چهارشنبه، 31 اردیبهشت، 1404

«زیر و بَم»؛ پنج تمرین کاربردی برای نوازندگی تار و سه‌تار

به گزارش خبرنگار موسیقی >>ایرنا، کتاب «زیر و بَم» شامل نشانه‌ها، توضیح دانگ‌ها در دستگاه‌ها و آوازها، اتودها؛ اتود درّاب‌های تک نُت، دو نُت، سه نُت (آواز بیات اصفهان)، اتود تک‌اشاره (آواز بیات ترک)، اتود تک‌ریز همراه با کندن و اشاره، تریل، استاکاتو (چهارگاه)، اتود کندن همراه با کمان و اشاره (آواز شوشتری) و اتود پنجه‌کاری کامل (تک بر چهار) (آواز شوشتری) تألیف مهسا عظیمی مدرس و نوازنده تار و سه‌تار منتشر شد.

عظیمی در این باره به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: کتاب «زیر و بَم» پنج تمرین کاربردی برای تار و سه‌تار درباره تکنیک‌های مضرابی و انگشت‌گذاری پرکاربرد برای نوازندگی این سازهاست و قطعات برای هنرجویانی طراحی شده است که کتب دوره‌های مبتدی و متوسطه تار و سه‌تار استاد حسین علیزاده را پشت سر گذاشته‌اند.

این نویسنده گفت: در این کتاب به دانگ‌ها و فواصل در دستگاه‌ها و آوازها از مبنا و در کوک «فا» پرداخته شده است که هنرجویان در دوره مبتدی و متوسطه شاید کمتر با آنها مواجه شده باشند.

وی درباره تفاوت کتاب «زیر و بَم» با سایر کتاب‌های آموزشی تار و سه‌تار بیان کرد: حدود ۱۶ سال است که علاوه بر نوازندگی و آهنگسازی، در حوزه تدریس و آموزش تار، سه‌تار و آواز فعالیت می‌کنم، طی این سال‌ها، در کنار آموزش کتب آموزشی مختلف از اساتید، همواره جای خالی کتابی شامل اتودهای آموزشی به هنرجویانم را حس می‌کردم، چرا که در طراحی این اتودها، برای تقویت یک تکنیک به طور خاص، استفاده مکرر آن تکنیک را در تمامی میزان‌ها در کنار تکنیک‌های مضرابی و انگشت‌گذاری قبلی لحاظ کرده‌ام.

وی با اشاره به آسیب‌شناسی آموزش نوازندگی سازهای ایرانی افزود: گرچه در حوزه آموزش موسیقی سنتی (از دوره قاجار تا امروز)، روش سینه به سینه (شفاهی) نقش اصلی را ایفا می‌کند اما در دنیای موسیقی امروز، هنرجو، برای اجتناب از یادگیری طوطی‌وار، باید ضمن کسب مهارت در نواختن قطعه یا گوشه‌ در ردیف، بر جزئیات آن قطعه یا گوشه (آنالیز فرمال و مدال) هم تسلط داشته باشد تا با این اندوخته موسیقایی بتواند در آینده در کنار نواختن قطعات بزرگان موسیقی، دانش و طراحی خود را در نواخته‌هایش داشته باشد.

مهسا عظیمی نویسنده، مدرس و نوازنده تار و سه‌تار

این مدرس و نوازنده تار خاطرنشان کرد: تجربه سال‌ها تدریسم را در کتاب «زیر و بَم» ارائه دادم، در حال حاضر جلد نخست این کتاب منتشر شده است و جلد دوم آن در قالب تکنیک‌های تخصصی آموزش تار و سه‌تار کمی بعدتر منتشر خواهد شد.

عظیمی با تاکید بر حمایت از مدرسان موسیقی به خصوص در حوزه سنتی اظهارداشت: از اساتید موسیقی، همکاران که در این حوزه فعالیت می کنند، انتظار می‌رود که از حرکت و گام‌های کوچکی که امثال من برای آموزش موسیقی برمی‌دارند، حمایت کنند و در مواجهه با فعالیت‌های هنری‌مان، ارتباط و رفتار مهربانانه‌تری باهم داشته باشیم.

کتاب «زیر و بَم» پنج تمرین کاربردی برای تار و سه‌تار (جلد اول) با نت‌نویسی و صفحه آرایی زهرا نازیار، عکاس و طراح جلد معین هاشمی‌نسب، در ۲۶ صفحه و شمارگان ۲۰۰ نسخه توسط انتشارات نارون منتشر شده است.

در پیش گفتار این کتاب به قلم عظیمی آمده است: «هدف از انتشار این دفتر (شامل پنج تمرین کاربردی برای تار و سه‌تار، جلد اول)، آشنایی هنرجویان و نوازندگان دوره متوسطه با دستگاه‌ها وآوازهای موسیقی ایرانی و اجرای آنها از مبنای «فا» و نیز تقویت مهارت‌های لازم برای اجرای تکنیک‌های مضرابی و انگشت‌گذاری دوره پیشرفته است. منظور از هنرجویان دوره متوسطه، هنرجویانی هستند که کتاب دستور مبتدی سه‌تار و دستور متوسطه تار و سه‌تار (حسین علیزاده) را به اتمام رسانده باشند.

اجرای صحیح و اصولی تمرینات این دفتر با سرعت معتدل، می‌تواند گامی کوچک و موثر برای ورود به دوره پیشرفته خصوصا کتب شش جلدی ده قطعه برای تار (حسین علیزاده) باشد. برای درک بهتر گوشه‌های اصلی استفاده شده در دستگاه‌ها و آوازها از مبنای «فا» در تمرینات این دفتر، گستره و دانگ‌ها و نُت شاهد و نُت ایست هر گوشه مشخص شده است. امید که پله اول را به درستی برداشته باشم.»

14 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها