چهارشنبه، 31 اردیبهشت، 1404

«سلاح نفت» رونمایی شد؛ ۴ فیلم ایرانی در روسیه

>>به گزارش ایرنا، فیلم کوتاه «خلیل» به نویسندگی، تهیه و کارگردانی >>سیدپیام حسینی، در ادامه حضور جهانی خود، به بیست و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم PLEIN LA BOBINE در کشور فرانسه راه یافت.

جشنواره بین‌المللی فیلم PLEIN LA BOBINE، مختص نمایش فیلم کوتاه برای مخاطبان جوان است. این رویداد سعی دارد نشستی باکیفیت و مناسب برای بیداری و کنجکاوی هنری کودکان و نوجوانان و مکانی برای آموزش هنری و فرهنگی آنان باشد.

این جشنواره ۴ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۲۵ (۱۴ تا ۲۳ خردادماه ۱۴۰۴) در کشور فرانسه برگزار خواهد شد.

«خلیل» پیش‌ازاین موفق به کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه و جایزه ویژه هیات داوران از سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم لسینیا در کشور ایتالیا، جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان اصفهان و حضور در جشنواره‌های فیلم کوتاه تایوان (دوره ۱۴) کردی نیویورک (دوره ۱۰) و دوسلدورف (دوره ۲) شده است.

در خلاصه داستان «خلیل» آمده است: «خلیل، پسربچه‌ای ۱۳ساله بعد از مرگ پدرش نگران است که آیا پدر، به بهشت می‌رود یا جهنم؟ او در تلاش است که از این موضوع مطمئن شود.»

>>طاها چراغی، امید چراغی، طاها محمدی، حسین مرادی، موسی هدایتی و شوبو سلیمانی، بازیگران این فیلم کوتاه هستند و پخش بین‌الملل اثر را گروه دریچه سینما و مؤسسه پناه فیلم بر عهده دارند.

>>پوستر و تیزر مجموعه مستند «سرزده» رونمایی شد

پوستر و تیزر مجموعه مستند «سرزده» همزمان با اولین سالگرد شهادت شهید>> سیدابراهیم رئیسی و همراهان ایشان، رونمایی شد.

این مستند ۷ قسمتی، محصول مرکز مستند سوره و ساخته مشترک >>میثم سیفی، امیرحسین اسیوند، علی ظهیری، حمیدرضا بهوندی، علی حردانی، صادق حصیمی و پرمان امیدی است.

«سرزده» روایتگر رخدادهای خاص و شنیده نشده از سفرهای استانی شهید سیدابراهیم رئیسی و توجه ویژه ایشان به مشکلات معیشتی و اقتصادی محرومین و مناطق کم بضاعت است.

این کار در استان‌های خوزستان، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری تولید شده که توجه ویژه مرکز مستند سوره به رویکرد فرا تهران را نشان می‌دهد.

سفر سرزده شهید رئیسی به منطقه زلزله زده اندیکا و پیگیری‌های ایشان جهت رفع مشکلات مردم، گفتگوی بی واسطه با یک جوان پیک موتوری در حاشیه بازگشت از مصلی اهواز، دیدار با کارگران هفت تپه و حل مشکلات این شرکت، بازدید از منطقه محروم جفیر خوزستان، بازدید از محله محروم کوی فلسطین زنجان و پیگیری مشکلات آنان، بازدید از کارخانه ورشکسته قند یاسوج و احیای این کارخانه و روایت بی‌بی‌گل بختیاری که در جریان بازدید شهید رئیسی از مناطق عشایری استان چهارمحال و بختیاری جلوی ماشین شهید رئیسی را گرفت و با ایشان گفتگو کرد، موضوعاتی است که در این مستند ۷ قسمتی روایت و به تصویر کشیده شده است.

>>امیرعباس شه دوست ناظر کیفی این مجموعه مستند است و امشب در شهر اهواز طی مراسمی از این اثر رونمایی خواهد شد.

>>۴ اثر از سوره راهی جشنواره شوالیه طلایی روسیه شدند

۴ اثر از سوره در سی و پنجمین جشنواره شوالیه طلایی روسیه حضور خواهند داشت.

فیلم‌های سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی >>محمد عسگری و «باغ کیانوش» به کارگردانی>> محمد پایدار از آثار سینمایی سوره و فیلم‌های کوتاه «فردا شکل امروز نیست» به کارگردانی >>سیدمهدی کرباسی محصول مرکز فیلم جوان سوره و فیلم کوتاه «آپاترید» به کارگردانی >>سیدمحمدحسین حسینی محصول باشگاه فیلم سوره به بخش رقابتی جشنواره شوالیه طلایی(Golden Knight) روسیه راه یافتند.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم «شوالیه طلایی» (Golden Knight)، یکی از معتبرترین رویدادهای فرهنگی روسیه، امسال نیز با حضور سینماگران و هنرمندان برجسته از کشورهای مختلف از ۲۲ تا ۲۹ می برابر با ١ تا ٨ خرداد ماه در شهر سواستوپل، روسیه برگزار خواهد شد.

این جشنواره که با شعار «برای اخلاق، معنویت و ارزش‌های انسانی» شناخته می‌شود، فرصتی است برای نمایش آثار سینمایی با مضامین اخلاقی، اجتماعی و معنوی که در فضای فرهنگی سالم و مستقل ارائه می‌شوند. جشنواره «شوالیه طلایی» از سال ۱۹۹۲ میلادی بنیان‌گذاری شده و تاکنون میزبان صدها فیلم از کارگردانان برجسته دنیا بوده است.

در دوره جدید این جشنواره، فیلم‌هایی در قالب‌های داستانی، مستند، انیمیشن و فیلم‌های کوتاه از کشورهای مختلف به نمایش درمی‌آیند و هیئتی بین‌المللی از داوران مسئولیت ارزیابی آثار را بر عهده دارند.

از جمله ویژگی‌های برجسته این جشنواره، تاکید آن بر ارزش‌های انسانی، عدالت، حقیقت و کرامت انسانی در آثار هنری است؛ رویکردی که آن را از سایر جشنواره‌های سینمایی متمایز کرده است.

برندگان نهایی در مراسم اختتامیه جشنواره معرفی و با اهدای جایزه «شوالیه طلایی» مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

پخش بین الملل این آثار به عهده مرکز بین الملل سوره است.

>>پنج اثر منتخب سهند در مسیر جشنواره فیلم کوتاه تهران

با پایان هفتاد و یکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوانان ایران، پنج فیلم برگزیده در بخش‌های اصلی جشنواره طبق آیین‌نامه و فراخوان رسمی، به‌طور مستقیم به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند.

هفتاد و یکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوانان ایران با معرفی آثار برگزیده در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد. طبق آیین‌نامه جشنواره، پنج فیلم برتر در بخش‌های «بهترین فیلم پویانمایی»، «بهترین فیلم تجربی»، «بهترین فیلم مستند»، «بهترین کارگردانی فیلم داستانی» و «بهترین فیلم جشنواره» به صورت مستقیم به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه خواهند یافت.

در بخش بهترین فیلم پویانمایی، فیلم «چاوک» به کارگردانی>> هژیر اسعدی و انیماتوری>> الهه رفیعی موفق به کسب این عنوان شد. این انیمیشن محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است و داستان آپاراتچی میانسالی را روایت می‌کند که پس از سال‌ها زندگی در میان مردمان شهری با چهره‌های دفرمه، عشق دوران نوجوانی خود را می‌یابد.

فیلم کوتاه «گمشده در قلمرو رؤیاها» به کارگردانی>> حسن وحدانی به عنوان بهترین فیلم تجربی شناخته شد. تهیه‌کنندگی این اثر را انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر تبریز بر عهده داشته است. داستان این فیلم درباره مردی است که خواب‌های متوالی می‌بیند و هر بار با بیدار شدن، مشخص می‌شود که همچنان در خواب دیگری قرار دارد.

در بخش بهترین فیلم مستند، فیلم «درس انار» به کارگردانی>> سجاد پرهیزکاری برگزیده شد. این مستند به زندگی>> میثم عطاخانی می‌پردازد که برای تأمین هزینه‌های زندگی، به جای دیگران در امتحانات دانشگاهی شرکت می‌کند.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی به فیلم «هبوط» به کارگردانی >>اشکان ساعدپناه اهدا شد. نویسندگی این فیلم بر عهده>> آکو زند کریمی بوده است. داستان فیلم درباره یوسف، مردی مذهبی، و پسرش مصطفی است که طی حادثه‌ای در محل کارشان به صورت ناخواسته مرتکب قتل می‌شوند و تلاش می‌کنند پنهانی مناسک دفن جنازه را انجام دهند.

عنوان بهترین فیلم جشنواره به فیلم کوتاه «بی‌رنگی» به کارگردانی >>فرید نوری تعلق گرفت. این اثر محصول انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر سنندج است و داستان آن درباره ناپدید شدن یک دانشجو در خوابگاه است که در جریان پیگیری‌های یک کارآگاه، مشخص می‌شود او همچنان در خوابگاه حضور دارد.

>>چقدر شخصیت اصلی‌ داستانمان را می‌شناسیم؟

>>فرهاد توحیدی، فیلمنامه‌نویس سینما در کارگاه «خلق شخصیت سه‌بعدی» که در سومین روز از جشنواره فیلم فضای باز برگزار شد، به بررسی ابعاد مختلف شخصیت‌پردازی پرداخت.

توحیدی در ابتدا، صحبتش را با این سوال که «داستان شما درباره چه کسی است؟» آغاز کرد و سپس به مرور مطالبی درباره فیلمنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی، به عنوان میراث ارسطو، پرداخت و گفت: آنچه امروز درباره فیلمنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی می‌دانیم، همان میراث ارسطو است.

توحیدی در ادامه به موضوع پیرنگ پرداخت و گفت: پیرنگ یعنی همه چیزهایی که دیده می‌شود؛ وقتی شخصیت اصلی فیلم را انتخاب می‌کنیم و معلوم می‌شود او چه خواسته‌ای دارد، ‌باید او را به حرکت واداریم.

به گفته این فیلمنامه‌نویس، بعد از طراحی پیرنگ، همه چیزهایی که دیده می‌شوند اسکلت و روح داستان است. برای همین مهم است که دقیقا بدانیم این شخص کیست و پایان ماجرا چیست!

توحیدی ادامه داد: ما در ذهنمان یک دکمه داریم برای ارتباط با واقعیت که وقتی می‌نویسیم، انگار خاموشش می‌کنیم. درحالی که باید این سوالات را به خودمان پاسخ بدهیم که آیا شخصیت‌های اصلی‌مان را می‌شناسیم؟ این آدم‌ها را دیده‌ایم؟ و آیا تحقیق و پژوهش ضرورت دارد؟

این فیلمنامه‌نویس در ادامه با تاکید بر اینکه، برخلاف فیلم بلند، در فیلم کوتاه زمان کمی برای شخصیت‌پردازی داریم، افزود: به عنوان فیلمنامه‌نویس باید افکار و احساسات را عینی و حالات شخصیت اصلی را بررسی کنید. به این ترتیب می‌توانید پیشاپیش جهان اصلی داستان را شکل دهید چون این انتخاب روی همه چیز تاثیر می‌گذارد. زیرا هر شخصیت با خودش قصه می‌آورد و جهان مخصوص به خودش را دارد، بنابراین وقتی انتخاب می‌کنیم، وظایفی بر دوش شخصیت اصلی می‌گذاریم.

وی در ادامه به رده‌بندی شخصیت اصلی داستان پرداخت و بیان کرد: شخصیت اصلی داستان را باید در یکی از رده‌های زیر قرار دهیم؛ دسته اول، قهرمانی که صاحب توانایی‌ها و استعدادهایی‌ بوده که تماشاگر از آن محروم است، دسته دوم مربوط به آدم‌های عادی است که با تماشاگر موضع برابری دارد و می‌تواند با او همذات‌پنداری کند، دسته سوم از تماشاگر پایین‌تر است و مخاطب نسبت به آن موضع حمایتی دارد و دسته چهارم شخصیت‌هایی روح‌باخته و نماینده ذات تاریک بشر هستند.

نخستین جشنواره ملی فیلم فضای باز به ریاست سعید نجاتی و دبیری سیاوش چراغی‌پور تا ۳۰ اردیبهشت در اقامتگاه بوم‌گردی هفت‌محل باغ دیلمون در حال برگزاری است.

>> روایتی تحلیلی از جنگ روایت‌ها و قلب واقعیت‌ها در «سلاح نفت»

مراسم رونمایی از مستند «سلاح نفت» به کارگردانی>> محمدهادی نعمتی در کافه فلسطین برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پیش از اکران مستند،>> حمیدرضا آصفی؛ دیپلمات و سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: اگر بخواهم وضعیت کنونی دنیا را در یک جمله خلاصه کنم، آن را «دوران قلب واقعیت‌ها» یا «عصر وارونگی حقایق» می‌نامم. یکی از بارزترین نمونه‌های این وارونگی، مساله فلسطین است؛ جایی که جای ظالم و مظلوم عوض شده است.

وی ادامه داد: به‌دلیل کمبود وقت، تنها به دو شاهد تاریخی اشاره می‌کنم: نخست، در سال ۱۹۹۱، کنفرانس مادرید درباره فلسطین برگزار شد. نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی، اسحاق شامیر و سخنگوی وقت آن رژیم، بنیامین نتانیاهو، در آن حضور داشتند. موضوع اصلی، به رسمیت شناختن دو دولت فلسطین و رژیم صهیونیستی بود. جالب اینکه همان نتانیاهو در آن زمان از تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی سخن می‌گفت، اما امروز حتی حقوق ابتدایی مردم فلسطین را هم به رسمیت نمی‌شناسد.

