دوشنبه، 08 اردیبهشت، 1404

پلی که گَرگَر را حذف کرد؛ تسهیل تردد عشایر شمال خوزستان و لرستان

عشایر لرستان و خوزستان هر ساله برای تردد و کوچ از عرض رودخانه بختیاری با مشکل مواجه می‌شوند زیرا این مسیر عشایری نه جاده و نه راهی برای تردد دارد.

عشایر با سنین مختلف برای تردد از رودخانه از دستگاهی نا ایمن و اغلب فرسوده به نام گَرگَر(نمونه ابتدایی تله کابین) استفاده می‌کنند؛ این دستگاه‌ها علاوه بر ثبت لحظاتی رعب‌آور در خاطر عشایر بارها منجر به قطع انگشتان و مرگ افراد و همچنین خسارات مالی شده‌اند.

وجود قبرستانی در کنار گرگر شاید برای گردشگران جای سوال باشد ولی برای محلی‌ها و عشایر افسوس‌ها دارد! چراکه خاطرات تلخ عبور از رودخانه با گرگر را برایشان تداعی می‌کند.

هنگام کوچ، فرصت زیادی برای ماندن نیست از این رو هرکس هنگام عبور از رودخانه جان سالم به در نبرد کنار گرگر به خاک سپرده می‌شود و اینگونه بوده که این قبرستان ایجاد شده است.

ضرورت رسیدگی به این موضوع باعث شد در دهه ۹۰، رییس وقت سازمان امور عشایر کشور ۲ مرحله از منطقه بازدید کند ولی اقدامی برای ساخت پل کول به علت هزینه بالا صورت نگرفت.

به گفته محمود فتحی رییس اداره امور عشایر دزفول، منطقه پل کول در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از مرکز شهرستان دزفول و مرز بین لرستان و خوزستان قرار دارد؛ این پل که به پل خلیل خان نیز معروف است در زمان خلیل خان فعال بوده و کالسکه‌رو یا ایلراه یا مالرو بوده که آثار تاریخی مربوط به پل و ستون‌ها نیز موجود است.

طبق گفته عشایر، این پل با کمک خیرین ساخته شده و اواخر دهه ۷۰ اداره امور عشایر شهرستان دزفول گرگر را برای عبور عشایر در منطقه احداث کرد تا عشایر بتوانند به سمت مناطق ییلاقی لرستان کوچ کنند؛ گرگر دارای یک سبد بود که برای انتقال احشام و اهالی از آن استفاده می‌شد ولی خطرات زیادی برای عشایر داشت و تلفات زیادی هنگام کوچ عشایر رقم می‌خورد.

به گفته رییس اداره امور عشایر دزفول، اداره کل امور عشایر خوزستان و امور عشایر شهرستان دزفول در دهه ۸۰، مطالعات خود را برای احداث جاده پل کول آغاز کردند و ۲۰ کیلومتر مسیر شکافی انجام دادند؛ تا محل گرگر ۳.۵ کیلومتر مسیر شکافی باقی مانده بود که به علت مسیر سخت و سنگی کار عملیات با مشکل مواجه شد ولی در دهه ۹۰، هشت کیلومتر از سرکول تا چال درازه در حوزه لرستان مسیر شکافی توسط امور عشایر دزفول انجام و ۲.۵ کیلومتر نیز با چند مورد انفجار مسیرشکافی شد تا بتوان جاده احداث کرد.

رییس اداره امور عشایر دزفول بیان کرد: سال ۱۴۰۰، مطالعات برای احداث پل با اعتباری افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد و اکنون با حدود ۸۵ درصد پیشرفت در حال ساخت است.

وی هزینه تکمیل این پل را حدود ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: اکنون با نصب موقت ورق‌های فلزی، این پل در اختیار عشایر قرار گرفته تا بتوانند به راحتی به مناطق ییلاقی لرستان کوچ کنند.
فتحی با بیان اینکه پل دارای تیر مرکب فلزی، دهانه ۲۰ متری و یک دهانه ۶۰ متری و عرض چهار متر است، اظهارکرد: این پل ماشین رو بوده و برای برگشت عشایر به سمت قشلاق از این پل استفاده خواهد شد.

وی ضمن قدردانی از پیگیری نماینده دزفول و سازمان امور عشایر در ساخت این پل گفت: هنوز چهار کیلومتر از مسیر شکافی پل کول باقی مانده که امید است هرچه سریعتر انجام شود و در اختیار عشایر قرار گیرد.

مهران شهبازی معاون عمرانی اداره کل امور عشایر خوزستان درخصوص موارد فنی و اجرایی ساخت این پل نیز بیان کرد: اجرای پل از نظر اجرایی مشکلاتی داشت زیرا امکان حمل مصالح، تجهیزات و ماشین‌آلات به این منطقه سخت‌گذر که بیش از ۱۵۰ کیلومتر از مرکز شهرستان فاصله و ۱۰۰ کیلومتر جاده خاکی و سخت گذر دارد، بسیار دشوار است.

>>پل کول دزفول با ۸۵ درصد پیشرفت در حال ساخت است

مدیرکل امور عشایر خوزستان با اعلام پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی پل کول دزفول اظهارکرد: پل کول به دلیل واقع شدن در مسیر ایلراه مهم عشایری از جمله طرح‌های مهم در حوزه سازمان امور عشایر کشور است که اکنون بالای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اسکندر موسوی‌زاده این مسیر را ایلراه اصلی عشایر به لرستان دانست و ادامه داد: سالانه حدود ۲ هزار خانوار از این منطقه سخت‌گذر به لرستان کوچ می‌کنند که نیاز بود پلی ایمن برای آنها ساخته شود.

به گفته وی، طی کردن این مسیر برای حمل مصالح با خودروی کمک دار حدود هفت ساعت به طول می‌انجامد؛ در واقع هیچ پیمانکاری حاضر به کار در این منطقه نمی‌شد ضمن اینکه در فصل زمستان به علت بارش برف مسیر بسته می‌شود و آنتن تلفن و برق وجود ندارد.

>>تکمیل پل کول تا پایان بهار امسال

موسوی زاده ابراز امیدواری کرد: این پل تا پایان فصل بهار ۱۴۰۴ به اتمام برسد و عشایر بتوانند از آن بهره‌مند شوند البته این پل به صورت موقت در اختیار عشایر قرار گرفته است.

عضو هیات رییسه و نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: بخش‌های شهیون و سردشت به ویژه دهستان احمدفداله از مناطق به شدت محروم کشور هستند که امیدواریم با احداث پل کول بتوانیم یکی از مشکلات جدی مردم منطقه به ویژه عشایر خوزستان و لرستان را برطرف کنیم.

عباس پاپی‌زاده ادامه داد: امید است با تکمیل این پل علاوه بر رفع نیاز عشایر منطقه بتوانیم امکان طبیعت گردی و گردشگری را برای مردم خوزستان فراهم کنیم.

بخش‌های سردشت و شهیون دزفول با محرومیت‌های زیادی مواجه هستند و انتظار می‌رود توجه ویژه‌ای به رفع این محرومیت‌ها شود.

8 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها