>>به گزارش ایرنا، سیدمحمدمهدی میرزایی قمی روز یکشنبه در توضیح لزوم انجام معاینه فنی و استفاده از همه ظرفیت های قانونی جهت الزام خودروها به دریافت گواهی معاینه فنی اظهار کرد: انجام معاینه فنی در کشورمان حدود ۲۵ سال سابقه دارد و از سال ۱۳۷۹ با راه اندازی نخستین مرکز معاینه فنی به صورت مکانیزه در کشور در پارک سوار بیهقی توسط شهرداری تهران با استفاده از تجهیزات فنی مورد نیاز، انجام میشود.
وی با بیان اینکه خدمات معاینه فنی از دو رکن و مرتبه دارای کارایی و اهمیت است، افزود: رکن نخست آن مربوط به کنترل حاکمیتی بوده که در بسیاری از کشورها توسط دولتهای ملی یا محلی به منظور اطمینان از انطباق با مقررات حاکم بر ایمنی و انتشار گازهای آلاینده برای خودروها اعمال میشود، خودرو با یک استاندارد مشخص تولید و در چرخه تردد نیز باید با رعایت شرایط تعریف شده از منظر ایمنی و آلایندگی مطابق با شرایط استاندارد اولیه تولید اجازه تردد داشته باشد انجام دورهای معاینه فنی خودروها در قانون نیز به همین منظور پیش بینی شده است.
میرزایی قمی با تاکید به این موضوع که مراکز معاینه فنی بخش های آزمایشگاهی قابل اعتمادی بوده که شهروندان میتوانند از وضعیت سلامت فنی خودروی خود مطلع شوند، گفت: مضاف بر الزامات قانونی یک رکن هم مربوط به شهروندان و مسوولیت اجتماعی در قبال حفظ سلامت خود و سایر شهروندان است.
به گفته وی، انجام معاینه فنی و نگهداشت صحیح خودرو در قالب نحوه مشارکت شهروندان در حفظ سلامت شهر و شهروندان بدون تردید میتواند افزایش اثربخشی معاینه فنی در کاهش تصادفات و آلودگی هوا را به دنبال داشته باشد.
مدیر عامل ستاد معاینه فنی با اشاره به این موضوع که معاینه فنی دارای ضوابط و چهارچوب های قانونی در بحث فرایند اجرا و نحوه نظارت است، اضافه کرد: معاینه فنی یکی از ضابطه مند ترین خدمات در کشور است که تمام ارکان آن از اجرا تا نحوه نظارت و برخورد با تخلفات مراکز دارای قانون و ضابطه است.
وی در خصوص نحوه نظارت بر صدور معاینه فنی در کشور توضیح داد که در ضوابط و قوانین به صراحت تکالیف دستگاهها در بحث نظارت مشخص است، براساس آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو مصوب سال ۱۳۹۳ هیات وزیران مسوولیت هدایت و نظارت و کنترل فعالیت مراکز معاینه فنی بر عهده ستادهای معاینه فنی خودرو است که این ستاد ا در حال حاضر از سه رکن شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شدهاند ضمن اینکه کارگروه استانی معاینه فنی وزارت کشور نیز بر عملکرد ستادهای معاینه فنی نظارت عالیه و مضاعف دارند.
میرزایی قمی با اشاره بدین موضوع که ستاد معاینه فنی خودروهای تهران تنها در خصوص مراکز مستقر در شهر تهران دارای مسوولیت و پاسخگویی است، افزود: بخشی از مراکز معاینه فنی شهر تهران متعلق به شهرداری تهران بوده و توسط خود ستاد معاینه فنی راهبری میگردد و در سایر مراکز معاینه فنی که تحت مالکیت و راهبری بخشی خصوصی است نیز نظارت ستاد معاینه فنی در این مراکز در قالب استقرار ناظر مقیم که از طرف ستاد تعیین شده، صورت میگیرد.
وی یادآور شد: مراکز علاوه بر نظارت فیزیکی توسط دوربینهای نظارتی نیز رصد و پایش میگردند ضمن اینکه در سال گذشته خطوط معاینه فنی مراکز شهرداری تهران نوسازی شده و بحث نظارت و کنترل بر صحت رویه انجام آزمونهای معاینه فنی به صورت نرم افزاری ارتقا یافته است این اقدامات باعث شده صحت عملکرد مراکز معاینه فنی شهر تهران به واسطه حساسیتهای ویژه مدیریت شهری در کشور شاخص و متفاوت باشد و دستگاههای نظارتی بر این موضوع صحه بگذارند.
وی در خصوص کنترل و نحوه پایش معاینه فنی وسایل نقلیه تاکید کرد: گواهی معاینه فنی خودروهای مشمول از دو طریق مکانیزه توسط دوربینهای سطح شهر و فیزیکی توسط پلیس کنترل میشود و خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت تردد روزانه تنها به واسطه نداشتن گواهی معاینه فنی مبلغ ۱۰۰ هزار تومان جریمه میشوند علاوه بر موارد ذکر شده طبق قانون یکی از مدارک مورد نیاز در هنگام معامله ارائه گواهی معاینه فنی معتبر است که از این درگاه نیز معاینه فنی کنترل میشود.
میرزایی قمی با اشاره به تغییر ساعت کاری مراکز براساس تقاضا و فعالیت تعدادی از مراکز منتخب در روزهای تعطیل و همچنین تفاوت نحوه پذیرش در برخی از مراکز معاینه فنی از شهروندان درخواست کرد که جهت اطمینان از آخرین وضعیت کاری مراکز به سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به آدرس >>inspection.tehran.ir مراجعه کنند یا در صورت هرگونه سوال با کارشناسان سامانه پاسخگو ۹۶۰۰۶۰۰۰ تماس بگیرند.