جمعه، 16 خرداد، 1404

فقرزدایی با سلاح مهارت؛ عزم جدی دولت چهاردهم برای تغییر آموزش

به گزارش شامگاه سه‌شنبه >>ایرنا این نشست که با حضور عبدالعلی کیان‌مهر، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان و جمعی از مدیران استانی برگزار شد، بر اهمیت مهارت‌آموزی به‌عنوان راهکاری برای مبارزه با فقر و توسعه اقتصادی تأکید داشت.

فرصت‌های شغلی عظیم در انتظار نیروی ماهر

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های عظیم بازار کار ایران گفت: سالیانه بیش از ۹۹۰ هزار فرصت شغلی در کشور داریم که نیازمند نیروی کار ماهر است، اما اثربخشی و سازگاری آموزش‌های ما با نیازهای جهانی کمتر از ۵۰ درصد است.

غلامحسین محمدی افزود: به مدد انقلاب اسلامی، فرصت‌های آموزش مهارتی فراهم شد و فرزندانی از روستاها با تکیه بر این آموزش‌ها توانستند فارغ از پیشینه خانوادگی یا ثروت، در مسئولیت‌های کلیدی دولتی و خصوصی کشور نقش‌آفرینی کنند.

وی با تأکید بر تحقق عدالت آموزشی به‌عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب، خاطرنشان کرد: روسای جمهور همواره بر این عدالت تأکید داشته‌اند و اکنون این بزرگ‌ترین افتخار ماست که ظرفیت‌های سرزمینی به سرمایه انسانی تبدیل شده‌اند اما این میزان هنوز کافی نیست.

چالش فقر و راهکار آموزش مهارتی

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه بخش عمده‌ای از جامعه در شرایط اقتصادی دشوار و فقر به سر می‌برند، گفت: یکی از راه‌های اصولی مبارزه با فقر، توجه به عدالت آموزشی است. در حال حاضر، ۲۸ درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نه درس می‌خوانند و نه کاری انجام می‌دهند.

وی افزود: همچنین تنها ۲۵ درصد آموزش‌های رسمی و غیررسمی ما به مدارک متناسب با نیاز بازار کار منجر می‌شود.

معاون وزیر تعاون افزود: نظرسنجی‌های دو فصل اخیر نشان می‌دهد که کمبود نیروی کار ماهر، یکی از پنج مشکل اصلی کسب‌وکارها در کشور است.

محمدی با انتقاد از عدم هدایت صحیح زیرساخت‌های آموزشی کشور، اظهار کرد: ما فرصت‌ها و زیرساخت‌های بزرگی داریم، اما نتوانسته‌ایم آن‌ها را به‌درستی در مسیر آموزش‌های مهارتی تقاضامحور و منجر به اشتغال قرار دهیم. اکنون این حرکت را با جدیت آغاز کرده‌ایم و نیازمند هماهنگی‌های جدی در سیاست‌گذاری هستیم.

راهبرد جدید؛ آموزش تقاضامحور با مشارکت مردم

وی راهبرد جدید سازمان را تشریح کرد و گفت: هدف ما این است که اجزای آموزشی در استان‌ها با هم متحد شوند و بر آموزش‌های مهارتی تقاضامحور با مشارکت مردم تمرکز کنند. این نیازمند تغییر در اندیشه‌های اجتماعی است که باید از زبان رئیس‌جمهور، افراد تأثیرگذار و گروه‌های مرجع بیان شود.

محمدی افزود: صاحبان کسب‌وکار، مراکز آموزشی و صنایع باید کنار هم قرار گیرند و دولت با حمایت از این ائتلاف‌های اجتماعی، زیرساخت لازم را فراهم کند. یک مهارت ساده که در ۶ ماه آموخته شود، می‌تواند یک خانواده را به کسب‌وکارهای بزرگ‌تر و اشتغال‌زایی هدایت کند.

گلستان، پیشگام مهارت‌آموزی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان، نیز در این جلسه با تأکید بر نقش آموزش‌های مهارتی در توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر گفت: در گلستان، این آموزش‌ها در ۳۵۰ روستا اجرا شده و نه‌تنها به جامعه هدف کمک کرده، بلکه از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کرده است.

عبدالعلی کیان‌مهر افزود: اگر آموزش را به خانه‌ها ببریم، درآمد بانوان، به‌ویژه زنان روستایی، افزایش می‌یابد و این به بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌ها کمک می‌کند.

وی با اشاره به افتتاح آموزشگاه آزاد مجازی دوخت در گلستان به‌عنوان نمونه‌ای موفق، خاطرنشان کرد: این مجموعه با خلاقیت یک خانواده راه‌اندازی شد و اکنون برای ۲۱۷ نفر شغل ایجاد کرده و ۱۰۰ هزار نفر را آموزش داده است. این نشان‌دهنده ظرفیت بالای استان است.

تلاش برای رفع نیازهای بنگاه‌های اقتصادی

حمزه کرایلو، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان، نیز در این دیدار گفت: در تلاشیم تا نیازهای بنگاه‌های اقتصادی را برطرف کنیم. گلستان ظرفیت و توانایی اجرای سیاست‌های مهارتی کشور را دارد و امیدواریم با حضور رئیس سازمان، بخش زیادی از این نیازها مرتفع شود.‌

3 ماه پیش

دسته‌بندی‌ها