این روزها فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، فارغ از هر گونه نظارت و پاسخگویی است و برخی افراد به خود اجازه می دهند، هر آنچه را شنیدهاند به رشته تحریر درآورده و بدون آنکه در مورد صحت یا سقم آن تحقیق و بررسی کنند از طریق یک کانال خبری، راست و دروغ را به خورد مخاطب دهند.
بخشی از کانال های خبری به صورت غیرحرفهای کار میکنند و اصولا درست یا نادرست بودن یک خبر برای آنها مهم نیست، آنچه مهم است جمع کردن مخاطب بیشتر و در کنار آن جذب آگهی های تبلیغاتی بیشتر بوده و همه هویت این دست رسانهها در همین خلاصه شده است.
به تازگی خبری به نقل از دانشگاه علوم پزشکی یزد مبنی بر ضرورت عدم استفاده از میز بیرون نانوایی ها به علت آویزان شدن حیوانات به آنها و انتقال بیماری در شبکه های اجتماعی یزد پیچید و به سرعت به یکی از خبرهای دست اول فضای مجازی تبدیل شد؛ خبری که دانشگاه علوم پزشکی یزد آن را تکذیب کرد؛ هر چند این تکذیبیه دیر صادر شد و گستره این خبر، بسیاری از رسانه ها و کانالهای حرفهای را هم در بر گرفت اما همین تکذیبیه دیگر هنگام باعث شد تا شاید برخی از همکاران رسانهای در رویکرد اطلاع رسانی خود دقت کنند.
>>بخشی از کانال های خبری به صورت غیرحرفهای کار میکنند و اصولا درست یا نادرست بودن یک خبر برای آنها مهم نیست
دانشگاه علوم پزشکی یزد در اطلاعیه خود از این دسته از رسانه ها خواست با پرهیز از انتشار این گونه خبرها، آرامش روحی و روانی شهروندان را خدشه دار نکنند.
با وجود آنکه دانشگاه علوم پزشکی یزد، بیان چنین خبری را تکذیب کرده بود اما یکی از کانالهای خبری استان یزد بعد از تکذیبیه خبر نیز دوباره اقدام به درج این خبر کذب کرد و یعنی اینکه خبرها بررسی و واکاوی نمیشود و فقط سایت را پر میکند! حالا خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل!
مشکل این دست از رسانه ها و کانال های خبری به همین جا ختم نمیشود؛ آنهایی که حوصله تهیه خبر ندارند و به دنبال لقمه آماده هستند خبرهای تولیدی و اختصاصی رسانه های معتبر را کپی کرده و به نام خود به خورد خوانندگان می دهند و البته این قصه کهنه و تلخی است که ظاهرا تمام شدنی نیست؛ در مورد خبرهای دریافتی و پوششی، هیچ توقعی نیست و می توان ادعا کرد که ما هم خبر را دریافت کردهایم یا در جلسه حاضر بودهایم اما در مورد خبرهای تولیدی نمی توان به این سادگی موضوع را ماست مالی کرد.
این رسانه ها حتی در انتقاد از یک مسوول یا دستگاه اجرایی و یا دفاع از همکار رسانه ای خود نیز ناشیانه عمل می کنند و توانایی انتقاد مستند و تحلیل گرانه را ندارند و بدون آنکه بررسی کنند به بهانه نقد، با ذهن و اعتماد خوانندگان بازی می کنند .