به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علی فرهادی امروز (۹ اردیبهشت) در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: خبر خوشحالکننده دیگر این است که میانگین نمرات در رشته علوم انسانی نیز حدود نیم نمره افزایش یافته است. همچنین هیچ یک از استانها کاهش میانگین نمره نسبت به سال قبل را تجربه نکردهاند و همه استانها شاهد افزایش نمرات بودهاند. بیشترین افزایش مربوط به استان یزد بوده که حدود یک نمره رشد داشته است.
وی افزود: نکته مهم این است که تمامی استانها میانگین نمراتشان افزایش یافته و این موضوع نشاندهنده تلاش مستمر معلمان و دانشآموزان است که آرام آرام اهمیت آزمونهای نهایی را بهتر درک کرده و نگاه عمیقتری به مطالعه مستمر در طول تحصیل پیدا کردهاند.
>>۵۹۳ فرهنگی در فرآیند انتخاب معلم نمونه شرکت کردند
فرهادی با بیان اینکه ۵۹۳ هزار فرهنگی در فرآیند انتخاب معلم نمونه شرکت کردند، گفت: ۲۵ معلم نمونه کشوری در این فرآیند انتخاب شدند.
وی اظهار کرد: امنیت و آرامش امروز ما قطعاً مدیون شهدا، به ویژه شهدای معلم و دانشآموز است. چهار هزار معلم شهیدی که وظیفه اصلیشان حضور در جبهه نبود، اما داوطلبانه و با توجه به شأن معلمی خود، برای کمک به دفاع از کشور حضور یافتند.
وی افزود: حدود چهار هزار معلم شهید را تقدیم کردهایم و همچنین ۳۶ هزار دانشآموز شهید حاصل تربیت همین معلمان بودند. اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، سهم معلمان و دانشآموزان در جمع شهدای عزیزمان سهم بسزایی است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با گرامیداشت هفته مقام معلم و یاد و خاطره معلم شهید استاد مرتضی مطهری گفت: نخستین خبر خوب از این وزارتخانه این است که نزدیک به ۷۰ درصد از معلمان، یعنی ۵۹۳ هزار نفر در فرایند انتخاب معلم نمونه شرکت کردند، این بسیار خبر خوبی است؛ زیرا نشاندهنده میزان مشارکت و انگیزه بالای معلمان برای حضور در یک فرایند حرفهای و دقیق است.
وی تاکید کرد: در این فرایند ۲ میلیون و ۲۳۷ هزار دانشآموز و معلم برای اظهار نظر درباره نامزدهای معلم نمونه مشارکت داشتند. این فرایند صرفاً محدود به مدیران یا مسئولان اجرایی نبود؛ بلکه انتخاب نهایی معلمان نمونه در سطح استان، منطقه و کشور حاصل مشارکت گسترده همین ۲ میلیون و ۲۳۷ هزار دانشآموز و همکار بود.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در این ارزیابیها، ۲ هزار و ۴۴۰ نفر از معلمان نیز شرکت کردند و اظهارنظرهایی درباره معلمان نمونه انجام دادند، در سطح منطقه ۲ هزار و ۴۴۰ نفر انتخاب شدند و در سطح استان ۱۳۸ نفر و در سطح کشور ۱۵ نفر برگزیده شدند. همچنین ۲۵ نفر معلم نمونه کشوری نیز معرفی شدند که از بین مربیان پرورشی و معلمان مدارس غیردولتی نیز معرفی شدهاند.
فرهادی ادامه داد: هفته معلم نباید فقط محدود به یک یا چند فرد خاص باشد؛ بلکه این روز نماد گلچینی از بهترینهای آموزش و پرورش است؛ گلهایی که توسط خودِ معلمان و دانشآموزان انتخاب شدهاند تا نمادی از نظام تعلیم و تربیت کشور باشند، اگر بخواهیم نمونههای برجسته را انتخاب کنیم، تعداد بسیار بیشتری از این همکاران فرهنگی وجود دارند.
وی با اشاره به اینکه بیش از پنج هزار مدرسه در نقاط دوردست کشور وجود دارد، گفت: معلمان در آن مناطق، هر روز مسیرهای طولانی رفت و برگشت را طی میکنند و رسالت خطیر تعلیم و تربیت را بر عهده دارند.
سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ شاهد بودیم، تنش کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش مدیریت شد، در مهرماه ۱۴۰۲ این مشکل با توجه به استخدامهایی که صورت گرفت و ساماندهی حرفهای که در حوزه نیروی انسانی آموزش و پرورش انجام شد، تا حد زیادی برطرف شد.
وی خاطر نشان کرد: امسال نیز حدود ۳۲ هزار دانشجو معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان دانشجو معلم، کار خود را در وزارت آموزش و پرورش آغاز خواهند کرد، پس از اخذ مدرک کارشناسی از این ۲ دانشگاه، این عزیزان به عنوان معلم در سراسر کشور خدمت خواهند کرد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: یکی از برجستهترین روشهای انتخاب معلم، دقیقترین و حرفهایترین روش مربوط به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی است؛ زیرا انتخاب دانشجو معلمها به صورت بومی انجام میشود. منظور از بومی بودن این است که انتخابها نه صرفاً بر اساس استان یا شهر بلکه بر اساس منطقه محل زندگی افراد صورت میگیرد. این امر باعث میشود که نیروهای جذب شده از طریق این ۲ دانشگاه کمتر دچار مشکلاتی مانند نقل و انتقال شوند. همچنین، انتخاب معلمان از میان افرادی که با فرهنگ، آداب، رسوم و سنن همان منطقه آشنا هستند اتفاق بسیار خوبی است.
فرهادی با بیان اینکه سال آینده نیز از طریق آزمون ماده ۲۸ استخدام خواهیم داشت، گفت: جزئیات مربوط به این آزمون توسط همکاران ما در سازمان اداری استخدامی یا وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: حداقل حدود ۲۰ هزار نفر نیروی سرایدار و خدمتگزار با همکاری سازمان اداری استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و کمک دولت جذب آموزش و پرورش خواهند شد تا ناترازی نیروی انسانی در بخش مدرسهیاران رفع شود.
به گفته وی، مدرسهیار نقش مهمی در فرایند تعلیم و تربیت دارد؛ مدرسهیار صرفاً یک نیروی خدمتگزار نیست بلکه نقشی کلیدی ایفا میکند؛ بنابراین ما آنها را با عنوان «مدرسهیار» یاد میکنیم.
سخنگوی آموزش و پرورش تاکید کرد: حدود ۳۰ هزار نفر دیگر نیز از طریق آزمون ماده ۲۸ در رشتههای مختلف دبیری، آموزگاری، هنرآموزی و همچنین رشتههای کیفیتبخشی جذب خواهند شد، جزئیات بیشتر هنگام صدور دفترچه اطلاعرسانی خواهد شد.
وی اظهار کرد: پیشبینی ما این است که آزمون مذکور در تیرماه برگزار شود؛ اطلاعرسانی کامل نیز توسط مدیران سازمان سنجش یا وزارت آموزشوپرورش انجام خواهد گرفت.
فرهادی افزود: تفاوتهایی بین آزمون استخدامی امسال با سال گذشته وجود دارد؛ اگرچه نظر وزارت آموزشوپرورش همیشه بر این بوده است که وزن بیشتری به نمره کتبی آزمون داده شود اما سال گذشته سیاست سازمان اداری استخدامی بیشتر وزن نمره شفاهی را لحاظ میکرد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امسال با موافقت سازمان اداری استخدامی وزن نمره کتبی افزایش یافته است تا بتوانیم بهترین معلمان را صرفاً بر اساس نتایج آزمون جذب کنیم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: با وجود همه این تلاشها، معتقدیم بهترین و کمنقصترین روش برای انتخاب معلم همان پذیرش دانشجو معلمها از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی است.
ادامه دارد