چهارشنبه، 10 اردیبهشت، 1404

شفافیت و مدیریت داده‌محور، کلید اثربخشی فعالیت‌های خیریه است

>>به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری کرمانشاه، بهرام سلیمانی عصر سه‌شنبه در جلسه شورای راهبری سامانه ملی خیر و احسان «سخا» که با حضور رئیس مرکز پایش فقر و شناسایی نیازمندان کشور در سالن شهید سلیمانی استانداری برگزار شد، با تأکید بر نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در توسعه عدالت اجتماعی، اظهار کرد: در جامعه‌ای که فرهنگ همدلی و نیکوکاری جایگاه والایی دارد، باید فعالیت‌های خیریه به‌گونه‌ای اجرا شود که نیازهای مردم به صورت هدفمند، عادلانه و اثربخش پاسخ داده شود.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت منابع در مواقع بحرانی مانند زلزله یا سیل افزود: دسترسی سریع به داده‌های دقیق، امکان رساندن کمک‌ها به‌صورت سریع‌تر و کارآمدتر را فراهم می‌سازد.

سلیمانی با قدردانی از نقش سامانه «سخا» در ساماندهی کمک‌های مردمی و نهادهای خیریه، گفت: این سامانه با جلوگیری از موازی‌کاری و کمک‌های تکراری، بستر شفافی برای توزیع عادلانه منابع فراهم کرده و موجب افزایش اعتماد عمومی و مشارکت مردمی شده است.

معاون استاندار کرمانشاه ادامه داد: استفاده از ابزارهای نوین داده‌محور نه تنها هزینه‌های زمانی و تبلیغاتی نهادهای خیریه را کاهش می‌دهد، بلکه گزارش‌دهی شفاف و جلب مشارکت‌های بیشتر را نیز امکان‌پذیر می‌سازد.

وی تأکید کرد: رویکرد علمی و داده‌محور در فعالیت‌های خیریه، علاوه بر بهبود شرایط زندگی نیازمندان، نقش مهمی در تحقق جامعه‌ای اخلاق‌مدار و عدالت‌محور خواهد داشت.

سامانه «سخا» با هدف تجمیع اطلاعات و توزیع عادلانه خدمات راه‌اندازی شده است

در ادامه این جلسه، ابراهیم باغبانی، رئیس مرکز پایش فقر کمیته امداد کشور، با تشریح ابعاد مختلف سامانه «سخا» گفت: این سامانه با هدف تجمیع، محرمانه‌سازی و مدیریت داده‌های مربوط به نیازمندان و در جهت توزیع عادلانه خدمات خیریه‌ها ایجاد شده است.

وی با تأکید بر رعایت ملاحظات امنیتی و حفظ محرمانگی اطلاعات افزود: اطلاعات خانوارها تنها در اختیار نهادهای مجاز قرار دارد و هیچ اطلاعاتی میان خیریه‌ها یا دستگاه‌ها به اشتراک گذاشته نمی‌شود. سامانه تنها به استعلام خدمات پاسخ می‌دهد.

باغبانی با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۵۷۰ مرکز نیکوکاری در این سامانه عنوان کرد: فعالیت و تمدید مجوز مراکز خیریه منوط به ثبت اطلاعات آن‌ها در سامانه «سخا»ست. این سامانه به‌عنوان زیرساخت ملی، امکان پاسخ‌گویی به بیش از ۱۰۰ نوع نیاز در قالب هفت سبد خدماتی از جمله مشاوره، فرهنگی، آموزشی، ورزشی و تفریحی را فراهم کرده است.

وی با اشاره به انجام مطالعات تطبیقی در ۱۵ کشور اروپایی و آسیایی، گفت: بر اساس نتایج این مطالعات، سه محور «شناسایی دقیق نیازمندان»، «ارائه خدمات مؤثر» و «تقویت نقش گروه‌های جهادی و خیریه‌ها» در طراحی سامانه لحاظ شده است.

باغبانی همچنین بیان کرد: همه افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی که در سه دهک پایین درآمدی قرار دارند، در این سامانه هم‌سطح با مددجویان کمیته امداد تلقی شده‌اند تا از حمایت‌های برابر بهره‌مند شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۰ درصد مددجویان کمیته امداد در سه دهک پایین قرار دارند و وضعیت اقتصادی آن‌ها با ۹۶.۵ درصد از فقرای غیرتحت‌پوشش برابر است.

وی با اشاره به ثبت اطلاعات خانوارها در بیش از هزار نقطه کشور گفت: سامانه «سخا» با هدف بهره‌مندی همه مددجویان از حداقل امکانات زندگی راه‌اندازی شده و هم‌اکنون با ثبت اطلاعات ۵۰ هزار خانوار در استان البرز فعالیت خود را آغاز کرده است.

باغبانی در پایان گفت: با شناسایی دقیق مشخصات خانوار و رصد خدمات دریافتی، امکان ارائه کمک‌های هدفمند از سوی نهادهای خیریه و خیرین فراهم شده و مسیر اثربخشی فعالیت‌های نیکوکارانه در کشور هموارتر شده است.

7 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها