جادهها و راههای ارتباطی از جمله زیرساختهای حیاتی هر کشور به شمار میروند که نقش مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا میکنند.
راهها به منظور تسهیل در جابهجایی افراد و کالاها ، ارتباطات و تبادل اطلاعات ایجاد شده اند . اهمیت جادهها و راههای ارتباطی جادهها و راههای ارتباطی به عنوان شریانهای اقتصادی عمل میکنند.
با فراهم کردن دسترسی به بازارها، تولیدکنندگان و مصرفکنندگان میتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و این امر به رشد اقتصادی کمک میکند. وجود جادههای مناسب موجب دسترسی آسانتر به خدمات بهداشتی، آموزشی و اجتماعی میشود.
به ویژه در مناطق روستایی، جادهها میتوانند به بهبود کیفیت زندگی و افزایش رفاه عمومی کمک کنند.
همچنین ساخت و نگهداری جادهها و راههای ارتباطی میتواند به ایجاد شغلهای جدید در زمینههای مختلف منجر شود که همین فرصتها میتوانند به کاهش نرخ بیکاری و افزایش درآمد خانوارها ، جذب گردشگران و توسعه صنعت گردشگری کمک کنند که این امر به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در مناطق توریستی منجر میشود.
چالشها و مشکلات با وجود اهمیت جادهها و راههای ارتباطی، این زیرساختها با چالشهای متعددی مواجه هستند
>>به گزارش ایرنا،در همین راستا، سید محمد موحد، نماینده شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی، در دومین بخش از گزارش عملکرد یک ساله خود به موضوع راه و شهرسازی پرداخت.
نماینده مردم شهرستان های چهارگانه کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی در مجلس شورای اسلامی معتقد است که خدمات و اقدام های دولت چهاردهم و تلاش مجموعه مدیریت اجرایی استان برای تکمیل طرحهای موجود عمرانی و اقتصادی مسیر توسعه یافتگی منطقه را رقم خواهد زد.
سید محمد موحد می گوید: کهگیلویه با وجود ظرفیت ها و منابع و داشته های مختلف اما همواره از محرومیت های عمیق رنج می برد.
وی بیان کرد: ما به آینده امیدوار هستیم و باید با همدلی و انسجام و هماهنگی بین بخشی بتوانیم موانع موجود بر سر راه فعالیتهای عمرانی را برداریم.
او می گوید: دولت وفاق ملی با هدف ارتقای توسعه پایدار و بهبود شرایط زندگی مردم، تلاشهای مستمر و موثری را در پیگیری پروژههای مختلف انجام میدهند.
نماینده کهگیلویه بزرگ با نگاهی راهبردی به حوزه راه، زیرساختها را از خاک بیرون کشیده و قدم به قدم آن را بر نقشه استان نشاند.
از اتصال کهگیلویه به شاهراههای ملی گرفته تا آسفالت جادههای فراموششده در دل روستاها و این گزارش داستان عبور از سکون و رکود است.
افتتاح محور دهدشت– پاتاوه؛ پایان انتظار برای اتصال کهگیلویه به مرکز کشور یکی از مهمترین رویدادهای عمرانی در سالهای اخیر، بهرهبرداری از پروژه بزرگ دهدشت–پاتاوه بود. این مسیر حیاتی که کهگیلویه را به مرکز کشور متصل میکند، با حضور رئیسجمهور فقید شهید رئیسی افتتاح شد. موحد در اینباره گفت: «این مسیر، شریان حیاتی کهگیلویه است. سالها مطالبه شد و بارها متوقف ماند. اما ما ایستادیم، پیگیری کردیم و پروژه را از پروندههای خاکخورده بیرون کشیدیم.
امروز این جاده فقط یک راه نیست؛ یک پل است میان منطقه ما و توسعه ملی.» وی همچنین به وجود ایراداتی در این مسیر اشاره کرد و گفت: «ما پیگیر حل این مشکلات هستیم. این مسیر، کهگیلویه مرکزی، چاروسا و دشموک و لنده را از بنبست خارج کرد.
موحد افزود: با اعتباری که برای پروژه زیرنا- دم عباس به جاده ترانزیتی پاتاوه دهدشت در نظر گرفته شده، چاروسا و دیشموک در بهترین حالت ارتباطی با مرکز استان و اقتصاد ترانزیتی قرار خواهند گرفت. مصمم هستیم این پروژه در کمترین زمان به سرانجام برسد.
پروژه تراب–لنده–پاتاوه؛ آغاز حلقه اتصال لنده به شریانهای منطقهای سید محمد موحد با تأکید بر اینکه لنده نباید جدا از نقشه توسعه بماند، گفت: «این شهرستان از نظر موقعیت جغرافیایی، حلقهای استراتژیک است و باید به شریانهای اصلی کشور متصل شود.
ما این پروژه را نقطه شروع تغییرات بزرگی در لنده میدانیم. وی افزود: پروژه اتصال به محور پاتاوه با سه فاز در حال اجراست. فاز اول با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان به بهرهبرداری رسید، فاز دوم آغاز شده و فاز سوم نیز مناقصهاش برگزار شده است. همچنین پروژه لنده_تشان و اتصال به محور تراب و پاتاوه که در بودجه ۱۴۰۴ دیده شده، با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان از اعتبارات متوازن ۲ در حال پیگیری است.
پروژههای گسترده بهسازی، آسفالت و اصلاح راهها در یکسال گذشته، بیش از دهها پروژه بهسازی، روکش آسفالت، تعریض و اصلاح مسیر در چهار شهرستان اجرا یا آغاز شده است.
از جمله مهمترین این پروژهها میتوان به افتتاح پل رود سمه در دیشموک با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال و روکش آسفالت محور دهدشت–خیرآباد با اعتبار ۳۸۰ میلیارد ریال اشاره کرد.
موحد درباره این اقدامات گفت: «ما تلاش کردیم به جای تمرکز بر یک شهر یا محور، کل منطقه را در نگاه توسعه ببینیم. هر روستایی که راهش آسفالت شد، به ما امید بیشتری داد برای ادامه مسیر. اقدامات زیربنایی در بهمئی؛ از سرآسیاب تا پلهای روستایی نماینده مردم بهمئی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت این شهرستان گفت: «بهمئی، محرومترین نبود، ولی فراموششدهترین بود. ما این روند را متوقف کردیم. امروز از ممبی تا لیکک پروژه در جریان است.
حوزه زیرساختی شهرستان بهمئی
اقدامات عمرانی گستردهای در راستای توسعه راهها و ارتقاء سطح ارتباطات جادهای انجام شده است که مهمترین آنها عبارتاند از تعریض و اصلاح محور لنده به لیکک و رفع نقاط حادثهخیز این مسیر با هدف افزایش ایمنی و تسهیل تردد بین شهرستانی.
تحولات زیرساختی چرام؛ تلاش برای خروج از انزوا نماینده مردم چرام در مجلس شورای اسلامی، با تشریح اقدامات انجامشده در حوزه راه و زیرساختهای شهرستان چرام بر اهمیت اتصال این شهرستان به محورهای استراتژیک استانهای همجوار تأکید کرد.
موحد با اشاره به پروژههای مختلفی که در حال حاضر در چرام در حال اجرا هستند، اظهار داشت: چرام در موقعیتی قرار دارد که اگر به شبکه جادهای استانهای همسایه متصل شود، تحولی بزرگ در اقتصاد و خدمات اتفاق میافتد.
سالها این فرصت نادیده گرفته شده بود و ما با تعریف پروژههای هدفمند، تلاش کردیم چرام را از انزوا خارج کنیم. از جمله پروژههای مهمی که در این راستا به اجرا درآمده است، افتتاح فاز اول جاده لیهاب به طول پنج کیلومتر با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان است که بخشی از پروژه کلان اتصال چرام به پاتاوه محسوب میشود.
همچنین، فاز دوم پروژه جاده شیخ هابیل با هدف تسهیل تردد روستاهای مرتفع و سختگذر به مرکز شهرستان آغاز شده است. موحد به پروژه اتصال میانتنگان به امامزاده علی (ع) اشاره کرد و افزود: این پروژه بهعنوان یک حلقه ارتباطی کلیدی، ضمن کاهش مسیر، دسترسی به مرکز استان را تسهیل میکند.
وی همچنین از بهسازی، تعریض و ایمنسازی جادههای روستایی در مناطق مختلف چرام خبر داد و گفت: این اقدامات نهتنها دسترسی روستاهای چرام به مرکز شهرستان و مرکز استان را تسهیل میکند، بلکه موجب اتصال بهتر بین شهرستانهای جنوبی و شمالی استان و نیز استانهای هممرز خواهد شد.
موحد با اشاره به تأمین اعتبار در بودجه ۱۴۰۴ برای محورهای راهبردی چرام، تصریح کرد: ما پیگیری کردیم تا برای محور چرام–باشت و چرام–گچساران هم ردیف ملی در بودجه بگیریم. چرام باید بهعنوان یک نقطه اتصال، نه یک نقطه فراموششده، در نقشه توسعه دیده شود.
وی به روشهای متفاوتی که برای پیشبرد پروژهها اتخاذ کرده، اشاره کرد و گفت: ما اجازه ندادیم که پروژههای مردم به بایگانی سپرده شوند. راه افتادن یک پروژه، فقط کلنگزنی نیست؛ گاهی صد ساعت مذاکره پشت آن است.
اقدامات موثر در حوزه مسکن؛ فاصله تا وضعیت مطلوب همچنان پابرجاست موحد با اذعان به اینکه در بخش مسکن با وضعیت مطلوب فاصله داریم افزود: در حوزه ساخت و تأمین مسکن طی یک سال گذشته اقدامات مهم و قابل تقدیری در سطح شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده انجام شده است. هرچند هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم، اما روند حرکتی مثبت ارزیابی میشود.
موحد تشریح کرد: در قالب طرح نهضت ملی مسکن، ۲۲۹۴ واحد مسکونی تعریف شده که بخشی از آنها تحویل شده، بخشی نیز در مرحله ساخت استو همچنین در چارچوب سیاستهای حمایتی از جوانی جمعیت، برای ۸۰۵ متقاضی زمین اختصاص یافته تا زمینه ساخت مسکن فراهم شود. با این وجود، در برخی مناطق از چهار شهرستان، چه در اجرای نهضت ملی مسکن و چه در طرح جوانی جمعیت، از برنامه زمانبندی عقب هستیم.
برای جبران این عقبماندگی، نیاز به تدابیر جدید، جدیت بیشتر و تلاش مضاعف مدیران اجرایی احساس میشود. موحد گفت: عدم ساخت و ساز در شهر دهدشت یکی از مهمترین معضلات کهگیلویه و شهر دهدشت است .
دهدشت محصور و محدوده به بافت یک دهه گذشته مانده که همین امر سبب کمبود خانه در سح شهر و به تبع آن افزایش بیش از حد قیمت ملک و اجاره بها شده است .
ما در ۱۴۰۴ تلاش خواهیم کرد موانع سد راه ساخت مسکن در زمین های تفکیک شده را دنبال کنیم تا مردم بتوانند با مشارکت در ساخت منازل خود بخشی از معضل مسکن دهدشت را مرتفع کنند.
موقعیت جغرافیایی کهگیلویه به نحوی است که هر چقدر در بخش راه ورود کنیم و کار کنیم باز هم از وضع مطلوب فاصله زیاد داریم .
موحد تشریح کرد: اگرچه در بالا برخی از مطالبات را عنوان کردم اما من فقط بخشی از مطالبات مردم عزیز و مسولان خدوم چهار شهرستان را تیتر وارد می گویم تا متوجه شوید چه حجم عظیمی مطالبه وجود دارد که ما روز و شب در تلاشیم تا همه این درخواست ها را اجابت کرده و وضعیت راه ها را ارتقا دهیم.
بخشی از پروژه های در دست اجرا و مطالبات مهم مردم در سطح کهگیلویه بزرگ در حوزه بهسازی و روکش آسفالت راه ها شامل روکش باند دوم محور دهدشت - خیرآباد (اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان)، پیگیری زیرگذر و روگذر دهدشت - سوق، پیگیری افتتاح پل رودخانه سمه (دیشموک)، پیگیری بهرهبرداری جاده دهدشت - چرام، لکهگیری و روکش آسفالت دهدشت - خیرآباد، ایمنسازی محورهای دهدشت - چرام و دهدشت - سوق، پیگیری روشنایی تونلهای محور دهدشت - پاتاوه، ساماندهی ورودیهای دهدشت و سایر شهرهای کهگیلویه، آسفالت و بهسازی راههای روستایی دره سور، آب چندار، برفکون، لاکوره، دارگنجی، تنگ رودچک، بهسازی راههای روستایی نخودکاران، گوراب کلزیر، آبگاوان، قلعه جلو، احمدسالار، ده قاضی، لاوه پاتل، سردره، ده انار، دم رود، عمارت به شیخ هابیل، دره گلا، روکش آسفالت محورهای سرپری، چهارمه، امیرالمؤمنین، فیلگاه و سرماهور.
پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه لاش به دلی مهتاب، تکمیل جاده فرعی دهدشت، قلعه دختر، قلعه رئیسی، بهسازی و آسفالت راههای دیشموک شامل مله خرسک، باغ کلک، مورخانی، بناری، لیراب، احداث و آسفالت راههای روستایی طولیان شامل چیر، دوبند سرمست، امامزاده پهلوان، شهید آران، دشت مازه، بهسازی راههای روستایی آجم رودریش، دژکوه، طریق الطیب، بهسازی و آسفالت جاورده شامل سرآسیاب، پارابنگشتان، پرویزک،دم عباس، قله بنی، رودشور، پیگیری احداث پلهای ارتباطی در مسیرهای دیشموک و سوق، پیگیری محور دیشموک - باغملک و تعمیر پل تنگ چویل،پیگیری اجرای پروژه اتصال لنده به محور پاتاوه (فاز اول، دوم و سوم پروژه تراب)، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پروژه تراب -اتصال به محور پاتاوه، برگزاری مناقصه فاز سوم پروژه تراب، پیگیری پروژه جاده لنده - تشان و اتصال به محور پاتاوه (در بودجه ۱۴۰۴)، بهسازی و آسفالت جاده دوک به کل شور، احداث پل ارتباطی مونه بخش موگرمون، روکش آسفالت محور لنده -سوق، تعریض و رفع نقاط حادثهخیز محور لنده به لیکک، پیگیری تکمیل پل دهانه وحدتآباد با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، بهسازی و آسفالت محور کتج، دولآبزا، گرک، دم تنگ چاهن و پاتاوه، آسفالت محور قو به برهمل، احداث پل مال ملا به مونه با سقف مجوف، اصلاح نقطه حادثهخیز پل سرآسیاب، آسفالت قطعه اول مسیر تراب با اعتبار ۱۹ میلیارد تومان، آسفالت راه روستایی گرده کلات، احداث پلهای کوچک در مسیرهای خاکبرداری شده لنده، بهسازی و آسفالت مسیر دیکوه اسپ،
بازگشایی مسیر آبدره - گنجگه - روبروی تل، احداث جاده لیککک به جایزان با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال، پیشرفت ۷۵ درصدی بهسازی جاده سهراهی سرآسیاب - ممبی، پیگیری احداث جاده پهنوک به بنه پیر، بهسازی و آسفالت راههای روستایی بلوط حصار، ابسل، چشمه امیری، نصب روشنایی و علائم ایمنی محور بهبهان با ۲ میلیارد ریال، روکش آسفالت محور کت - لیکک به طول هشت کیلومتر، روکش آسفالت محور مامازینب به طول ۱۰ کیلومتر، روکش آسفالت محور کچلون به طول ۲.۵ کیلومتر، لکهگیری و روکش حومه محورهای شرق لیکک، اصلاح نقاط حادثه خیز محور ماغر - لیکک، تعمیر و مرمت پلهای پشت تاوه لیکک، کف کنان، ایلیآباد، پیگیری ساماندهی ورودی شهرهای شهرستان بهمئی، لکهگیری و آسفالت محورهای روستایی شلال دون و کت، آسفالت راههای روستایی برم الوان، امیری، آبسل، شمشاد، نصب نیوجرسی در محور دهدشت - چرام به طول ۷ کیلومتر، پیشرفت پروژه آسفالت آب حیات چرام به شرفتیپ با ۶۵ درصد پیشرفت، پیشرفت پروژه راه ارتباطی قلعچاه چرام به سمت چرام با ۵۵ درصد پیشرفت، بهسازی راه روستایی دلیاسیر- چرام با ۶۰ درصد پیشرفت، بهسازی راه روستایی بیدک - چرام با ۶۰ درصد پیشرفت،
بهسازی و آسفالت راه میان تنگان - دمه امامزاده علی (ع) با ۷۰ درصد پیشرفت (اتصال به جاده پاتاوه دهدشت)، بهسازی راه روستایی چاسخار - آرند - یاگره به سمت طسوج با ۷۰ درصد پیشرفت، افتتاح فاز اول جاده شیخ هابیل به طول ۵ کیلومتر، آغاز فاز دوم پروژه جاده شیخ هابیل با ۳۰ درصد پیشرفت، بهسازی راه روستایی تاوه سفید با ۵۰ درصد پیشرفت، احداث پل ارتباطی بیدانجیر با ۶۵ درصد پیشرفت، احداث و بهسازی مسیر پل بریم_چرام باغملک–دیشموک–چاروسا– با ۳۵ درصد پیشرفت.
محور چرام - گچسارانو پیشبینی اعتبار در بودجه ۱۴۰۴ ، چرام - باشت، بهسازی و آسفالت راه روستایی دلی خلیفه ای، روکش آسفالت محور سرفاریاب - یاسوج.
موحد در ادامه تشریح کرد: "در قالب طرح نهضت ملی مسکن، ۲۲۹۴ واحد مسکونی تعریف شده که بخشی از آنها تحویل شده و بخشی نیز در مرحله ساخت است. همچنین در چارچوب سیاستهای حمایتی از جوانی جمعیت، برای ۸۰۵ متقاضی زمین اختصاص یافته تا زمینه ساخت مسکن فراهم شود.
وی همچنین به عقبماندگی در برخی مناطق از چهار شهرستان اشاره کرد و گفت: "در اجرای نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت، از برنامه زمانبندی عقب هستیم. برای جبران این عقبماندگی، نیاز به تدابیر جدید، جدیت بیشتر و تلاش مضاعف مدیران اجرایی احساس میشود.
موحد با انتقاد از وضعیت ساخت و ساز در شهر دهدشت، تصریح کرد: "عدم ساخت و ساز در شهر دهدشت یکی از مهمترین معضلات کهگیلویه و شهر دهدشت است. دهدشت محصور و محدوده به بافت یک دهه گذشته مانده که همین امر سبب کمبود خانه در سطح شهر و به تبع آن افزایش بیش از حد قیمت ملک و اجاره بها شده است.
ما در ۱۴۰۴ تلاش خواهیم کرد موانع سد راه ساخت مسکن در زمینهای تفکیک شده را دنبال کنیم تا مردم بتوانند با مشارکت در ساخت منازل خود بخشی از معضل مسکن دهدشت را مرتفع کنند.
وی همچنین به انتقادات در مورد پروژههای جادهای اشاره کرد و گفت: گاهی یک صدایی از جایی بلند میشود و با گلایه میگوید که مگر چند کیلومتر جاده چقدر هزینه میخواهد که کارهایش انجام نمیشود؟ موقعیت جغرافیایی کهگیلویه به نحوی است که هر چقدر در بخش راه ورود کنیم و کار کنیم، باز هم از وضع مطلوب عقبیم.
موحد تصریح کرد: در تلاش هستیم تا همه این درخواستها را اجابت کرده و وضعیت راهها را ارتقا دهیم.
روکش باند دوم محور دهدشت - خیرآباد (اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان) - پیگیری زیرگذر و روگذر دهدشت - سوق - پیگیری افتتاح پل رودخانه سمه (دیشموک) - پیگیری بهرهبرداری جاده دهدشت - چرام - لکهگیری و روکش آسفالت دهدشت - خیرآباد - ایمنسازی محورهای دهدشت - چرام و دهدشت - سوق - پیگیری روشنایی تونلهای محور دهدشت - پاتاوه - ساماندهی ورودیهای دهدشت و سایر شهرهای کهگیلویه- آسفالت و بهسازی راههای روستایی دره سور، آب چندار، برفکون
موحد با اشاره به پروژههای متعدد در حال اجرا، بر اهمیت تسریع در این برنامهها تأکید کرد و خواستار همکاری بیشتر از سوی مسئولان مربوطه شد تا مشکلات موجود در حوزه مسکن و راههای ارتباطی به سرعت حل و فصل شود.