جمعه، 23 خرداد، 1404

سرخس و ماکو به سکوی اتصال کریدور شرق به غرب تبدیل می‌شوند

به گزارش >>تجارت نیوز، محمدرضا رجبی مقدم، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در دومین اجلاس بین‌المللی دومین اجلاس بین‌المللی «نقش دیپلماسی در توسعه اقتصادی» در ماکو، بیان کرد: سرخس در محل تلاقی دو کریدور مهم شمال–جنوب و شرق–غرب قرار دارد و ظرفیت اتصال کشورهای آسیای میانه تا روسیه از طریق ایران را داراست. همچنین این مسیر می‌تواند از طریق ماکو به اروپا و از سوی دیگر، از مسیر سرخس، بندرعباس و چابهار، کشورهای چین و هند را به آب‌های گرم متصل کند.

وی افزود: در شرایط کنونی که به‌دلیل جنگ روسیه و اوکراین کریدور شمالی با اختلال مواجه شده، این فرصت برای ایران مهیاست تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سرخس و ماکو و انعقاد تفاهم‌نامه‌های دوجانبه، فاصله تجاری تا چین را از طریق قرقیزستان و کاشغر(شهر باستانی چین) تا هزار کیلومتر کاهش دهد.

رجبی‌ مقدم ضمن قدردانی از تلاش‌های گروسی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، برای کاهش فاصله ماکو با ترکیه گفت: هرچه فاصله‌ها کوتاه‌تر شود، هزینه‌های لجستیکی کاهش می‌یابد و این اتفاق مزیت مهمی برای بازرگانان است و به همین دلیل، استانداران خراسان رضوی و آذربایجان غربی نیز در پیگیری این پروژه همراهی می‌کنند.

چشم‌انداز سه‌ساله برای بهره‌برداری از کریدور شرق به غرب

وی با تأکید بر اینکه ماکو و سرخس به‌عنوان دو سکوی ورود به ایران می‌توانند کریدور شرق به غرب را فعال کنند، افزود: با تحقق هماهنگی‌های دیپلماتیک، این کریدور ظرف ۲ تا ۳ سال آینده تکمیل خواهد شد.

به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس، بخش عمده زیرساخت‌های ریلی در داخل کشور آماده شده‌اند و تنها بخش کوچکی از مسیر شمال–جنوب باقی مانده است و در حال حاضر مشکلات اصلی در خارج از مرزهاست؛ از جمله در ترکیه، چین و قرقیزستان. در داخل ایران، مشکلی از نظر بودجه و زیرساخت نداریم.

فرودگاه سرخس در آستانه بهره‌برداری

رجبی‌مقدم افزود: فرودگاه منطقه به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و منطقه آزاد سرخس به‌عنوان تنها منطقه آزادی که حمل‌ونقل ترکیبی در آن اجرا می‌شود، در حوزه‌های لجستیک، صنایع سبک، غذایی، شیمیایی و خودروهای تجاری، ظرفیت قابل‌توجهی دارد ضمن آنکه در حال حاضر، حدود ۳۵ درصد ظرفیت این منطقه در بخش لجستیک متمرکز شده است.

منبع: ایلنا

2 روز پیش

دسته‌بندی‌ها