>>به گزارش ایرنا، غلامحسین مظفری روز شنبه در آیین آغاز به کار کمربندی ریلی سالار-شادمهر که به صورت وبیناری با حضور رییسجمهور به بهرهبرداری رسید، افزود: با بهرهبرداری از ۲۹ کیلومتر از خط جدید راهآهن در محور سالار-شادمهر، مدت زمان سیر قطارهای باری شرق کشور به بندرعباس تا چهار ساعت کاهش پیدا میکند.
وی با اشاره به موضوع ظرفیت تزانزیتی کشور در نشست اخیر سازمان اکو در مشهد بیان کرد: کشورهای عضو این سازمان نیاز فوری به اتصال ترانزیتی از مسیر کشور ایران را دارند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: متاسفانه به دلیل برخی موانع داخلی، کشور ما هنوز نتوانسته است از این فرصت راهبردی به خوبی بهره ببرد و اگر اقدامات لازم در این خصوص مورد توجه قرار نگیرد و فرصتها از دست برود، کشور از معادلات منطقهای حذف خواهد شد.
وی گفت: فعالسازی کریدور شمال–جنوب از مسیر سرخس، تربتحیدریه، بیرجند، زاهدان و چابهار برای توسعه ملی و تثبیت جایگاه ایران در معادلات منطقهای و بینالمللی حیاتی و دارای اولویت فوری است، در حالیکه برخی از کشورها سعی در طراحی مسیرهای جایگزین در غرب این منطقه را دارند.
مظفری همچنین با اشاره به ظرفیت بالای معادن شرق کشور افزود: توسعه زیرساختهای حملونقل به ویژه شبکه ریلی، لازمه اصلی رشد معادن در این منطقه از کشور است، حملونقل جادهای علاوه بر هزینههای بالا، سالانه جان بسیاری از هموطنان را میگیرد و تنها راهحل موثر توسعه حملونقل ریلی است.
وی گفت: از مجموع سه هزار کیلومتر آزادراه کشور کمتر از ۴۰ کیلومتر بزرگراه در شرق کشور قرار دارد و از این رو لازم است تا نگاه متوازن همراه با توسعه نسبت به این منطقه شکل بگیرد زیرا توسعه شرق کشور نهتنها یک مطالبه استانی بلکه ضرورتی ملی و منطقهای است.
استاندار خراسان رضوی همچنین خواستار اختصاص منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی یا منابع جایگزین مانند درآمدهای نفتی برای تامین مالی عملیات اجرایی برقرسانی به مسیر مشهد–تهران و تامین بودجه مطالعاتی قطار سریعالسیر در این مسیر شد.
وی در بخشی از سخنانش اظهار کرد: روابط اقتصادی ایران و کشور افغانستان در سیاستهای مرزی باید مورد بازنگری قرار گیرد و با تعریف مناطق مشترک اقتصادی، میتوان زمینه سرمایه گذاری های دوجانبه را فراهم کرد.
مظفری افزود: سال گذشته صادرات ایران به کشور افغانستان به حدود یک میلیارد دلار رسید و اکنون زمان آن رسیده است، تا تعاملات تجاری دو کشور به سطح بالاتری ارتقا پیدا کند و بر این اساس نیازمند تقویت زیرساختهای ریلی در مرزهای شرقی کشور هستیم.
به گزارش >>ایرنا، عملیات اجرایی کمربندی ریلی سالار–شادمهر که از سال ۱۳۹۶ آغاز شد، امروز به بهرهبرداری رسید که در سیر قطارهای مسافری (کاهش توقف در ایستگاه تربتحیدریه) نیز تاثیرگذار است.
کاهش مدت سیر قطارها از ایستگاه سالار به ایستگاه شادمهر، کاهش ۲۰ کیلومتری مسیر سالار - شادمهر و افزایش قابلیت حمل بار ریلی و کاهش سوانح جادهای از جمله مزایای این طرح عنوان شده است.
تربتحیدریه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع شده است.