یکشنبه، 04 خرداد، 1404

توقف واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو؛ صدرایی: گفته شده بر سر صلاحیت عده‌ای چند دستگی وجود دارد؛ این روند متوقف شده تا تیمی که وجاهت بیشتری برای مالکیت سایپا دارد را پیدا کنند/نام‌های جنجالی باعث شد تصمیم گیرندگان محافظه کاری را در پیش بگیرند/کاکایی: معنای نامه ها توقف خصوصی‌سازی نیست/یکی دیگر از کارشناسان:

>>پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انتشار دو نامه از سوی مدیران سایپا و ایران خودرو خطاب به بورس، پایان روند خصوصی‌سازی این دو خودرو ساز شد. در این نامه آمده که طبق اعلام فوق محرمانه شورای عالی اقتصاد سران قوا، این روند باید متوقف شود اما جزئیات دیگر از جمله علت واقعه و زمان بعدی برای این روند، اشاره نشده است. سناریو‌های علت توقف خصوصی‌سازی هنوز مبهم است اما برخی مدعی‌اند که به علت ارزش‌گذاری کم و عدم اثبات اهلیت شرکت‌کنندگان، این روند متوقف شده است.

بابک صدرایی، کارشناس خودرو، درباره جلوگیری از خصوصی‌سازی سایپا و ایران خودرو به «انتخاب» گفت: «به هر صورت یک فضای چندگانه در کشور وجود دارد که عده‌ای می‌خواهند خودروساز‌ها را بدون زیرساخت لازم خصوصی کنند، از طرفی عده‌ای با سوابق مسأله برانگیز وارد صحنه شده‌اند. آنچه گفته می‌شود بر سر صلاحیت عده‌ای چند دستگی وجود دارد. این روند متوقف شده تا تیمی که وجاهت بیشتری برای مالکیت سایپا دارد را پیدا کنند. خودروساز‌ها نیز باید این نامه‌ها را شفاف کنند. من معتقدم که کشور به لحاظ مدیریت و اقتصاد، آمادگی خصوصی‌سازی به معنای واقعی را ندارد و این‌ها حرکات گسسته از یکدیگر است. در مقاطعی شعار‌های احساسی مطرح می‌شود اما در بلندمدت به این نتیجه می‌رسند که یک قدم به عقب برگردند. من احساس می‌کنم جدل‌هایی که وجود داشت، نام‌های جنجال آفرینی که مطرح شد، باعث شد تصمیم گیرندگان جانب محافظه کاری را در پیش بگیرند.

در ادامه گفتگو کردیم با کاکایی، کارشناس خودرو؛ او مدعی است که خصوصی‌سازی متوقف شده و معنای این دو نامه، توقف خصوصی‌سازی نیست. او درباره تفسیر دو نامه خودروسازان به «انتخاب» گفت: «بحث نامه مدیرعامل ایران خودرو و سایپا، خصوصی‌سازی نبوده است. ایران خودرو یک سری شرکت‌های زیرمجموعه را مورد نظر دارد که منتظر اعلام سیاست‌های کلان درباره آن هاست. در نتیجه این حرف‌ها نشان از خصوصی‌سازی کلی این دو شرکت ندارد. مثلاً در سایپا، دستور این است که 40 درصد سهام تودلی واگذار شود و بعد هم سهام دولت را واگذار کنند. در حال حاضر گرفته‌اند از هرگونه تغییر دست نگه دارند. گویا در نقطه‌ای درباره سامان دهی این موضوع کار می‌کنند و بر اساس آن چنین نامه‌ای نوشته‌اند. من با قاطعیت می‌توانم بگویم که خصوصی‌سازی متوقف نشده است. بحث اساسی این است که بخش خصوصی بر اساس چه اصولی می‌تواند حرکت کند. آیا بر اساس قانون تجارت هر کاری خواست انجام می‌دهد یا دولت خواسته‌هایی از او دارد؟ »

یکی دیگر از کارشناسان خودرو، در ادعایی متفاوت با کاکایی مدعی شد که جلوگیری خصوصی‌سازی سایپا «خیلی طبیعی است که جلو خصوصی‌سازی را بگیرند. اگر قرار باشد خصوصی‌سازی به این شکل اتفاق بیوفتد که خیلی اتفاق خوبی است. سود خودروساز‌ها مسلماً هنوز هم خیلی بالاست. کسانیکه از این پول استفاده می‌کنند در دولت خیلی زیاد‌اند. همتی گفت که چرا از خصوصی‌سازی می‌ترسید؟ یک عده می‌ترسند مرکز پولشان تعطیل شود. وقتی یک سری مشاور الکی در یک شرکت استخدام می‌شوند و کارشان این است که صبح تا شب دو کلمه حرف بزنند، چه توقعی از خصوصی‌سازی دارید؟ لابی‌ها نگذاشتند این روند ادامه یابد. اگرچه من بعید می‌دانم این داستان را بتوانند تا آخر نگه دارند. کافیست یک توافق نیم بند هم با غرب بکنیم تا این شرکت‌ها کاملاً زیان ده بودنشان مشخص شود و به سمت خصوصی‌سازی بروند. هر دولتی هم بیاید می‌خواهد این شرکت‌ها خصوصی شوند. »

9 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها