دوشنبه، 29 اردیبهشت، 1404

کتابی که به راز بی‌علاقگی دانش‌آموزان به محیط آموزشی می‌پردازد

>>به گزارش ایرنا، این کتاب که در ۳۱۲ صفحه و با ویراستاری رضا شیخی به چاپ رسیده، به بررسی دلایل علمی و شناختی بی‌علاقگی دانش‌آموزان به محیط مدرسه می‌پردازد و راهکارهایی عملی برای بهبود فرایند آموزش ارائه می‌دهد.

از علوم شناختی تا اصلاح نظام آموزشی

ویلینگهام در این اثر با استناد به یافته‌های علوم اعصاب و روانشناسی شناختی، توضیح می‌دهد که مغز انسان ذاتاً برای تفکر مداوم طراحی نشده، بلکه بیشتر به حافظه متکی است؛ این ویژگی سبب می‌شود دانش‌آموزان در مواجهه با تکالیف تکراری و روش‌های سنتی تدریس، احساس خستگی و بی‌علاقگی کنند.

نویسنده با معرفی ۹ اصل مبتنی بر عملکرد مغز، به معلمان و والدین نشان می‌دهد چگونه می‌توانند محیطی جذاب و پربازده برای یادگیری ایجاد کنند؛ از جمله این اصول، استفاده از داستان‌سرایی، تقویت کنجکاوی و تعادل میان آموزش مفاهیم انتزاعی و مهارت‌های عملی است.

نظر مترجمان و اهمیت اثر

محمد خسروانیان و زهرا کاظمی، مترجمان این کتاب، در گفت‌وگو با >>ایرنا تاکید کردند: این اثر پلی میان پژوهش‌های علمی و کاربردهای آموزشی است؛ ویلینگهام نه تنها مشکلات نظام آموزشی را تحلیل می‌کند، بلکه راه‌حل‌هایی مبتنی بر شواهد ارائه می‌دهد که برای معلمان، مدیران و حتی والدین کاربردی است.

بازخوردها و توصیه به مخاطبان

این کتاب از زمان انتشار اولیه با استقبال گسترده مربیان و منتقدان آموزشی روبه‌رو شده و نشریاتی مانند والاستریت ژورنال آن را منبعی ضروری برای هر معلمی توصیف کرده‌اند.

در ایران نیز نسخه‌های قبلی کتاب با استقبال مخاطبان مواجه شد و کاربران فضای مجازی آن را بی‌نظیر برای فعالان حوزه آموزش نامیده‌اند.

9 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها