>>عصر ایران- برزیل تنها سرزمین فوتبال نیست، بلکه مهد یکی از جذابترین و دستکم گرفتهشدهترین فرهنگهای خودروسازی در جهان است. در دهههای 70 و 80 میلادی، در حالی که خودروسازان اروپایی به دنبال طراحیهای زاویهدار و تطابق با قوانین سختگیرانه بودند، آمریکای جنوبی در رویای بدنههایی متفاوت غوطهور بود.
نتیجه این رویاپردازی، دنیایی موازی از کیتکارها، خودروهای تکنسخه و تغییراتی بود که میتوانستند در یک نمایشگاه طراحی آلترناتیو به نمایش گذاشته شوند.
یکی از این نمونههای شگفتانگیز، فوسکا سینترا 959 است. در نگاه اول، این یک فولکس واگن بیتل (یا همان فوسکا در برزیل) است که با سبکی خاص و چاشنی طنز، به یک نسخه بدل از پورشه 959 تبدیل شده است. و برخلاف انتظار، این تبدیل به خوبی جواب داده است.
سینترا 959 با گلگیرهای پهن و قسمت عقب گرد خود، چیزی دارد که بیننده را متقاعد میکند. این خودرو جمعوجور، به اندازه کافی بامزه است و به نظر میرسد رانندگی با آن نیز لذتبخش باشد.
گفته میشود برخی نسخههای این خودرو به موتورهای تخت چهار سیلندر توربو و هواخنک مجهز شده بودند. البته هیچگونه اطلاعات رسمی در این مورد وجود ندارد؛ چرا که این دوران، قلمرو خلاقیت آزاد بود؛ بدون قوانین دستوپاگیر برای اخذ مجوز و با تکیه بر مهارتهای دست ساز که امروزه تصور آن دشوار است.