یکشنبه، 14 اردیبهشت، 1404

کتاب «مدرسه امید» با موضوع تاب‌آوری در دانش‌آموزان منتشر شد

>>به گزارش ایرنا، این اثر با تمرکز بر روانشناسی مثبت، به دنبال مقابله با چالش‌های روانی دانش‌آموزان مانند اضطراب، تروما و بحران هویت است و آنها را فرصتی برای رشد و تحول می‌داند.

نینا مدسن، با الهام از تجربیات خود در سیستم آموزشی اسکاندیناوی، الگویی جامع برای تبدیل مدرسه به فضایی فراگیر ارائه می‌دهد؛ فضایی که نه تنها دانش فنی، بلکه مهارت‌های عاطفی و روحی لازم برای مقابله با سختی‌های زندگی را به دانش‌آموزان می‌آموزد.

این رویکرد با فلسفه خانه تاب‌آوری ایران، که تاب‌آوری را «توانایی مهربانی» و «نگاه توسعه‌گرایانه به منابع» تعریف می‌کند، هم‌خوانی دارد.

کتاب مدرسه امید در سه بخش روانشناسی مثبت در آموزش، تمرکز بر شناسایی نقاط قوت دانش‌آموزان و تقویت خودپنداره آنها از طریق توجه به موفقیت‌ها و استعدادها، استراتژی‌های عملی شامل فعالیت‌های روزانه، گفتگوهای انگیزشی و روش‌های مدیریت استرس برای کاربرد مستقیم در کلاس درس و زندگی روزمره و داستان‌های واقعی، مثال‌هایی از مدارسی که با اجرای این روش‌ها، کاهش قابل توجهی در اضطراب و بی‌تفاوتی دانش‌آموزان داشته‌اند، سازماندهی شده است.

این ساختار به خواننده کمک می‌کند تا ضمن آشنایی با مفاهیم نظری، راهکارهای عملی را در محیط‌های آموزشی و خانوادگی به کار گیرد.

دکتر محمدرضا مقدسی که اهل کرمانشاه است و علاوه برتاسیس خانه تاب آوری بیش از 40 عنوان ترجمه کرده است در خصوص اهمیت تاب‌آوری و امید در آموزش به >>ایرنا گفت: در دنیای پرچالش امروز، سلامت روان با مسائلی مانند اضطراب و تروما دست به گریبان است و کتاب مدرسه امید بر این باور است که امید، ریشه اصلی تاب‌آوری است و پرورش آن می‌تواند دانش‌آموزان را در برابر سختی‌ها مقاوم کند.

وی افزود : این کتاب تجربیات آسیب‌زا را نه به عنوان مانع، بلکه پله‌هایی برای رشد شخصی معرفی می‌کند و با آموزش بازسازی روایت‌های شخصی، تغییرات معناداری در زندگی افراد ایجاد می‌کند.

این نویسنده و مترجم کرمانشاهی با بیان اینکه ترجمه این کتاب با توجه به شرایط فرهنگی و آموزشی ایران، مفاهیم آن را قابل اجرا در مدارس داخلی کرده است و مدرسه، به عنوان اولین محیط اجتماعی پس از خانواده، می‌تواند نقش کلیدی در پرورش تاب‌آوری داشته باشد اظهار کرد: آموزش امیدواری و تاب‌آوری نه تنها کیفیت زندگی فردی را بهبود می‌بخشد، بلکه پایه‌ای برای ایجاد جامعه ای قدرتمند و پایدار است.

او توضیح داد که این مهارت‌ها دانش‌آموزان را برای مواجهه با چالش‌های زندگی آماده کرده و به آنها یاد می‌دهد که با وجود سختی‌ها، به آینده باور داشته باشند و از شکست‌ها درس بگیرند.

مقدسی با تاکید بر اینکه مدرسه امید با ارائه راهکارهای عملی، فرهنگ‌سازی تاب‌آوری و امید در جامعه را تسهیل می‌کند گفت: اگر به دنبال راهی برای غلبه بر مشکلات روانی و تبدیل آنها به فرصت‌های رشد هستید، «مدرسه امید» به عنوان منبعی معتبر در حوزه تربیت کودکان، می‌تواند یکی از انتخاب‌های مناسب باشد.

وی اضافه کرد: این کتاب با تطبیق مفاهیم بین‌المللی با شرایط داخلی، فضایی امیدوارکننده برای مدارس و خانواده‌ها فراهم می‌کند.

10 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها