سه‌شنبه، 30 اردیبهشت، 1404

خانیکی: سواد رسانه‌ای یعنی فناوری چگونه می‌تواند ابزار همدلی شود نه انزوا

به گزارش خبرنگار علمی >>ایرنا، هادی خانیکی روز دوشنبه در نشست تخصصی «ارتباطات در تلاقی فرهنگ و فناوری» که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی ترتیب یافته بود، گفت: ایران امروز در شرایط خیلی مطلوبی قرار ندارد، ما در شرایطی هستیم که در برخی مکان‌ها بسیاری تنگناها و محدودیت‌هایی که برای ایران بوده وضعیت ایران را از سطح چالش به فاجعه رسانده است اما این چالش، بحران و فاجعه پایان کار نیست و کمک می‌کند در اصلاح روندهایی که تا کنون به کار بسته‌ایم و از آنها بهره‌مند شده‌ایم تجدیدنظر کنیم.

وی بیان کرد: جنبه اصلی ارتباطات از هر جهت، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فرهنگی است و ارتباطات در کانون فرهنگ قرار می‌گیرد. ارتباطات قدرت این را دارد که وضعیت همگرایی و همراهی را به وجود بیاورد.

این استاد دانشگاه گفت: یکی از ویژگی‌های مهم ارتباطات این است که راه‌حل ارائه می‌دهد. در حل مساله فرهنگ توجه به مقوله ارتباطات اهمیت دارد، ارتباطات سنتی مبتنی بر معنا و نهادهای فرهنگی است.

وی ارتباطات را به ستون فقرات توسعه فرهنگی و گفت‌وگو بین دو نماد دانشگاه و دستگاه اجرایی، تشبیه کرد و گفت: ارتباطات، در واقع شروعی برای همکاری دولت و بخش‌های مختلف اجرایی است.

خانیکی گفت: موقعیتی که اکنون ما با آن مواجه هستیم خطیر است و نه گذشته، پایدار است نه آینده ما را در برمی‌گیرد. ارتباطات، زبان مشترک برای فهم و حل مساله است. ارتباطات، محل طرح سوال‌های مشترک در آکادمی، دستگاه اجرایی و غیره است و اینکه چطور می‌توانیم بر موقعیت بحرانی شکل گرفته غلبه کنیم و چطور می‌توانیم بر این بحران سرمایه اجتماعی که شکل گرفته غلبه کنیم.

این صاحبنظر علوم ارتباطات گفت: هرگاه سواد رسانه‌ای تعریف کردیم گویی می‌خواهیم دیگران را بیاموزیم که بفهمند حرف ما درست است.

خانیکی تصریح کرد: سواد رسانه‌ای یعنی گفتن، شنیدن و قدرت نقد کردن را بالا ببریم و دیگر بازگشت به گذشته کافی است و همانطور که غرق شدن در فناوری لازم نیست، نیاز داریم بدانیم فناوری چگونه می‌تواند ابزار همدلی شود نه انزوا؟ و چطور می‌توانیم این فرصت‌های پیش آمده را فعلیت بدهیم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: می‌توانیم در حوزه‌های مختلف به ارتباطات بپردازیم؛ در حقوق، زبان‌شناسی، حقوق، فلسفه و الهیات. به نظر من برای اینکه فرصت‌ها به نتیجه برسد ارتباطات، ستون فقرات توسعه فرهنگی است و سخن گفتن میان علوم انسانی و فناوری است و موضعی است که بیشتر می‌تواند فناوری را تفسیر کند و بین جامعه، علم و سیاستگذاری پیوند ایجاد کند.

وی اظهار داشت: ما در حوزه ارتباطات پرسش خواهیم داشت که چگونه رکن گفت‌وگوی عقل کاربردی را به کار ببریم.

خانیکی گفت: در دولت گذشته در زمینه همکاری دولت و دانشگاه خوشه‌هایی تشکیل شد که وظیفه داشتند این وظایف را در کنار دولت انجام دهند، در همین رابطه در خوشه ارتباطات کارهای زیادی توسط استادان و دانشجویان انجام شد و حدو ۱۷ بیانیه و پلتفرم ایجاد شد.

وی اظهار داشت: کرونا نشان داد که حل مساله کرونا تنها کار درمان‌گران نیست و در نتیجه آن مقرر شد مبحث ارتباطات و سلامت بین دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه بهشتی ترکیب شود اما با تغییر دولت این پروژه ناتمام ماند.

>>آمادگی دانشگاه علامه طباطبایی برای تولید محتوای فاخر ارتباطات

در ادامه این نشست، سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی با یادآوری اینکه این دانشگاه، یک دانشگاه اختصاصی علوم انسانی است، گفت: ۱۱ دانشکده و ۲۷۳ رشته علوم انسانی داریم و ما این توانایی را داریم که به بازوی علمی و اجرایی تولید محتوای فاخری که مد نظر وزارت ارتباطات است تبدیل شویم.

شجاع احمدوند پیشنهاد کرد که دانشگاه علامه طباطبایی یک مرکز نوآوری ارتباطات ایجاد کند و دانشگاه به هاب تولید محتوا تبدیل شود و افزود: با ایجاد این مرکز، استارتاپ‌هایی که در داخل و بیرون از دانشگاه فعالیت می‌کنند می‌توانند در این مکان گرد هم آیند و این مرکز، محلی برای اندیشه‌ورزی شود و بر تولید محتوای فاخر کار کنند.

وی با بیان اینکه سیاست دانشگاه علامه طباطبایی در این دوره، حل المسائلی است، گفت: با ایجاد مرکز اندیشه‌ورزی ما از انتظارگرایی به سمت نیازهای جامعه و حل مسائل روی می‌آوریم و با این کار هم مخاطب داخلی به نحو شایسته جذب می‌شود و هم به مخاطب خارجی کمک می‌کند.

9 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها