ابوالفضل خلخالی، کارشناس صنعت خودرو، با انتقاد از عدم بهروزرسانی قیمت خودرو گفت: قیمت خودرو مدتهاست بهروزرسانی نشده، اما هزینه نهادههای تولید، مواد اولیه و دستمزدها افزایش یافته است. این مسأله نهتنها به ضرر خودروسازان است بلکه بر قطعهسازان نیز فشار زیادی وارد کرده و موجب کاهش تولید و توقف برخی خطوط شده است.
وی با اشاره به اینکه فرمول قیمتگذاری شورای رقابت نیاز به بازنگری دارد افزود: در شرایط فعلی، بهدلیل کاهش تیراژ تولید، هزینههای ثابت روی تعداد کمتر خودرو سرشکن میشود که منجر به افزایش قیمت تمامشده میگردد. از سوی دیگر، برای رسیدن به صرفه اقتصادی، باید تولید در تیراژ بالا انجام شود؛ در غیر این صورت، تولید قطعه نیز بهصرفه نخواهد بود.
خلخالی تأکید کرد: سرکوب قیمتی باعث شده تولید خودرو از نظر اقتصادی توجیهپذیر نباشد. این روند موجب توقف تولید در برخی خطوط و همچنین بروز مشکلات جدی در تأمین مواد اولیه و قطعات شده است. زیان انباشته خودروسازان نیز که ریشه در سالهای گذشته دارد، بخشی از همین سیاستهاست.
وی با اشاره به اینکه بخشی از زیان انباشته خودروسازان به دوران پیش از واگذاری سهام ایرانخودرو به بخش خصوصی بازمیگردد، تأکید کرد: تولید خودرو باید بر مبنای قیمت واقعی و شرایط اقتصادی بازار انجام شود. بهترین مدل برای تنظیم بازار، تعیین قیمت بر اساس هزینه تمامشده و عرضه در بازار رقابتی است، نه با سیاستهای دستوری و سرکوب قیمت.
او در پایان راهحل را چنین عنوان کرد: باید اجازه داده شود قیمت خودرو بر اساس واقعیتهای بازار و هزینههای تولید تعیین شود. عرضه در بازار رقابتی، بهترین شیوه برای تعیین قیمتهاست؛ چرا که قیمتگذاری دستوری تنها به زیان تولیدکننده و اختلال در زنجیره تأمین منجر میشود.