد» از یک زاویه جدیدی به این بحث پرداخته بود. درباره سالهایی گفته بود که عثمانیها بر مسند کار بودند و قیمومیت فلسطین با انگلیس بود. وقتی وارد خوانش این کتاب شدیم، به سوژه رسیدیم. پیش از آن، هر کاری میخواستیم انجام بدهیم شاید مستندسازان دیگر انجامش داده بودند.
وی افزود: مستندساز اگر میخواهد درباره فلسطین کار بسازد باید آنقدر بخواند تا بداند چه خبر است. اینکه ما موضوع بدهیم و مستندساز برود در ویکیپدیا جستوجو کند و چیزی بسازد، شاید از نظر فرمی خوب بشود اما مخاطب نخواهد داشت.
شادمانی با بیان اینکه مرز بین مخاطب نخبگانی و مخاطب عام در روایت درباره فلسطین کمرنگتر شده؛ گفت: همین باعث شده در چند سال اخیر جنس کسانی که درباره فلسطین کار میساختند تغییر کند. قبلا پژوهشگران و کارشناسان درباره فلسطین مستند میساختند که شاید اطلاعات خوبی به مخاطب میدادند اما ظرافت هنری نداشتند اما حالا الان کارگردانانی که ظرافت هنری را میدانند درباره فلسطین مستند میسازند و همین باعث میشود به اندازه پژوهش مناسب، از داده برای مستند استفاده کنند و برای همین زبان مخاطب را بهتر بفهمند.