چهارشنبه، 31 اردیبهشت، 1404

پیچیدگی‌های جمعیتی و فرهنگی قم، توجه ملی به آموزش و پرورش را ضروری کرده‌است

به گزارش خبرنگار >>ایرنا، اکبر بهنام‌جو روز پنجشنبه در آیین تجلیل از معلمان نمونه قم، با تبریک روز معلم، افزود: قم استانی با ویژگی‌های خاص و تنوع فرهنگی بالاست؛ حضور اقشار مختلف از سراسر کشور در این استان، مهارت و دقت مضاعفی را از معلمان طلب می‌کند؛ کنترل کلاس و مدیریت آموزشی در قم بسیار دشوارتر از دیگر استان‌هاست.

وی اضافه کرد: در کلاس‌های درس استان قم، نمایندگانی از اقوام مختلف همچون فارس، آذری، لر و سایر اقوام کشور حضور دارند؛ این تنوع فرهنگی، شرایط آموزش را پیچیده‌تر کرده و نیازمند رویکردی حرفه‌ای‌تر از سوی معلمان است.

وی با اشاره به بازدیدهای میدانی از مدارس مختلف استان در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم، ادامه داد: با حضور در کلاس‌های درس، این واقعیت را از نزدیک لمس کرده‌ام که معلمان با عشق و علاقه در حال خدمت هستند؛ آن‌ها نه‌تنها نقش آموزشی، بلکه نقش تربیتی و روان‌شناختی مهمی نیز برعهده دارند.

بهنام‌جو خاطرنشان کرد: افت تحصیلی، مشکلات خانوادگی یا ناهنجاری‌های رفتاری در وهله اول توسط معلمان شناسایی می‌شود و آنان با پیگیری شخصی و تعامل با خانواده و مدرسه، نقش مؤثری در اصلاح شرایط دانش‌آموزان ایفا می‌کنند.

وی همچنین به نقش موثر آموزش و پرورش در تعالی جامعه اشاره کرد و گفت: پزشک یک انسان را درمان می‌کند، اما معلم جامعه را می‌سازد؛ این اهمیت آموزش و پرورش است که باید مورد توجه ملی قرار گیرد.

وی خواستار توجه ویژه دولت و نهادهای بودجه‌ای به استان قم شد و تصریح کرد: قم، استانی همانند سایر استان‌ها نیست؛ به‌واسطه ویژگی‌های خاص مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، نیازمند بودجه و برنامه‌ریزی ویژه است.

بهنام جو با اشاره به لزوم تجهیز فضاهای آموزشی، گفت: طرح‌هایی مانند توسعه اردوگاه ۱۵ خرداد و ایجاد فضاهای آموزشی جدید با همکاری سپاه و خیرین در دستور کار است تا دانش‌آموزان بتوانند در محیطی مناسب آموزش ببینند.

وی ضمن تشکر از تلاش‌های معلمان و دست‌اندرکاران نظام آموزشی، تاکید کرد: هیچ کاری در این کشور نشدنی نیست، به شرط آنکه با همدلی و همکاری پیش برویم؛ آموزش و پرورش جایگاه والایی دارد و ما نیز با تمام توان در خدمت این حوزه خواهیم بود.

مشارکت ۹۵۰۰ معلم در فرآیند انتخاب

سرپرست آموزش و پرورش قم نیز در این آیین با اشاره به مشارکت ۹ هزار و ۵۰۰ معلم در فرایند انتخاب معلم نمونه، معلمان را نماد ایثار و فداکاری خواند و بر نقش مهم آنان در ارتقای جامعه تاکید کرد.

سید مصطفی حسینی فاضل گفت: برگزاری این مراسم در دهه کرامت و تقارن آن با هفته بزرگداشت مقام معلم، به شکوه و معنویت این ایام افزوده‌است.

وی با اشاره به فرآیند انتخاب معلمان نمونه در سطح استان، افزود: این فرآیند که بر اساس رویکردهای سند تحول بنیادین با هدف ارتقای منزلت اجتماعی معلمان طراحی شده، طی چهار ماه گذشته اجرا شد و حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از معلمان استان در آن شرکت کردند.

وی اضافه کرد: در مرحله نخست، ۷۰۰ معلم به‌عنوان معلمان برگزیده در سطح مدارس انتخاب شدند؛ در مرحله بعد، از میان ۷۰ معلم منتخب ناحیه‌ای، هشت نفر به عنوان معلمان نمونه استانی برگزیده شدند.

حسینی فاضل با تاکید بر این‌که همه معلمان، صرف نظر از انتخاب به‌عنوان نمونه، شایسته تقدیر هستند، گفت: «در استان قم، معلمان نه تنها خدمت‌گزاران آموزش، بلکه نماد ایثار و فداکاری‌اند؛ از جمله معلمانی داریم که پاداش بازنشستگی خود یا زیورآلات شخصی‌شان را به جبهه مقاومت اهدا کرده‌اند؛ همچنین همکارانی داریم که با وجود بیماری، کلاس درس را رها نکرده‌اند یا با عشق به تعلیم در مناطق محروم و روستاها تدریس می‌کنند.

در آیین تجلیل از معلمان نمونه که با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش در سالن همایش شهدای آموزش‌وپرورش اردوگاه ۱۵ خرداد قم برگزار شد، از هشت معلم به‌عنوان برگزیدگان استانی تجلیل به عمل آمد.

1 هفته پیش

دسته‌بندی‌ها