جمعه، 12 اردیبهشت، 1404

معلم نمونه گنبدی؛ راوی عشق و آموزش در روستاهای دورافتاده

این معلم نمونه گنبدی روز پنجشنبه به >>ایرنا گفت: مدرسه و کلاس درس بی‌روح، بستر مناسبی برای یادگیری نیست. شادی و پویایی، حلقه گمشده آموزش امروز است.

رئوفی با ایجاد رابطه‌ای دوستانه با دانش‌آموزان، فارغ از نگاه سنتی معلم-شاگردی، فضایی پویا برای آموزش خلق کرده است. به باور او، معلم باید عاشق یادگیری و به‌روز ماندن باشد و انتقال دانش در بستری مناسب، بالاترین هنر معلمی است.

این معلم گنبدی متولد ۱۳۶۲، هفت سال است که در مدرسه روستای «اوزین بوغاز» در بخش داشلی‌برون گنبدکاووس تدریس می‌کند و هر روز ۴۳ کیلومتر از خانه تا مدرسه را با خودروی شخصی طی می‌کند تا به ۳۱ دانش‌آموز دختر و پسر مقطع ابتدایی درس بدهد.

رئوفی که مدیر، معاون، معلم و حتی سرایدار این مدرسه است، می‌گوید: به این نقش‌ها افتخار می‌کنم.

در دو سال نخست، او و همسر معلمش، به‌صورت مشترک به دانش‌آموزان سه پایه تدریس می‌کردند اما حالا رئوفی به‌تنهایی هر شش پایه را اداره می‌کند، چالشی که با عشق و خلاقیت به فرصت تبدیل کرده است.

محمدحسن رئوفی معلم نمونه گنبدکاووس، مدیر و معلم مدرسه روستای اوزین بوغاز

بازسازی مدرسه‌ای بی‌روح با دستان خالی

وقتی رئوفی به مدرسه اوزین بوغاز قدم گذاشت، با فضایی خشک و بی‌روح مواجه شد اما با کمک اهالی روستا، نیکوکاران، آموزش‌وپرورش و هزینه‌های شخصی، مدرسه را متحول کرد و حالا این مدرسه زیبا، مجهز و هوشمند است و فضایی دل‌انگیز برای یادگیری فراهم کرده است.

رئوفی به روش‌های نوین آموزشی اعتقاد دارد. این معلم گنبدی از آموزش تحت وب، روش‌های تلفیقی، تیمی و گروهی استفاده می‌کند و دانش‌آموزمحوری را در اولویت قرار داده است.

در کلاس چندپایه او، دانش‌آموزان پایه‌های بالاتر به‌عنوان «معلم‌یار» به تدریس، دیکته‌گفتن و حتی تصحیح برگه‌های امتحانی پایه‌های پایین‌تر کمک می‌کنند و این روش نه‌تنها یادگیری را تقویت می‌کند، بلکه مهارت‌هایی مانند مسئولیت‌پذیری و مشارکت جمعی را به دانش‌آموزان می‌آموزد.

وی گفت: ما در مدرسه مثل یک خانواده هستیم. کلاس چندپایه ما محیطی برای تمرین مهارت‌های زندگی است.

مدرسه روستای اوزین بوغاز گنبدکاووس

همراهی اولیا، حلقه طلایی آموزش

رئوفی از ارتباط صمیمی با اولیای دانش‌آموزان سخن می‌گوید: اولیا همیشه کنار ما هستند و هر مشکلی را در کوتاه‌ترین زمان حل می‌کنند و این همکاری، مدرسه را به کانونی گرم و صمیمی برای یادگیری تبدیل کرده است.

این معلم گنبدی پیش‌تر در مدارس روستایی دیگر مانند اینچه‌برون و دوزالوم نیز تدریس کرده است.

وی گفت: تدریس در مناطق کم‌برخوردار، با وجود سختی‌ها، کاری ارزشمند است و من با افتخار آن را انجام می‌دهم.

رئوفی که می‌توانست در شهر گنبدکاووس و نزدیک خانه‌اش تدریس کند، ترجیح داده وقت خود را صرف دانش‌آموزان روستایی کند تا به عدالت آموزشی کمک کند.

جشن تولد دانش آموزان مدرسه روستای اوزین بوغاز گنبدکاووس

روزهای کرونایی و تعهد به آموزش

در ایام همه‌گیری کرونا، رئوفی و همسرش با وجود خطرات، آموزش را متوقف نکردند. این تعهد آن‌ها مورد توجه رسانه‌ها، از جمله ایرنا، قرار گرفت و نشان داد که عشق به معلمی، قوی‌تر از هر مانعی است.

رئوفی، که در خانواده‌ای فرهنگی بزرگ شده و از تجربیات برادران و برادرزاده‌های معلمش بهره می‌برد، می‌گوید: معلمی و عشق به آموزش، بزرگ‌ترین انگیزه من است و کسب عنوان معلم نمونه کشوری، انگیزه مرا برای ادامه این مسیر دوچندان کرده است.

گنبدکاووس با بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و حدود ۹۲ هزار دانش‌آموز، به تلاش معلمانی مانند رئوفی وابسته است که با عشق و تعهد، آینده‌سازان این سرزمین را پرورش می‌دهند.

1 روز پیش

دسته‌بندی‌ها