>>به گزارش مشرق، >>وقتی خبری را به راحتی در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی بازنشر میکنیم، به چه چیزی فکر میکنیم؛ خود خبر، مخاطب خبر یا راستی خبر؟ انتقال موثر اطلاعات در مطالعه ارتباطات معاصر با توجه به رسانههای نو و شبکههای اجتماعی پرکاربرد و پرمخاطب، پدیدهای بسیار کهن اما نرم و نو را مورد توجه قرار داده است که به آن «خبرهای جعلی» یا «فیکنیوز» میگویند.
خبرهای جعلی در رقابتهای قدرت، زمانه انتخابات، هنگام جنگ و زمانهای ناشناخته برای مخاطبان تهیه و تنظیم و منتشر میشود که مخاطب فقط و فقط با شناخت، تمرین و حرفهای شدن میتواند به رموز جعلی بودن آن پی ببرد.
کتاب حاضر، با کاوش در شبکه پیچیدهای از نمادها، نشانهها و معانی، به دنبال آشکارسازی رمزهای نشانهشناختی نهفتهای است که در تولید خبرهای جعلی و اشتباهپراکنیها به کار میروند. کتاب با رویکردی متمایز، هر دو چشمانداز نشانهشناختی دوگانه و سهگانه را به عنوان عناصر بنیادی برای درک پیچیدگیهای نهفته در اخبار جعلی و اشتباهپراکنیها بررسی و با استفاده از مطالعات موردی دقیق، بینشهای ارزشمندی را در مورد شناسایی و تجزیه و تحلیل خبرهای جعلی و اشتباهپراکنی ارائه میکند که برای استادان، پژوهشگران، روزنامهنگاران، سیاستگذاران، تاثیرگذاران و هر کسی که با تاثیر خبرهای جعلی، اشتباهپراکنیها و رمزهای نشانهشناختی بر افکار عمومی درگیر است، مطالعهاش ضروری به نظر میرسد.
>>کتاب «رمزگشایی از نشانههای اخبار جعلی» نوشته «تاتیانا ایسکاندرووا» به ترجمه «عاطفه رضواننیا» به تازگی از سوی انتشارات همشهری در ۱۱۲ صفحه، بهار ۱۴۰۴ به بهای ۱۵۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار گردیده است..