جمعه، 16 خرداد، 1404

نقشه عجیب برای جیب مسافران عتبات عالیات/ کیش ایر بلیط برگشت را فروخت، بلیط رفت را لغو کرد

به گزارش >>تجارت نیوز، کیش ایر که خود را دومین شرکت بزرگ هواپیمایی ایران از لحاظ جابه‌جایی مسافر می‌داند، چند روزی است که هیچ‌گونه پشتیبانی تلفنی و اینترنتی انجام نمی‌دهد؛ اما اصل ماجرا چیست؟

اقدام عجیب کیش ایر در فروش بلیط عتبات عالیات

با ورود به ماه ذی‌الحجه که شیعیان آن را ماه نیایش می‌دانند، تقاضای ایرانیان هم برای سفرهای زیارتی رشد قابل‌توجهی پیدا کرده است. از این رو بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها، برنامه‌های پروازی بیشتری برای رفت و برگشت شهرهای زیارتی تدارک دیده‌اند.

کیش ایر نیز پیش از این چند برنامه خارج از نوبت برای مسافران عتبات عالیات گذاشت و اقدام به فروش بلیط کرد. اما پس از تکمیل فروش بلیط‌های رفت و برگشت در اقدامی عجیب و ناگهانی و به صورت یک طرفه بلیط‌های رفت را لغو کرد تا فقط بلیط‌های برگشت در دست مشتریان بماند.

به‌عنوان مثال این شرکت با ایجاد و برنامه‌ریزی پرواز شماره 6051 اقدام به فروش بلیط تهران به نجف برای تاریخ 22 خرداد سال جاری کرد. طبیعی است که تقریبا تمام مسافران پس از زیارت عتبات عالیات قصد بازگشت به کشور را داشته باشند و طبق روال در همان زمان خرید بلیط رفت، بلیط برگشت را هم تهیه کنند.

بر همین اساس این شرکت، برای روز شنبه 24 خرداد نیز برنامه پرواز نجف به تهران با شماره 6050 برقرار و اقدام به فروش بلیط آن کرد. اما پس از تکمیل ظرفیت پروزهای رفت و برگشت، ناگهان پیامکی به مسافران با محتوای لغو بلیط رفت با شماره پرواز 6051 ارسال شد.

البته لغو پرواز هم توسط کیش ایر اعلام نشد و شرکت فروش بلیط فلای تودی چنین پیامکی را به خریداران فرستاد. فلای تودی در پاسخ به مشتریان اعلام کرد که پرواز توسط کیش ایر لغو شده و آنها دخل و تقصیری در این ماجرا ندارند. بازگشت پول بلیط‌های لغوشده نیز به 72 ساعت کاری پس از لغو موکول شد.

آن‌طور که خریداران بلیط به تجارت‌نیوز خبر داده‌اند، فلای تودی پروازهای جایگزینی را به آنها توسط شرکت‌های هواپیمایی دیگر معرفی کرده که هزینه بلیط هر فرد را حدود 1.5 میلیون تومان افزایش می‌دهد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد قیمت بلیط سایر ایرلاین‌ها در تصمیم کیش ایر برای لغو پرواز رفت چندان بی‌تاثیر نیست.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه هفته آینده روز عرفه به پایان می‌رسد و تقاضا برای بازگشت به ایران از عراق بیشتر است، بعید نیست این شرکت هواپیمایی برنامه پروازی خود را برای بازگشت به ایران متمرکز کرده باشد.

اقدام شبهه‌برانگیز کیش ایر؛ شرکتی که شماره پاسخ‌گویی ندارد!

شاید لغو یا تأخیر یک پرواز با شرایطی که ناوگان هواپیمایی ایران دارد، دیگر به امری طبیعی تبدیل شده باشد، اما اقدام کیش ایر زمانی شبهه‌برانگیز می‌شود که تنها به لغو بلیط‌های رفت بسنده کرده و برنامه پرواز برگشت همچنان برقرار است.

از سوی دیگر، پشتیبانی تلفنی کیش ایر با شماره 02148680000 چند روزی است که پاسخگوی هیچ تماسی نیست و سایت این شرکت به کندترین شکل عمل می‌کند. همچنین روابط عمومی این شرکت هم تماس «تجارت‌نیوز« را بدون پاسخ گذاشت. تلفن گویای پشتیبانی کیش ایر پس از جمله «لطفا اندکی تحمل فرمایید»، به طور کلی از دسترس خارج می‌شود.

سازمان هواپیمایی کشور نیز تا کنون پاسخ روشنی به پیگیری‌های تجارت‌نیوز ارائه نکرده است. اما همچنان سوالاتی در این ماجرا مطرح است. ازجمله آنکه اکنون مسافرانی که در تهران هستند با بلیط‌های برگشتی که رفتی ندارد، چه باید بکنند؟ آنها حتی اگر مجبور به لغو بلیط برگشت شوند، باید 20 درصد از هزینه کل بلیط را بپردازند.

این در حالی است که کیش ایر پس از لغو بلیط‌های رفت نه‌تنها غرامتی به مشتریان نپرداخته، بلکه حتی خود را ملزم به پاسخ‌گویی نمی‌داند و حالا احتمالا غرامت بلیط‌هایی که مشتریان ناخواسته مجبور به لغو آنها هستند، دریافت کند.

پیش از این چنین ایرلاین‌هایی فقط اقدام به فروش بلیط رفت می‌کردند و پس از چند روز با قیمت‌های نجومی برنامه پرواز برگشت را به اطلاع مشتریان می‌رسانند. بر این اساس مسافرانی که به هر ترتیب باید به ایران بازمی‌گشتند تن به این قیمت‌ها می‌دادند، اما اکنون به نظر می‌رسد آنها درصدد کسب درآمد بدون انجام پرواز هستند.

سود 143 میلیون تومانی کیش ایر از هیچ

با توجه به اینکه تنها قیمت بلیط برگشت حدود هفت میلیون و 133 هزار محاسبه شده، حتی اگر در کمترین حالت 100 نفر اقدام به خرید بلیط کرده باشند، برای لغو آن باید درمجموع حدود 143 میلیون تومان به کیش بپردازند.

از سوی دیگر، فلای تودی پروازهای جایگزینی پیشنهاد داده است که مجموع قیمت رفت و برگشت آن، حداقل یک میلیون و 414 هزار تومان بالاتر از بلیط‌های خریداری‌شده قبلی هستند. بدین ترتیب اگر خانواده‌ای شش نفره قصد زیارت داشته باشند، باید 8.5 میلیون تومان هزینه بیشتری بپردازند.

به هر ترتیب به نظر می‌رسد مناسباتی مانند عرفه یا اعیاد مختلف، دیگر به محلی برای سوداگری و سودجویی برخی از ایرلاین‌ها و شرکت‌های مسافربری تبدیل شده‌اند و در این زمینه، کسی خود را موظف به پاسخگویی نمی‌داند. اتفاقی که نتیجه‌ای جز کاهش اعتماد عمومی مردم ندارد.

برای مطالعه بیشتر >>مالکیت 28 ساختمان کیش ایر بلاتکلیف است را بخوانید.

3 روز پیش

دسته‌بندی‌ها