>>نسیمآنلاین: به گزارش الاخبار در طول یک ماه، نیروهای صنعا توانستهاند عملیات نظامی خود را علیه فرودگاه بن گوریون در تلآویو تشدید کنند و انواع ترافیک هوایی از فلسطین اشغالی را مختل کنند. با این حال، طبق بیانیههای صادر شده توسط رهبری ارشد نظامی، به ویژه وزیر دفاع، سرلشکر محمد ناصر احمد، آنها به سمت تشدید بیشتر حملات هوایی تا زمان تعطیلی کامل فرودگاه پیش میروند.
یک منبع نظامی در صنعا به الاخبار تأیید کرد که «نیروهای مسلح یمن در حال آماده شدن برای معرفی سلاحهای جدید، از جمله موشکهای دارای مهمات خوشهای و پهپادهایی با کلاهکهای انفجاری بزرگ و بردهای طولانیتر هستند. این پهپادها همچنین از توانایی بالایی در مانور برای دستیابی به اهداف خود برخوردارند.»
او خاطرنشان کرد که «معادله نظامی که یمن در اعماق وجود این رژیم تحمیل میکند، تلفات نظامی آن را دو برابر خواهد کرد.» او افزود: «دشمن با یک جنگ فرسایشی نظامی سنگین روبرو است، به ویژه از آنجا که موشکهای صنعا آن را ملزم به استفاده از موشکهای رهگیر میکند که هر کدام بین دو تا پنج میلیون دلار برای موشکهای سیستم ارو هزینه دارند، که اسرائیل تقریباً روزانه دهها عدد از آنها را در تلاشهای مکرر خود برای رهگیری موشکهای بالستیک یا مافوق صوت یمن استفاده میکند.» او تأکید کرد که «حملات آینده صنعا از نظر تمام شدن ذخایر موشکهای رهگیر آن برای رژیم بسیار پرهزینه خواهد بود.»
رسانههای عبری گزارش دادند که موشکهای صنعا از زمان از سرگیری جنگ غزه در مارس گذشته، تقریباً ۴۰ بار فرودگاه بن گوریون را بستهاند که نشاندهنده نگرانی از تشدید تأثیرات عملیات یمن است که تقریباً روزانه شده است. در اواسط هفته گذشته، نیروهای صنعا از لغو محاصره فرودگاه خبر دادند که منجر به کاهش پروازهای روزانه شد و به طور متوسط ۴۹ پرواز بینالمللی در روز انجام شد. علاوه بر این، بیش از ۳۰ شرکت بینالمللی پروازهای خود را به فرودگاه متوقف یا به حالت تعلیق درآوردهاند و شرکتهای خارجی خدمه و داراییهای خود را به خارج از کشور منتقل کردهاند.
تشدید پیامدهای اقتصادی حملات یمن به فرودگاه بن گوریون منجر به افزایش قیمت بلیط، کاهش ترافیک هوایی و تأثیر قابل توجه بر گردشگری و بخش خدمات شده است. در این زمینه، وبسایت اسرائیلی کیپا اظهار میکند که «بحران هوانوردی رو به وخامت است و خطوط هوایی بزرگ همچنان پروازهای خود را لغو میکنند.» این گزارش میافزاید که «یک ماه پس از سقوط موشک یمن به فرودگاه بن گوریون، بسیاری از خطوط هوایی بینالمللی هنوز از بازگشت به اسرائیل خودداری میکنند.» این گزارش میافزاید که شرکتهای خارجی هر بار تاریخ بازگشت خود را به تعویق میاندازند، در حالی که فرودگاه بن گوریون به طور فزایندهای خالی میشود.
سایر رسانههای اسرائیلی نیز گزارش دادند که سازمان هواپیمایی کشوری اسرائیل نتوانسته غول هواپیمایی آلمانی، لوفتهانزا، را برای بازگشت به اسرائیل متقاعد کند. آنها تأیید کردند که این شرکت علیرغم تلاشهای اسرائیل برای کاهش نگرانیهایش با برگزاری تورهایی از فرودگاه که در طی آن در مورد سیستمهای دفاعی اخیراً نصب شده توضیح داده شد، تصمیم به بازگشت نگرفته است. آنها خاطرنشان کردند که این تصمیم، سیگنال مهمی برای سایر شرکتها، از جمله شرکت ایتالیایی، محسوب میشود که پروازهای خود را نیز به حالت تعلیق درآورده است.
رسانههای اسرائیلی همچنین از نگرانیهای فزاینده در مورد وخامت مداوم جایگاه اسرائیل به عنوان مقصد اصلی پروازهای بینالمللی خبر دادند. این رسانهها به نقل از یک مقام بخش هوانوردی نوشتند: «ترس از وضعیت امنیتی و هزینههای بالای بیمه، دلایل اصلی خروج شرکتهای خارجی از اسرائیل است.»