سه‌شنبه، 23 اردیبهشت، 1404

مشاور نوسازی مدارس: ۷۲۰۰ مدرسه سنگی کشور استانداردسازی می‌شود

اردشیر دهقان روز سه‌شنبه در حاشیه همایش «نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم» در استان ایلام، در گفت و گو با خبرنگار >>ایرنا، اظهار کرد که این مدارس که شامل واحدهای کانکسی، سنگی و با تراکم دانش‌آموزی بالا هستند، در قالب برنامه ملی نهضت مدرسه‌سازی، بازسازی و اصلاح خواهند شد تا عدالت آموزشی در کشور محقق شود.

وی با بیان اینکه رفع مشکل این تعداد مدرسه غیراستاندارد در کشور، یکی از اهداف کلیدی نهضت توسعه و عدالت آموزشی است، گفت که بخش عمده این مدارس شامل واحدهای کانکسی، سنگی و دارای تراکم دانش‌آموزی بالای ۳۵ درصد بوده که شرایط آن‌ها با اصول آموزشی و رفاهی فاصله زیادی دارد.

دبیر قرارگاه جهادی نهضت توسعه و عدالت در فضاهای آموزشی کشور بیان کرد که برنامه‌ریزی‌ها برای این پروژه بزرگ طوری طراحی شده که با همکاری دولت، خیران و مردم، تا شهریور امسال و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، همه این مدارس جای خود را به فضاهای استاندارد آموزشی داده تا یکی از دغدغه‌های اصلی آموزش و پرورش در کشور برطرف شود.

دهقان با اشاره به مشکلات موجود در مدارسی که در پوشش این طرح قرار گرفته‌اند، گفت که تراکم بالای کلاس‌های درسی و نبود فضای کافی برای دانش‌آموزان از مهم‌ترین چالش‌هایی است که در بسیاری از مناطق کشور، به‌ویژه مناطق کمتر برخوردار، دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: در مدارسی که تراکم دانش‌آموزان بیش از ۳۵ درصد است، افزون بر افت کیفیت آموزش، خطرها و مشکلات فضاهای غیراستاندارد نیز محیط یادگیری را برای دانش‌آموزان کاهش می‌دهد و این طرح با هدف فراهم‌کردن فضاهای کافی و استاندارد می‌تواند به بهبود کیفیت یادگیری و رفاه دانش‌آموزان کمک کند.

دبیر قرارگاه جهادی نهضت توسعه و عدالت در فضاهای آموزشی کشور با اشاره به این که تنها با اتکا به منابع دولتی نمی‌توان این حجم از مشکلات را برطرف کرد، افزود که اگر منتظر منابع دولتی بمانیم، ممکن است پروژه‌ها با تأخیر چند ساله مواجه شوند و اگر مردم پای کار بیایند و به‌عنوان صاحبان اصلی این مدارس در مسیر مدرسه‌سازی مشارکت کنند، چالش‌ها آسان‌تر حل می‌شوند.

دهقان بیان کرد که نمونه‌هایی از این مشارکت مردمی را در استان‌هایی مانند کرمانشاه و خراسان رضوی شاهد بوده‌ایم که نشان می‌دهد با بسیج مردم و خیران، بسیاری از پروژه‌ها به سرانجام رسیده‌ است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جزییات برنامه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: این ۷۲۰۰ مدرسه که در زمان حاضر در قالب کانکس، ساختمان‌های سنگی یا فضاهای ناکافی فعالیت می‌کنند، در برنامه‌ای دقیق و مرحله‌به‌مرحله، بازسازی یا نوسازی خواهند شد.

دبیر قرارگاه جهادی نهضت توسعه و عدالت در فضاهای آموزشی کشور افزود: برخی از این مدارس که به دلیل تراکم بالای جمعیت نیازمند گسترش فضا هستند، در اولویت ساخت فضاهای جدید قرار دارند.

دهقان تصریح کرد که تحقق عدالت آموزشی به‌عنوان هدفی کلان نیازمند همکاری همه‌جانبه دولت، مردم و خیران است.

وی گفت که نهضت توسعه و عدالت آموزشی تنها بر محور ساخت‌وساز نیست، بلکه مأموریتی بزرگ‌تر برای رفع نابرابری‌های آموزشی، کاهش محرومیت و ایجاد فرصت برابر آموزشی برای همه دانش‌آموزان در سراسر کشور است و تحقق این مأموریت جز با برنامه‌ریزی دقیق، پیگیری جدی و همراهی همه ظرفیت‌های کشور ممکن نیست.

اردشیر دهقان با اشاره به کوشندگی گسترده قرارگاه جهادی تأکید کرد که اگر همه بخش‌ها در کنار هم حرکت کنند، دیگر نه مدرسه‌ کانکسی و نه مدرسه‌ای با شرایط ناایمن خواهیم داشت و هدف ما این است که با تحقق این برنامه، نه تنها شرایط مطلوب فیزیکی برای مدارس ایجاد کنیم، بلکه بستری فراهم شود که دانش‌آموزان از کیفیت آموزشی برابر بهره‌مند شوند.

10 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها