به گزارش >>تجارت نیوز، آیا تا به حال فکر کردهاید چرا تحویل خودروهای صفر کیلومتر گاهی با تأخیر مواجه میشود یا قیمت آنها دستخوش تغییر میشود؟ یکی از عوامل اصلی، >>دیون دولتی است. این دیون، که مجموعهای از هزینههایی است که دولت سالانه از تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو دریافت میکند، نقش کلیدی در تعیین قیمت نهایی خودرو و روند تحویل آن دارد.
دیون دولتی چیست و چرا اهمیت دارد؟
دیون دولتی، بهویژه برای خودروسازان مونتاژی و وارداتی، تابعی از نوسانات ارزی است. این نوسانات باعث میشود که هر سال به مبلغ این دیون افزوده شود. تعیین میزان این دیون معمولاً در اوایل سال (فروردین یا اردیبهشت) صورت میگیرد و تا پایان سال اعتبار دارد.
تأثیر دیون دولتی بر تحویل خودروها
یکی از مهمترین مشکلاتی که به دلیل دیون دولتی ایجاد میشود، عدم امکان تحویل خودروهای مدل سال جاری (مانند ۱۴۰۳ یا ۱۴۰۴) در ابتدای سال است. تا زمانی که مبلغ این دیون در فاکتور خودرو ثبت نشود، امکان صدور فاکتور، پلاکگذاری و در نهایت تحویل خودرو وجود ندارد. این چالش هر ساله گریبانگیر خودروسازان مونتاژی است.
محاسبه قیمت خودرو با احتساب دیون دولتی
قیمت کارخانه خودرو از مجموع بهای خودرو و دیون دولتی آن به دست میآید. این قیمت که با عنوان “قیمت درب کارخانه” شناخته میشود، با قیمت بازار کاملاً متفاوت است. اگر خودرویی در سال گذشته فاکتور شده باشد و مدل همان سال باشد، دیون جدیدی به آن تعلق نمیگیرد.
نقش مدیران خودرو و سیاستهای خودروسازان
مدیران خودرو هیچ دخالتی در تعیین میزان دیون دولتی ندارند و این مبلغ توسط دولت محاسبه و به آنها ابلاغ میشود. با این حال، گاهی اوقات خودروسازان برای رقابتپذیری در بازار و جذابتر کردن قیمتها برای مشتریان، تخفیفاتی را اعمال میکنند و بخشی از دیون دولتی را خودشان پرداخت میکنند. همچنین، استفاده از قطعات داخلی در تولید خودرو میتواند به کاهش دیون دولتی کمک کند. به عنوان مثال، استفاده از لاستیک یا رنگ ایرانی، دیون کمتری را شامل میشود، در حالی که خودروهای با درصد واردات بالا، دیون بیشتری دارند.
پرداخت دیون دولتی توسط مشتری
معمولاً پس از مشخص شدن دیون دولتی در فاکتور، به مشتریان مهلتی داده میشود تا این مبلغ را پرداخت کنند. پرداخت بهموقع دیون میتواند روند تحویل خودرو را تسریع کند. نکته جالب اینجاست که برخی از خودروهای مدل ۱۴۰۴ که در اوایل سال جاری تحویل شدند (مانند برخی مدلهای هیبریدی)، با دیون دولتی سال گذشته محاسبه شدند و شامل افزایش بسیار جزئی یا حتی بدون افزایش قیمت بودند.
پیشبینی افزایش قیمت تقریبی خودروها (بر اساس نوسانات ارزی و دیون دولتی)
توجه: قیمتهای زیر صرفاً حدودی هستند و ممکن است بسته به نوسانات ارزی و تعیین نهایی دیون دولتی، دستخوش تغییر شوند.
گروه فونیکس:
- تیگو ۷ پرو مکس دو دیفرانسیل:
- افزایش تقریبی: ۲۲۰ میلیون تومان
- قیمت جدید تقریبی: ۲ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان
آریزو ۸:
-
- افزایش تقریبی: ۲۱۸ میلیون تومان
- قیمت جدید تقریبی: ۲ میلیارد و ۵۱۸ میلیون تومان
خودروهای E Plus / هیبریدی / برقی:
-
- افزایش بسیار جزئی (بین ۳۰ تا ۷۰ میلیون تومان)، یا حتی بدون افزایش
اف ایکس پریمیوم دو دیفرانسیل:
-
- افزایش حدوداً: ۲۱۵ میلیون تومان
- قیمت جدید تقریبی: ۲ میلیارد و ۴۸۸ میلیون تومان
اف ایکس پریمیوم:
-
- افزایش حدوداً: ۲۱۴ میلیون تومان
- قیمت جدید تقریبی: ۲ میلیارد و ۴۶۸ میلیون تومان
تیگو ۷ پرو پریمیوم:
-
- افزایش حدوداً: ۱۶۴ میلیون تومان
- قیمت جدید تقریبی: ۱ میلیارد و ۸۹۷ میلیون تومان
آریزو ۶ جی تی:
-
- افزایش تقریبی: ۱۶۰ میلیون تومان
- قیمت جدید تقریبی: ۱ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان
آریزو ۶ پرو:
-
- افزایش تقریبی: ۱۳۸ میلیون تومان
- قیمت جدید تقریبی: ۱ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان
آریزو ۵ اف ال (FL):
-
- افزایش تقریبی: ۱۲۰ میلیون تومان
- قیمت جدید تقریبی: ۱ میلیارد و ۴۱۵ میلیون تومان
گروه ام وی ام (MVM):
- ایکس ۳ کراس سی وی تی (X3 Cross CVT):
- افزایش تقریبی: ۱۰۰ میلیون تومان
- قیمت جدید تقریبی: ۱ میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان
ایکس ۲ پرو ام تی (X2 Pro MT) نسخه دندهای:
-
- افزایش تقریبی: ۹۰ میلیون تومان
- قیمت جدید تقریبی: ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان
گروه اکستریم (XTRIM):
- اکستریم وی ایکس (XTRIM VX):
- افزایش حدوداً: ۳۹۶ میلیون تومان
- قیمت جدید حدوداً: ۴ میلیارد و ۵۶۸ میلیون تومان
اکستریم تی ایکس ال (XTRIM TXL):
-
- افزایش تقریبی: ۳۱۶ میلیون تومان
- قیمت جدید حدوداً: ۳ میلیارد و ۶۴۶ میلیون تومان
اکستریم ال ایکس (XTRIM LX):
-
- افزایش تقریبی: ۲۳۰ میلیون تومان
- قیمت جدید تقریبی: ۲ میلیارد و ۶۷۲ میلیون تومان
با توجه به این توضیحات، اکنون بهتر میتوانید چالشها و عوامل مؤثر بر قیمت و تحویل خودروهای جدید را درک کنید. آیا این اطلاعات به شما در تصمیمگیری برای خرید خودرو کمک میکند؟