چهارشنبه، 31 اردیبهشت، 1404

مدیر مخابرات: یکی از مشکلات، استفاده مردم از محتوای خارجی در اینترنت است

مدیرعامل مخابرات گفت: در حوزه ارتباط بین الملل هم ظرفیت مناسب است و آنجا اگر مشترک بتواند سرویس و خدمات را در داخل ایران تامین کند می‌تواند با عددی حدود ۳۰ تا ۵۰ میلی ثانیه به سرویس مورد نظر خودش برسد ولی اگه قرار باشد که یک ارتباط بین‌المللی را دریافت کند با توجه به اینکه سرویس مورد نیاز کجا ارائه می‌شود مثلاً ممکن است بیشتر سرویس‌ها در دیتاسنترهایی که در آلمان، یا در دیتاسنترهایی که در حوزه خلیج فارس وجود دارند باشد، با توجه به مسافت بین ۶۰ تا ۱۵۰ میلی ثانیه نیاز باشد که آن سرویس برسد و در دسترس قرار گیرد. به همین دلیل کیفیت ارتباطات به پارامترهای واقعاً متفاوتی وابسته است و امروز من می‌توانم به جرات اعلام کنم بخش قابل توجهی از مشکلاتی که ما در شبکه کشور داریم این است که بیشتر محتوایی که مردم از آن استفاده می‌کنند محتوای خارجی است و ما باید به سمت محتوا سازی ایرانی برویم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در مصاحبه با ایسنا معتقد است مشکل بعدی در شبکه‌های دسترسی وجود دارد و راهکار نجات، شبکه فیبرنوری منازل و کسب‌و کارها است چون اگر فیبرنوری توسعه پیدا کند فشار از روی شبکه موبایل هم برداشته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: پروژه فیبرنوری یک پروژه ملی است، بنابراین یک همکاری ملی را می طلبد؛ اما متأسفانه برخی شهرداری‌ها در این پروژه همکاری لازم را ندارند و از دید درآمدزایی به آن نگاه می‌کنند و این موضوع به مهم‌ترین و بزرگترین مانع در توسعه این پروژه تبدیل شده‌اند.

محمد جعفر پور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگو با ایسنا که همزمان با روز جهانی ارتباطات انجام شد، درباره پروژه فیبرنوری و تعهدات این شرکت در زمینه اجرای آن اظهار کرد: پروژه فیبرنوری یکی از برنامه‌های مهم شرکت مخابرات است و به عنوان تنها اپراتور سراسری این پروژه را در دستور کار خود قرار داده است و هدف‌گذاری که انجام شده یک میلیون اتصال در سال برای کشور است و فکر می‌کنم برای تهران این عدد حدود ۳۶۰ هزار اتصال در سال جاری است. در واقع روزی هزار اتصال یا پروژه هزارتایی که منطقه تهران دارد و بر روی آن کار می‌کند در این راستا است.

وی با اشاره به برنامه‌های شرکت مخابرات ایران برای افزایش سرعت و کیفیت اینترنت، تشریح کرد: برای افزایش کیفیت ارتباطات اقدامات قابل توجهی در دست انجام است. زمانی که یک مشترک می‌خواهد از خانه خود یا از اتصالی که در سمت شبکه دسترسی دارد به یک سروری در اینترنت برسد باید از چندین شبکه عبور کند. یک شبکه، شبکه دسترسی است که در این زمینه مخابرات ایران سرویس ای دی اس ال، وی دی اس ال و سرویس اف تی تی اچ را دارد.

جعفرپور با تأکید بر اینکه با توجه به رشد حجم سرویس‌هایی که در دنیا در حال ارائه هستند و بیشتر به سمت سرویس‌های ویدیویی می‌رود، نیاز به پهنای باند زیاد خیلی بیشتر شده و برای خیلی از مشترکین، دیگر ADSL امروز پاسخگو نیست، توضیح داد: بنابراین شاید این مشترکی که می‌خواهد سرویس‌های پر حجم را بر روی ADSL بگیرد احساس کند که کیفیت ارتباطی مناسبی ندارد. به همین دلیل دستور کار ما این است که بتوانیم همه مشترکین را به سمت فیبرنوری ببریم و این برنامه‌ریزی در کل کشور انجام شده و توسعه فیبرنوری در دستور کار قرار گرفته است تا مشترکین خانگی و تجاری با دسترسی به فیبرنوری بتوانند کیفیت مناسب اینترنت را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: از بحث دسترسی که عبور کنیم به شبکه‌های تجمیع می‌رسیم. متاسفانه طی سال‌های گذشته به دلیل درآمد کم اپراتورها توسعه شبکه‌های تجمیع و شبکه‌های استانی با توجه به رشد نیازمندی ها انجام نشده و این مشکل در کل کشور وجود دارد. اکنون هماهنگی‌های خوبی با وزارت ارتباطات داریم و در حال توسعه شبکه‌های انتقال استانی هستیم. درحال حاضر شبکه انتقال استان خراسان رضوی و اصفهان را در دستور کار داریم و پروژه‌ها را شروع کرده‌ایم و بعد از آن استان آذربایجان شرقی و تهران را خواهیم داشت و به همین ترتیب بنا داریم که ارتقا شبکه را در کل کشور انجام دهیم.

به گفته وی بعد از شبکه‌های تجمیع، مشترک برای اینکه یک ارتباط اینترنتی کشوری یا بین‌المللی داشته باشد به شبکه ارتباطات زیرساخت نیاز دارد که امروز وضعیت شبکه ارتباط زیرساخت کشور خوب است و می‌توان گفت این شبکه به عنوان گلوگاه نیست.

14 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها