به گزارش خبرنگار اقتصادی >>ایرنا، "محسن پورسیدآقایی" روز سهشنبه در نهمین کنفرانس بینالمللی پیشرفته اخیر در مهندسی راه آهن در محل دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: آنطور که آمریکاییها در کتابهای خود نوشتهاند، تسلط اقتصادی این کشور بر جهان در قرن نوزدهم به دلیل توسعه راه آهن آن بود.
وی گفت: در قرن ۲۱ نیز شاهدیم چینیها از حدود ۲۵ سال قبل برنامه وسیع و اغوا کنندهای برای توسعه قطارهای سریع السیر نوشتند و امروز راهآهن چین بیش از همه اروپا و دیگر کشورها قطارهای سریع السیر دارد.
پورسید آقایی ادامه داد: چینیها با لیدری راه آهن و توسعه حمل و نقل سریع، همه اقتصاد کشورشان را دگرگون کردند و لذا راه آهن نقش اساسی در اقتصاد کشورها دارد.
وی اظهار داشت: اگر قرار بود به مقام نخست منطقه دست یابیم، نیاز به راه آهن بسیار قوی و خوب داشتیم اما در عین حال باید بگوییم به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران، راه آهن یکپارچه به شکل فعلی خیلی برای ما کارساز نخواهد بود.
مدیرعامل اسبق راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در شرق کشور باید راه آهن با اولویت باری ایجاد شود و در غرب و مرکز کشور، اولویت با بخش مسافری باشد.
وی گفت: زمانی که تصمیم گرفتیم راهآهن سریع السیر تهران- اصفهان را بسازیم، ترکیه هیچ برنامهای برای آن نداشت. امروز ما در راه آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان هنوز اندر خم یک کوچهایم اما ترکیه ۶ قطار سریعالسیر راهاندازی کرده است.
پورسید آقایی اضافه کرد: با اینکه در همه اسناد بالادستی بر اولویت داشتن راهآهن تاکید شده، اما در عمل اینگونه نبوده است؛ لذا آنچه مهم است باید مکانیزمهای اقتصادی طوری باشد که این صنعت را رشد بدهد.
وی یادآور شد: آمریکا با آن وسعت و عظمت اقتصادی ۶ شرکت ریلی باری دارد و ما در ایران ۲۷ شرکت ریلی باری داریم. در تازهترین آمارها فروش و درآمد حمل بار راه آهن، آمریکا ۲۵ میلیارد دلار عنوان شده که ۲۲ درصد آن سود خالص بوده و پس از آرامکو عربستان بالاترین حاشیه سود عملیاتی در جهان را داشته است.
وی، استهلاک و مصرف سوخت پایین (که یکهفتم مصرف سوخت در جاده است) را به عنوان مزایای راه آهن عنوان کرد و گفت: در حالی در کشورمان همه مقامات راه آهن را اولویت میدانند، که سوخت تقریباً مجانی به بخش جادهای داده میشود. در چنین اقتصادی کامیونهای قدیمی که گازوئیل مجانی دریافت میکنند، برنده هستند. لذا طبیعی است که در سالهای گذشته شاهد رشد حمل و نقل جادهای، خرید تعداد زیادی کامیونهای جدید و از رده خارج نشدن کامیونهای قدیمی باشیم.
مدیرعامل اسبق راه آهن تاکید کرد: اگر قیمت سوخت در کشور واقعی شود، صنعت ریلی میتواند به طور دائمی سودآور شود.
وی گفت: اگر راه آهن میخواهد وسیله توسعه پایدار در کشور باشد، باید اقتصاد آن را اصلاح کنیم و نگاه واقع بینانه به اقتصاد آن داشته باشیم.