پس از اکران مستند «سلاح نفت»، >>مصطفی شوقی؛ مسئول خانه مستند سازمان هنری رسانه‌ای اوج، درباره این مستند گفت: این اثر حاصل تلاش‌ هادی نعمتی و احسان شادمانی است که با دقت و تعهد، زحمات بسیاری برای تولید آن کشیده‌اند. این مستند بخشی از پروژه‌ای گسترده‌تر است که در قالب آن، ۱۴ مستند با محوریت فلسطین و مقاومت تولید شده‌اند.

وی ادامه داد: اهمیت مستند «سلاح نفت» در آن است که روایتی دست‌اول از یک واقعه تاریخی مهم را بازگو می‌کند؛ واقعه‌ای که نسل جدید کمتر از آن می‌داند. این اثر به‌نوعی بازخوانی تحریم هفت اکتبری ۱۹۷۳ است؛ رویدادی که جهان را تکان داد و به همگان نشان داد که چه بر سر خاورمیانه آمده است.

شوقی افزود: مستند با رویکردی تحلیلی و پژوهشی تلاش دارد این بخش کمتر دیده‌شده از تاریخ معاصر را با دقت و عمق به تصویر بکشد. در این مقطع حساس، آرزو داریم این اثر دیده شود و بتواند در رساندن پیام خود به مخاطبان موفق باشد. امید که پخشی درخور آن داشته باشد.

در ادامه،>> احسان شادمانی؛ تهیه‌کننده مستند توضیح داد: ژیل دوور یکی از مصاحبه شوندکان این مستند که فرانسوی است سال گذشته به رحمت خدا رفت و سال ها وکیل مدافع بچه های فلسطین بودند و روحشان شاد.

سپس آصفی بیان کرد: در جهان امروز که «قلب واقعیت‌ها» به قاعده بدل شده، مساله فلسطین یکی از روشن‌ترین جلوه‌های این وارونگی حقیقت است. حدود سال ۱۳۷۵، دکتر علی‌اکبر ولایتی ملاقاتی با جولیو آندرئوتی، سناتور مادام‌العمر و یکی از سیاستمداران برجسته ایتالیا، داشت. در آن دیدار، آندرئوتی جمله‌ای گفت که عمق فاجعه را روشن می‌کرد: «اگر من را نیز از خانه‌ و کاشانه‌ام بیرون کنند، من هم تندرو خواهم شد.» امروز اما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دیگر کسی حتی نمی‌پرسد چرا مردم فلسطین رادیکال و خشن شده‌اند. این سکوت، یک «لال‌مانی جهانی» است که بر فضای رسانه‌ای غرب حاکم شده است.

وی ادامه داد: ما با واقعیتی به نام «روایت» مواجهیم؛ روایتی که نه الزاماً با حقیقت تطابق دارد و نه همواره از دل واقعیت بیرون می‌آید. از یک واقعه ممکن است چندین روایت پدید آید و این همان نقطه‌ای است که بحران آغاز می‌شود؛ جایی که حقیقت در هیاهوی روایت‌های متضاد گم می‌شود. امروز، جنگ اصلی جنگ روایت‌هاست و در این میدان، کسی پیروز است که صدای بلندتر، رسانه پرنفوذتر و سرمایه بیشتری دارد.

آصفی بیان کرد: در چنین فضایی، روایت صادقانه و مستند از تاریخ، یک وظیفه است. مستند «سلاح نفت» با وجود امکانات محدود، کوشیده به یکی از همین روایت‌های تحریف‌شده پاسخ دهد. این اثر با نگاه پژوهشی خود، به بازخوانی تحریم‌های نفتی سال ۱۹۷۳ می‌پردازد و چرایی موفق‌نشدن آن‌ها را آسیب‌شناسی می‌کند. این مستند، علاوه بر روایت گذشته، به شکل غیرمستقیم به بازی‌های تکرارشونده امروز در میز مذاکرات هم اشاره دارد. در این مذاکرات نیز، همان بی‌صداقتی گذشته تکرار می‌شود.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: ما به آثاری از این دست نیازمندیم؛ هرچه بیشتر، بهتر. زیرا کسی که بخواهد به‌تنهایی در میدان روایت وارد شود، باید بداند که شانس موفقیتش کمتر است. اما در عین حال، این مسیر، مسیری واجب است. اگر مجبور باشیم تنها آن را طی کنیم. البته، عقل و احتیاط حکم می‌کند که این راه را با همراهی رسانه‌های هم‌سو پیش ببریم.

11 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها