دوشنبه، 19 خرداد، 1404

چگونه زمان صفحه نمایش کودکان را بهینه کنیم؟

>>عصر ایران/ سواد زندگی؛ مریم طرزی- والدین امروزی در دو راهی عجیبی قرار دارند: از یک طرف می خواهند فرزندان شان از مزایای فناوری بهره ببرند و از طرف دیگر نگران اثرات منفی استفاده بی رویه از صفحه نمایش ها هستند. بسیاری از ما، در مقام والدین، گاهی برای ساکت کردن کودک یا فراهم کردن فرصتی برای استراحت، به سراغ تبلت و گوشی ، زمان صفحه نمایش می رویم، اما بعد با احساس گناه روبه رو می شویم.

اما واقعیت این است که استفاده از صفحه نمایش همیشه هم بد نیست؛ مسئله کلیدی، «چگونگی» و «محتوای» استفاده از آن است. این مقاله با ارائه راهکارهای عملی و مبتنی بر تحقیقات علمی، به شما نشان می دهد که چگونه می توانید زمان استفاده از صفحه نمایش را از یک تهدید به یک فرصت تبدیل کنید.

>>والدین و زمان استفاده از صفحه نمایش کودکان

«فکر می کنم دخترم زمان زیادی را جلوی صفحه نمایش می گذراند»، چند روز پیش دوستی این جمله را وقتی که با خانواده های مان در رستورانی مشغول صرف غذا بودیم، گفت.

در حالی که این را می گفت، همزمان یک تبلت از کیفش بیرون آورد و آن را جلوی کودکش گذاشت «تا بزرگترها بتوانند گفتگوی خوبی داشته باشند».

من از دستش عصبانی نیستم؛ خودم هم بارها وقتی بچه هایم کوچکتر بودند از همین استراتژی استفاده کردم و همان احساس گناه را داشتم.

اما از آن زمان، این موضوع را به طور عمیق مطالعه کرده ام. بخشی به این دلیل که والدین و همکارانم سوالات زیادی در این زمینه داشتند.

به عنوان یک مربی و دانشگاهی، احساس می کردم به والدین پاسخهای علمی و مشخصی بدهکارم که به آنها کمک کند تصمیمات آگاهانه ای برای رفاه و رشد فرزندان شان بگیرند.

آنچه کشف کردم، به باور من، خبر خوبی برای والدین است.

>>«زمان صفحه نمایش» چیست؟

اول از همه، باید دقیقاً تعریف کنیم که منظورمان از «>>fa.wikipedia.org/wiki/" rel="noreferrer noopener">زمان صفحه نمایش» چیست. تفاوت زیادی وجود دارد بین کودکی که ساعت ها بدون نظارت خم شده روی تبلت ویدئوهای یوتیوب تماشا می کند. و کودکی که با خواهر یا برادرش یک بازی ویدیویی مناسب سنش را انجام می دهد.

«زمان صفحه نمایش» اصطلاحی بسیار کلی است: می تواند شامل تلویزیون، بازیها، ویدئوها، تکالیف کامپیوتری، برنامه های آموزشی و غیره باشد. در واقع، نوع زمانی که کودک جلوی صفحه نمایش می گذراند، مهمتر از صرفِ مدت زمان آن است.

قوانین زیر می توانند به والدین کمک کنند تا درباره «زمان صفحه نمایش» فرزندان شان هوشمندانه تر تصمیم بگیرند.

>>آیا زمان صفحه نمایش می تواند مفید باشد؟

بله، زمانی که شامل این موارد باشد:

برنامه های آموزشی و برای کودکان بزرگتر، هر چیزی مربوط به کدنویسی

بازی های ویدیویی تعاملی مناسب سن، به ویژه اگر نیاز به انجام چند کار به سرعت داشته باشند یا شامل ساختن چیزی باشند: اینها می توانند به رشد مهارت های حرکتی ظریف و بهبود عملکرد شناختی کمک کنند.

انجام بازی هایی که چندنفره انجام می شوند.

روی آوردن به بازی هایی که شامل فعالیت فیزیکی هستند (مثل Wii Sports که برای مهارتهای حرکتی و هماهنگی چشم و دست عالی است).

فیلم های مناسب برای تماشای خانوادگی، برای یک لحظه ویژه در کنار هم.

>>آیا زمان صفحه نمایش باید محدود شود؟

بله، زمانی که شامل این موارد باشد:

هر زمانی که صفحه نمایش غیرتعاملی است (تماشای تلویزیون یا ویدئوها).

زمان صفحه نمایش بدون تعامل با دیگران.

>>چه زمانی باید استفاده از صفحه نمایش ممنوع شود؟

زمانی که شامل این موارد باشد:

تماشای ویدئوهای آنلاین یا استفاده از اینترنت بدون نظارت.

بازی کردن با بازیهای نامناسب سن.

>>اثرات منفی «زمان صفحه نمایش» چیست؟

دومین نکته کلیدی برای درک این مسئله، فکر کردن به این است که >>savadezendegi.com/fa/news/6437/%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%B3%D9%84-%D8%A2%D9%84%D9%81%D8%A7-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%9F/" rel="noreferrer noopener">کودکان در زمانی که مشغول «صفحه نمایش» هستند، چه کارهایی انجام نمی دهند.

مثلاً وقتی پسرم ساعتها بیرون فوتبال بازی می کند، همانطور که تقریباً هر روز این کار را می کند، هیچ مشکلی ندارم که به خانه بیاید و چند بازی ویدیویی روی کنسولش انجام دهد.

اما اگر همین حالا یک فیلم کامل را با خواهرش تماشا کرده باشد، ترجیح میدهم او را از بازیهای ویدیویی دور کنم، چون فکر می کنم زمان آن است که فعال باشد.

زمان صفحه نمایش زمانی به مشکل تبدیل می شود که مانع از ورزش کردن، بازی با دوستان یا خواهر و برادرها، بازی در فضای بیرون، خواندن کتاب، انجام تکالیف یا ارتباط رو در رو با دیگران شود.
در مورد کودک خردسال دوستم در رستوران، من مهربانانه پیشنهاد دادم که قبل از رسیدن غذا، کمی با او بازی کنیم و برایش کتاب بخوانیم.

دخترک لبخند میزد و پرحرفی می کرد، سپس مشغول کثیفکاری عجیب و غریب با غذایش شد و کلی خنده و توجه به دست آورد؛ هیچکدام از اینها اتفاق نمی افتاد اگر او با تبلت سرگرم می شد.


بعد از غذا، کمی بیقرار و نق نقو شد، در آن موقع مادرش به او تبلت داد تا با آن بازی کند و ما بتوانیم دور یک قهوه گفتگو کنیم. به نظرم این یک روش متعادل برای مدیریت زمان صفحه نمایش بود و من هم توانستم با دختر کوچولو و مادرش خوش بگذرانم!

>>اثرات مثبت «زمان صفحه نمایش» چیست؟

آخرین جنبه بحث زمان صفحه نمایش این است که باید بپذیریم فناوری از بین نمی رود. دور نگه داشتن کامل کودکان از صفحه نمایشها، در بلندمدت آنها را از بسیاری فرصتها محروم می کند.

صفحه نمایش ها جای کتابخانه ها، فرهنگ لغت ها، کتاب های درسی، مستندهای آموزشی و غیره را گرفته اند: ما هرگز به فکر ممنوع کردن این منابع دانش نمی افتادیم، پس چرا صفحه نمایش هایی که جایگزین آنها شده اند را ممنوع کنیم؟

>>رفتار مناسب چیست؟

به عنوان بزرگسالان، مسئولیت داریم که به کودکان مان نشان دهیم استفاده متعادل و مناسب از فناوری چگونه است.

قدرتمندترین ابزاری که برای تربیت فرزندانمان داریم، رفتار خودمان است: کودکان بیشتر از آنچه می شنوند، از آنچه می بینند تقلید می کنند. به عبارت دیگر، اگر به فرزندانمان بگوییم از صفحه نمایش دور بمانند، اما خودمان ساعتهای طولانی مقابل آنها با تلفن یا کامپیوتر کار کنیم، حرفمان بی اثر خواهد بود.

جزئیات کوچکی مثل گذاشتن تلفن هنگام گفتگو، دادن توجه کامل و تماس چشمی به کودکان وقتی به آنها سلام می کنیم، یا ممنوعیت صفحه نمایش برای همه اعضای خانواده سر میز غذا، می توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند.

نمی توانم بگویم چند بار وقتی صدای ورود بچه ها به خانه را شنیده ام، تلفنم را زیر کوسن پنهان کرده ام و عمداً کتابی برداشته ام!

کامپیوترها و تبلتها از بسیاری جهات بهتر از تلویزیونهایی هستند که به سرعت جایگزین شان می شوند: تجربه ای که ارائه می دهند بسیار کمتر منفعلانه است، بیشتر مغز و بدن ما را درگیر می کند و به طور کلی آموزشی تراست.

به جای ممنوعیت یا محدودیت شدید زمان صفحه نمایش، بیایید savadezendegi.com/fa/news/4242/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A7/" rel="noreferrer noopener">والدینی باشیم که کودکانمان به آنها نیاز دارند: آگاه، مطلع، دردسترس و متعادل در استفاده خودمان از فناوری.

>>جمع‌بندی:

فناوری به خودی خود نه خوب است و نه بد؛ این نحوه استفاده ماست که تعیین کننده اثرات آن است. به جای ترس از صفحه نمایش ها، بهتر است بیاموزیم چگونه از آنها به شکل هوشمندانه و متعادل بهره ببریم.

با تعیین قوانین شفاف، انتخاب محتوای مناسب و الگوبرداری رفتار درست، می توانیم فرزندانی تربیت کنیم که نه تنها در دنیای دیجیتال گم نمی شوند، بلکه از آن به عنوان ابزاری برای رشد و یادگیری استفاده می کنند.

>>به یاد داشته باشید: بهترین راه برای آموزش کودکان، همراهی و الگوی عملی بودن است. پس بیایید با
a/news/989944/%D8%A7%D8%B2-%DA%86%D9%87-%D8%B3%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%84%D9%81%D9%86-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%AF%D9%87%DB%8C%D9%85" rel="noreferrer noopener">آگاهی و تعادل، والدینی باشیم که فرزندان مان در عصر دیجیتال به آنها نیاز دارند.

>>راهنمای نهایی:

>>کیفیت مهمتر از کمیت است: نوع فعالیتی که کودک با صفحه نمایش انجام می دهد، از مدت زمان آن مهمتر است.

>> تعادل را حفظ کنید: زمان صفحه نمایش نباید جایگزین بازی های فیزیکی، تعاملات اجتماعی و یادگیری های واقعی شود.

>> الگوی خوبی باشید: کودکان از رفتار شما بیشتر از حرف های شما یاد می گیرند.

با رعایت این اصول، می توانید مطمئن باشید که زمان صفحه نمایش فرزندتان نه تنها بی ضرر، بلکه مفید خواهد بود.

>> >>
7 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها