شنبه، 24 خرداد، 1404

سالانه ۷۵۰ هزار مصدوم تصادف؛ از بحران سلامت تا تهدید جمعیت جوان کشور

به گزارش روز چهارشنبه >>ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حمیدرضا خانکه در همایش علمی"پویش نه به تصادف!" با اشاره به اهمیت این پویش، به تبیین مشکلات و چالش‌های ناشی از تصادفات رانندگی پرداخت.

وی با اشاره به برگزاری پویش "نه به تصادف!" از ابتدای امسال تصریح کرد: وظیفه اصلی این پویش ایجاد حساسیت و آگاهی در خصوص تصادفات رانندگی و مشکلات و معضلات ناشی از آن است، در کنار ایجاد حساسیت، ادراک خطر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. متاسفانه بخشی از جامعه ادراک درستی از خطر تصادفات ندارند و بدون توجه به عواقب، به رانندگی بی‌محابا می‌پردازند.

رییس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، افزود: سالانه ۷۵۰ هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که از این تعداد، ۴۰۰ هزار نفر نیاز به خدمات بستری دارند و ۱۰ درصد از این افراد دچار انواع ناتوانی‌ها می‌شوند.

خانکه به وضعیت تصادفات رانندگی در کشور اشاره کرد و گفت: ۶۸ درصد قربانیان تصادف کمتر از ۴۵ سال سن دارند، تصادفات رانندگی موجب کاهش جمعیت جوان و مولد کشور می‌شود که در تضاد با سیاست‌های جوانی جمعیت است.

وی به استفاده گسترده از موتورسیکلت در کشور نیز اشاره کرد و افزود: ۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده است.

وی با اشاره به تجربه موفق دورکاری در دوران کرونا، گفت: در کشورهای اروپایی تجربه دورکاری پس از کرونا ادامه یافت و موجب کاهش ترافیک شد، اما در کشور ما ترافیک پس از کرونا افزایش یافته و نتواستیم از این فرصت استفاده کنیم.

>>خودروسازی کشور نیاز به چاره اندیشی دارد

خانکه همچنین به وضعیت جاده‌های روستایی اشاره کرد و گفت: جاده‌های روستایی یکی از خطرناک‌ترین جاده‌ها هستند و باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشیم.

وی افزود: آمار خودروهای کشور در حال افزایش است، اما زیرساخت‌های جاده‌ای رشد قابل توجهی نداشته‌اند، چالش مهمی به نام خودروسازی در کشور داریم که نیاز به چاره‌اندیشی دارد.

>>زنان در پیاده‌روها امنیت ندارند؛ پیاده‌روها در تصرف موتورسواران

وی، در ادامه به مسأله امنیت عابران پیاده به ویژه زنان اشاره کرد و گفت: طبق یک مطالعه، عابران پیاده به ویژه زنان در پیاده‌روها احساس امنیت ندارند، پیاده‌روها توسط مغازه‌داران و دست‌فروشان اشغال شده‌اند و حتی موتورسیکلت‌سواران از آن‌ها استفاده می‌کنند.

خانکه همچنین بر ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی و تنوع وسایل حمل و نقل در کشور تأکید کرد و افزود: در حال حاضر شهرها بیشتر برای خودروها ساخته می‌شوند و باید به فکر ایجاد معابر و فضاهای بیشتر برای عابران پیاده باشیم.

وی در پایان با پیشنهاد اینکه برای رانندگان پرخطر محرومیت‌های اجتماعی اعمال شود، افزود: پژوهشگران دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آمادگی دارند تا پروتکلی برای محرومیت اجتماعی رانندگان پرخطر تهیه و تدوین کنند.

همایش علمی"پویش نه به تصادف!" با مشارکت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، شبکه تحقیقات و فناوری سلامت در حوادث ترافیکی، کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی و انجمن علمی دانشجویی سلامت در بلایا و فوریت‌ها برگزار شد.

1 ماه پیش

دسته‌بندی‌ها