البته در این میان قیمت بلیت کنسرت روزبه نعمتاللهی در «حیاط هنر» مجموعهی کاخ نیاوران حاشیهساز شده است. برخی رسانهها از افزایش قیمت بلیت این کنسرت تا ۳ میلیون تومان خبر داده بودند. اما در حال حاضر و با بررسیِ سایت بلیتفروشی این کنسرت، بلیتهای این اجرا از ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شدهاند.
به نظر میرسد که برخوردهای صورت گرفته با مسئولان این کنسرت، باعث شده که آنها قیمت بلیتهای این اجرا را کاهش دهند.
دقت داشته باشیم که قیمت بلیت کنسرت روزبه نعمتاللهی از ۹۰۰ هزار تومان آغاز میشود و این یعنی کمترین بلیت این کنسرت با بیشترین قیمتِ بلیت در کنسرتهای غیر پاپ برابری میکند.
البته که بررسیِ سایت بلیتفروشی نشان میدهد که کنسرت این خواننده تا این لحظه با قهر و پشتِ پای مخاطبان مواجه شده است. به احتمال زیاد این کنسرت از نظر جذب مخاطب موفق نخواهد بود.
بابک رضایی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای گذشته گفته بود که قیمت فعلی بلیت برخی کنسرتها مورد تأیید این دفتر نیست.
او ضمن انتقاد از روند فعلی قیمتگذاری بدون نظارت، گفت: «زمانی که از قیمت این کنسرت(اشاره به کنسرتِ روزبه نعمتاللهی دارد) مطلع شدم، بلافاصله گفتم باید جلوی آن گرفته شود. نمیشود هر فردی صبح از خواب بیدار شود و به دلخواه خود بلیتفروشی کند.»
رضایی همچنین تأکید کرد که قیمتگذاری کنسرت باید با تعرفه مشخص، سازوکار شفاف و تعامل با دفتر موسیقی صورت گیرد و افزود: «سعی داریم با بررسی هزینههای واقعی اجرا، از جمله اجاره سالن که گاه تا یک میلیارد تومان برای یک شب میرسد، به عدد منطقی و قابل دفاعی برسیم.»
وعدهی تدوین شیوهنامه قیمتگذاری بلیت کنسرتها
صبح امروز دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ و پس از تحولات روزهای گذشته دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعیهای رسمی، خبر داد که تدوین شیوهنامه قیمتگذاری بلیت کنسرتها در دستور کار قرار گرفته است.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است:
«با توجه به تنوع کنسرتها و عوامل چندوجهی مؤثر در قیمتگذاری، این شیوهنامه با هدف ایجاد چارچوبی منعطف، عادلانه و کارشناسیشده، در دستور کار قرار گرفته است.»
این دفتر همچنین تأکید کرده که نسخه نهایی شیوهنامه پیش از آغاز فصل جدید کنسرتها و پس از پایان ماههای محرم و صفر از طریق رسانههای رسمی منتشر خواهد شد.
مخاطب در اولویت؟ یا بازار آزاد؟
با توجه به افزایش فشار اقتصادی و شکاف طبقاتی، بسیاری از مخاطبان موسیقی امکان پرداخت چنین هزینههایی برای حضور در کنسرتها را ندارند. از سوی دیگر، برخی تهیهکنندگان و صاحبان سالنها، تورم و افزایش هزینههای جانبی اجرا را دلیل اصلی بالا رفتن قیمتها میدانند.
اکنون با وعدهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تدوین چارچوب مشخص، باید دید که آیا آنها در جایگاهِ نماینده حاکمیت و دولت موفق به کاهش قیمت بلیتِ کنسرتها میشوند یا خیر.
البته که با توجه به هزینههای زیادی که برگزاری کنسرتهای موسیقی دارد و البته جیبهایِ تهیه کنندگانِ این حوزه که به سختی پُر میشوند، بعید است که دفتر موسیقی در کاهش قیمتها توفیق چندانی داشته باشد. شاید بزرگترین دستاورد دفتر موسیقی همان کنترلِ قیمت بلیتها باشد.