سه‌شنبه، 09 اردیبهشت، 1404

ایمنی جاده‌ای و فرهنگ ترافیکی؛ حلقه‌های مفقوده در کاهش تصادفات

>>به گزارش ایرنا ، حمل و نقل به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه هر کشوری به شمار می‌رود. کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تناسبی بین شقوق مختلف حمل و نقل جاده‌ای، هوایی، ریلی و دریایی ایجاد کنند و هر کدام از اینها مزیت‌های خاص و منحصر به فردی از جهات مختلف مانند سرعت جابجایی و میزان کالای قابل حمل دارد. با این حال حمل و نقل جاده‌ای به ویژه در ایران گستردگی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر شقوق حمل و نقل دارد.

استان مرزی اردبیل از جمله استان‌های محروم از بابت زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل است. با وجود اینکه بیش از سه دهه از تاسیس استان اردبیل گذشته است، هنوز ارتباط بزرگراهی با مرکز استان ندارد. جبر توپوگرافی هم مزید بر علت شده به طوری که تقریبا تمامی راه‌های ورودی و خروجی این استان از گردنه‌ها و مسیرهای سخت گذر مانند صائین ، حیران ، کجل و الماس عبور می‌کند.

در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه شبکه بزرگراهی در استان آغاز شده است به طوری که از شمال تا جنوب استان پروژه‌های متعدد تعریض و چهارخطه کردن راه‌های موجود و ایجاد شبکه بزرگراهی در دست اجراست و همه این پروژه‌ها دارای ردیف ملی در بودجه است.

بدیهی است چهارخطه کردن راه‌های فعلی مزیت‌هایی از جمله تسریع در فرایند جابجایی و کاهش قابل توجه در مصرف سوخت را به همراه دارد اما یکی از بهترین مزایای توسعه شبکه بزرگراهی حذف تصادفات رخ به رخ در راه‌های استان است که سهم زیادی از تلفات انسانی در تصادفات استان را به خود اختصاص داده است.

>>نقش توسعه شبکه بزرگراهی در کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن

نکته قابل توجه این است که توسعه شبکه بزرگراهی مستلزم هزینه‌های بسیار زیادی است به طوری که به گفته محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اجرای هر کیلومتر بزرگراه در مناطق دشت و تپه ماهور نیازمند رقمی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد ریال است. این امر باعث می‌شود سرعت توسعه شبکه بزرگراهی استان مطابق انتظارات پیش نرود و تا آن زمان بهترین راه برای جلوگیری از تصادفات جاده‌ای و کاهش تلفات انسانی ارتقای ایمنی راه‌های موجود توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، تشدید نظارت‌ها بر تردد خودروهای عبوری در استان و از همه مهم‌تر ارتقای فرهنگ ترافیکی شهروندان است.

در همین زمینه کلیم‌الله وثوقی ، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل روز دوشنبه در گفت و گو با >>ایرنا با تشریح اقدامات دستگاه متبوع خود برای ارتقای ایمنی راه‌های استان اظهار کرد: همه ساله و به منظور ارتقای ایمنی راه‌های استان اقدامات متعددی انجام می‌شود که مهم‌ترین آن بهسازی و اجرای روکش آسفالت، لکه‌گیری، درزگیری و اجرای آسفالت حفاظتی به میزان ۵۰۰ کیلومتر است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این با تجهیز راه‌های استان به تجهیزات ایمنی اعم از گارد ریل و نیوجرسی و توسعه سیستم روشنایی در راه‌های استان تلاش بر این است زمینه تردد ایمن را برای مترددین از راه‌های استان فراهم کنیم.

>>۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اردبیل خط‌کشی شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل یادآورشد: سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط‌کشی در راه‌های استان اجرا شده ، امسال هم برای اجرای چهار هزار کیلومتر خط کشی در راه‌های استان برنامه‌ریزی شده است که به صورت ویژه رسیدگی می‌شود.

وثوقی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه وزارت راه و شهرسازی در محل‌های کولاک‌گیر و مه‌گیر تامین روشنایی در دستور کار قرار گرفته است و با توجه به اینکه اغلب راه‌های استان اردبیل دارای چنین شرایطی است این برنامه در استان اجرا می‌شود.

به گفته این مقام مسئول ، در حال حاضر ۲۳۰ کیلومتر از راه‌های استان به سیستم روشنایی تجهیز شده و ۳۰ کیلومتر دیگر در دست اجراست که از جمله آن می‌توان اجرای سیستم روشنایی در جاده اردبیل - سرچم در محدوده های بودالالو و کجل، گردنه اسالم و محور اردبیل به سمت دشت مغان اشاره کرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این در قالب آشکارسازی نقطه‌ای در ۲۰ نقطه روشنایی مقطعی اغلب در راه‌های شمال استان اجرا شده است.

به گزارش ایرنا ، حذف نقاط پرتصادف یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است ، در این چهارچوب طبق تکلیف اعلامی به استان رفع ۱۳ نقطه پرتصادف در راه‌ها در دستور کار بوده است که به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکنون پنج نقطه پرتصادف اصلاح و رفع شده و رفع بقیه نقاط ه در دست اجراست.

علاوه بر این ، کارشناسان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل ۱۱ نقطه پرتصادف را شناسایی کردند که این نقاط هم اصلاح و رفع شده است.

>>سبقت و سرعت غیرمجاز عمده‌ترین تخلفات رانندگان در راه‌های استان اردبیل

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل اضافه کرد: علاوه بر ارتقای ایمنی راه‌های استان عوامل متعدد دیگری هستند که باید برای رفع و اصلاح آن چاره‌اندیشی شود.

به گفته وثوقی ، عامل انسانی در بروز تصادفات نقش اساسی و غیرقابل انکار دارد و مادامی که فرهنگ ترافیکی شهروندان اصلاح نشود شاهد بروز تصادفات و تلفات ناشی آن خواهیم بود.

وی یادآورشد: بررسی کارشناسان و تحلیل داده‌های دریافتی از سیستم‌های هوشمند نصب شده در راه‌های استان نشان می‌دهد عمده‌ترین تخلفات رانندگان در راه‌های استان اردبیل سرعت و سبقت غیرمجاز بوده است و میزان این تخلفات از میانگین کشوری بالاتر است و باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

وثوقی با بیان اینکه مدل‌های کنترل رفتارهای ترافیکی در دنیا تغییر کرده است، گفت: حضور فیزیکی پلیس در جاده و کنترل تردد در راه‌ها منسوخ شده و باید به سیستم‌های هوشمند کنترلی مجهز شویم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل خاطرنشان کرد: برنامه تجهیز راه‌های استان به سیستم‌های هوشمند از سال ۱۴۰۰ شروع شده است و در حال حاضر رفتارهای ترافیکی رانندگان با استفاده از ۲۰۱ سامانه نصب شده در حال رصد و کنترل است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۴۹ دستگاه نظارت تصویری، ۷۴ دستگاه ترددشمار و ۶۴ دستگاه سامانه ثبت تخلف در راه‌های استان اردبیل ثبت است که این سامانه‌ها هم سرعت لحظه‌ای و هم میانگین سرعت خودروهای عبوری را ثبت می‌کنند.

>>۲۰ سامانه هوشمند در راه‌های استان نصب می‌شود

وی با بیان اینکه قراردادهای این سامانه‌ها به صورت متمرکز و کشوری منعقد می‌شود ، یادآور شد: امسال هم قرار است ۲۰ سامانه در راه‌های استان نصب و راه‌اندازی شود و با توسعه این سیستم‌ها، کنترل و مدیریت رفتارهای ترافیکی شهروندان موثرتر و کارآمدتر شده و شاهد اثر بخشی بیشتر این نظارت‌ها خواهیم بود.

در تعطیلات نوروزی امسال پویش سراسری "نه به تصادف" در سطح کشور با محوریت پلیس راه آغاز شد که تاثیرات خوبی در کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن داشت. علاوه بر این سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم پویش شیش دونگ برانیم در سطح راه‌های کشور اجرا کرد که در قالب آن توصیه‌هایی به رانندگان و سرنشینان خودروها ارائه می‌شد.

به زعم کارشناسان با توجه به رقم بسیار بالای تلفات انسانی در تصادفات جاده‌ای تداوم این برنامه‌ها در طول سال هم ضروری است. از همین رو نباید نگاهی گذرا و مقطعی به مقوله فرهنگ‌سازی داشت.

بدیهی است در کنار ارتقای فرهنگ ترافیکی شهروندان مسائلی مانند ارتقای ایمنی راه‌ها و نیز ارتقای ایمنی خودروها با لحاظ کردن ضمانت‌های اجرایی باید در دستور کار باشد و هر فرد به تناسب سهمی که از تصادفات جاده‌ای تلفات ناشی از آن دارد برای جبران و اصلاح نقایص تلاش کند.

16 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها