به گزارش خبرنگار >>ایرنا، حرمت الله رفیعی روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت در نشست خبری با عنوان بررسی مشکلات صنعت گردشگری کشور، چالشها و رویکردها در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه که در دفتر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران برگزار شد، اظهار داشت: نخستین رویداد تورگردانان جهان با اقبال گسترده فعالان این بخش مواجه شد اما ما توانستیم فقط پذیرای ۱۳۰ تورگردان از ۳۳ کشور در همایش بیزینس در بیزینس (بی تو بی B۲B اکسپو ۲۰۲۵) باشیم. به همین دلیل به متقاضیان قول دادیم آنها را ۲ تیر ماه به ایران دعوت کنیم، با توجه به برنامهریزی های صورت گرفته دومین رویداد تورگردانان خارجی دهه اول شهریور برای فعلان متقاضی در صنعت گردشگری برگزار می شود.
وی گفت: جدا از آمار و ارقام شرایط گردشگری خیلی خوب نیست و برگزاری این رویداد در شرایطی تحریم می تواند برای صنعت گردشگری که در برزخ است بسیار مفید باشد.
امسال حدود چهار ماه قبل از برگزاری هفتمین اکسپو ایران تصمیم گرفته شد بخش گردشگری در این رویداد نیز فعال شود، گرچه دیر به اصحاب گردشگری اطلاع دادند وارد این رویداد شوند اما من پذیرفتم و به همت بخش خصوصی این رویداد با جلسات موثر بی تو بی برگزار شد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ادامه داد: هزینه بلیت پرواز را شرکت کنندگان در رویداد پرداخت کردند اما هزینه اقامت را برگزار کنندگان اکسپو و منطقه آزاد کیش تقبل کردند. ۱۲۰ تور اپراتور ایران مقابل خارجی ها نشستند و در مورد تبادل گردشگر با هم مذاکره کردند.
رفیعی گفت: صفر تا صد برگزاری رویداد تورگردانان جهان توسط بخش خصوصی انجام می شود و دولت ها در این رویداد نقشی ندارد. بخش خصوصی نباید متکی به دولت باشد کار گردشگری برخلاف صنوف دیگر در اختیار بخش گردشگری است. روابط خوبی با دولت داریم ولی بخش خصوصی باید خودباوری بیشتری داشته باشد.
وی تصریح کرد: ۸۰ درصد بازار هدف گردشگری ایران کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیا مانند هند، عراق و همچنین روسیه است .همانطور که گرداشگران کشورهای خارجی را هم کشورهای همسایه آنان تشکیل می دهند چرا نگاه به خاور دور داریم.
وی تاکید کرد: با اینکه ایرلاین های هواپیمایی بنزین با تعرفه دولتی دریافت می کردند اما تعرفه بلیت را خارج از عرف جهانی بالا می بردند و به مسافر گران می فروختند و حق آنها تضییع می شد، از سال ۱۳۹۴ بارها این نکته را به مسئولان اعلام کردم و گفتم هزینه سفر گران است تا اینکه بعد از سال ها تعرفه بنزین ایرلاین ها نیمه آزاد شد. حالا باز درحال لابی هستند تا از دولت امتیاز بگیرند. هیچ صنعتی سودآورتر از صنعت هوانوردی نیست.
گزارش در حال تکمیل است...