پنج‌شنبه، 18 اردیبهشت، 1404

ویژگی‌ها و ضرورت‌های روابط عمومی کاربلد

به گزارش خبرنگار >>ایرنا، اغلب روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی در نقاط مختلف کشور و استان سمنان به عنوان پل ارتباطی میان مدیران و بخش‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و همچنین با رسانه‌ها در زمینه‌های مختلف همچون ارتقای جایگاه، امنیت شغلی، تثبیت ساختار سازمانی قانونمند، تخصیص ردیف اعتباری، تقویت نیروهای متخصص، توجه به آموزش، به روزرسانی تجهیزات و همراهی مدیران بالادستی دغدغه دارند.

هفته روابط عمومی از بیست و پنجم تا سی و یکم اردیبهشت‌ ۱۴۰۴ مجالی برای گوشزدکردن اهمیت حضور روابط عمومی در هر نهاد و سازمانی است، چرا که دوره کنونی «عصر بمباران اطلاعات» نام گرفته و روابط عمومی‌ها به عنوان یک نهاد ارتباطی در دستگاه‌ها نقش مهمی در ارایه عملکرد تلاش‌ها و امیدآفرینی در جامعه و همچنین انتقال مسایل و مشکلات مردم به مدیریت مجموعه را بر عهده دارند.

روز چهارشنبه نشست هم‌اندیشی مدیران روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی استان سمنان در استانداری برگزار و مسوولان بر اهمیت روابط عمومی اشاره و از فعالان این بخش به عنوان «افسران جهاد تبیین» نام بردند و تاکید کردند که باید تولید محتوای هدفمند و آموزش تخصصی، اولویت روابط‌عمومی‌ها باشد.

>>روابط‌عمومی‌ها در خط مقدم روایت‌سازی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، شهدای خدمت، به‌ویژه شهدای حادثه پرواز بهشت، با تبریک فرارسیدن هفته روابط‌عمومی، این مناسبت را فرصتی برای بازتعریف ماموریت‌های روابط‌عمومی‌ها در گام دوم انقلاب دانست.

مهدی آقابراری با تاکید بر اینکه روابط‌عمومی‌ها، واحدهای اجرایی، تبلیغاتی یا وابسته به مدیر نیستند، افزود: روابط‌عمومی باید به‌مثابه عقل ارتباطی سازمان، محور راهبری افکار عمومی، اقناع اجتماعی و تولید روایت از دستاوردها و اقدامات باشند.

وی با اشاره به جنگ رسانه‌ای و شناختی دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی تصریح کرد: در شرایطی که با انبوهی از شبهه‌ها ، تحریف‌ها و عملیات روانی مواجهیم، روابط‌عمومی‌ها باید در خط مقدم روایت‌سازی از واقعیت‌ها و تبیین خدمات نظام باشند.

مهدی آقابراری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان

>>روابط عمومی‌ها راوی عملکردها باشند

آقابراری با بیان اینکه روابط‌عمومی یک ضرورت راهبردی در حکمرانی به شمار می‌رود، تصریح کرد: و رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را واجب فوری و عینی دانسته‌اند و افسران این جهاد، فعالان روابط‌عمومی هستند.

وی با انتقاد از کم‌توجهی به شان و نقش روابط‌عمومی‌ها در برخی دستگاه‌های اجرایی، گفت: روابط‌عمومی باید در تراز مدیریت راهبردی سازمان باشد، نباید اجازه دهیم روایت عملکرد مدیران در زمین دشمن شکل بگیرد. روابط‌عمومی باید روایت‌ساز باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان با اشاره به برخی ناکارآمدی‌ها در اقناع افکار عمومی، ادامه داد: گاهی سکوت در مقابل مسایل، فرصت را برای جریان تحریف فراهم می‌کند. مردم نیاز دارند عملکرد نظام را با زبان ساده، مستند و مستمر بشنوند. این کارکردی است که روابط‌عمومی‌ها باید به‌طور حرفه‌ای دنبال کنند.

>>روابط عمومی ابزار تبلیغاتی سازمان نیست

وی توانمندسازی نیروی انسانی، تربیت سخنگویان رسانه‌ای، تدوین بسته‌های محتوایی برای رسانه‌های مختلف، توجه به آموزش‌های تخصصی در حوزه رسانه و مدیریت افکار عمومی را از ضرورت‌های امروز روابط‌عمومی‌ها دانست و گفت: هر مدیر دستگاه اجرایی باید روابط‌عمومی را بازوی راهبردی خود بداند و ابزار تبلیغاتی نپندارد.

وی افزود: با انسجام در سیاست رسانه‌ای استان سمنان، تبادل تجربه‌های موفق و طراحی پاسخ‌های هماهنگ در شرایط بحران، می‌توان از ظرفیت جمعی روابط‌عمومی‌ها برای ارتقای سرمایه اجتماعی استفاده کرد.

آقابراری با اشاره به ۲ رویداد پیش‌رو یعنی سالگرد شهدای خدمت و کنگره سه هزار شهید استان سمنان گفت: این ۲ مناسبت، فرصت‌هایی ارزشمند برای گفتمان‌سازی در حوزه ایثار، جهاد و خدمت هستند که باید با خلاقیت، نوآوری و روایت‌های تاثیرگذار توسط روابط‌عمومی‌ها همراه شود.

وی با بیان اینکه روابط‌عمومی‌ها، فرماندهان جنگ رسانه‌ای در عرصه داخلی هستند، تاکید کرد: روابط عمومی‌ها باید در عرصه نبرد روایت‌ها، در میدان باشند و برای هر هجمه، پاسخ متناسب، حرفه‌ای و هوشمندانه ارایه دهند.

حسین رومینا معاون روابط عمومی استانداری و دبیرشورای هماهنگی روابط‌عمومی‌های استان سمنان

>>تاکید بر آگاهی رسانه‌ای و حضور در فضای مجازی

معاون روابط عمومی استانداری و دبیر شورای هماهنگی روابط‌عمومی‌های استان سمنان با اشاره به تاکید محمدجواد کولیوند استاندار سمنان بر ارتقای جایگاه روابط عمومی‌ها گفت: برای ارتقای جایگاه روابط عمومی در ساختارهای اجرایی، باید صداقت، شفافیت و امیدآفرینی سرلوحه کار قرار داد تا بتوان اعتماد و امید را در جامعه تقویت کرد.

حسین رومینا با تاکید بر نقش کلیدی روابط عمومی در بازسازی سرمایه اجتماعی و پاسخگویی به افکار عمومی، اظهار کرد: روابط عمومی فقط در تولید خبر خلاصه نمی‌شود، بلکه باید با داشتن آگاهی رسانه‌ای، حضوری فعال در فضای مجازی داشته باشد و نسبت به مطالبات مردم پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه ارتقای جایگاه روابط عمومی در گرو توانمندسازی درونی آن است، خاطرنشان کرد: روابط عمومی‌ها باید خود را از نظر فکری، مهارتی و اخلاق حرفه‌ای ارتقا دهند و مدیر دستگاه، خود را نیازمند و وابسته به تصمیمات و تحلیل‌های روابط عمومی خواهد دانست.

>>داشتن نگاه تحلیلی، اولویت کار روابط عمومی است

معاون روابط عمومی استانداری سمنان بر لزوم داشتن نگاه تحلیلی و مساله‌محور به موضوعات سازمانی گفت: روابط عمومی باید دغدغه‌های جامعه را بشناسد تا بتواند نقش واقعی خود را در ارتباط میان مردم و مسئولان ایفا کند.

رومینا تصریح کرد: روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی استان سمنان باید همکاری و همراهی لازم را با کمیته روابط عمومی ستاد کنگره سه‌هزار شهید استان در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی و ارتباطی این رویداد فاخر داشته باشند تا این کنگره امسال هرچه باشکوه‌تر برگزار شود.

دبیر شورای هماهنگی روابط‌عمومی‌های استان سمنان با اشاره به در پیش بودن آیین‌های بزرگداشت رییس‌جمهور شهید و همراهان ایشان، تاکید کرد: روابط عمومی‌ها باید با شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان همکاری لازم را داشته باشند تا برنامه‌ها با شکوه و در شان مقام والای شهدای خدمت برگزار شود.

>>به گزارش ایرنا، روابط عمومی نقش مهم و کلیدی در معرفی دستاوردهای یک سازمان دارد اما هنوز این بخش جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و انتطار می‌رود اهمیت این جایگاه با برنامه‌ریزی هدفمند و تدوین ساختار سازمانی و شغلی، بیش از پیش مسجل شود.

اعضای هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان سمنان ۹ نفر هستند که استاندار سمنان و در غیاب وی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار به عنوان رییس شورا و معاون روابط عمومی، تشریفات و امور بین‌الملل استانداری به عنوان جانشین و دبیر شورا و هفت نفر دیگر نیز از طریق رای مستقیم مجمع عمومی برای مدت ۲ سال انتخاب می‌شوند.

21 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها