به گزارش >>تجارت نیوز، براساس ویدئوهای ارسالی به تجارتنیوز، امروز 3 خرداد 1404، برخی از مشتریان سایپا که موفق به دریافت خودرو شاهین نشدهاند، در ورودی شماره 2 و 3 شرکت سایپا به تجمع و اعتراض پرداختند.
بنابر ویدئوهای ارسالی، این مشتریان که در اردیبهشت 1402 نسبت به ثبتنام خودروی شاهین اقدام کرده و مراتب تکمیل وجهه را در آذر 1403 به اتمام رساندهاند، طی 25 ماه گذشته موفق به دریافت خودرو خود نشدهاند.
این اعتراضات تنها به سایپا G محدود نشده و حوالهداران شاهین پلاس هم ضمن اعتراض، خواهان تحویل خودروهای ثبتنامی و پایان ظلم و بلاتکلیفی شدهاند.
سایپا مشکل عرضه خودرو ندارد!
اعتراض نسبت به تاخیر در تحویل خودرو مسئلهای است که دیگر در سایپا تازگی ندارد. در سال گذشته صدای تجمعات اعتراضی سایپا از گوشه و کنارهای ایران به گوش رسیده است.
شرکت سایپا پس از تاخیر در تحویل طولانیمدت برخی خودروها، سرانجام در ماه گذشته، پاسخ ویدئویی خود را نسبت به مطالبات عمومی منتشر کرد. پاسخی که بیش از پردهبرداری واقعیتها، تنها پوزخندی به مشتریان معترض زد.
براساس این ویدئو، رضا حسینی، مدیر ارتباطات و بین الملل گروه خودروسازی سایپا، در تاریخ 10 اردیبهشت سال جاری، ضمن عذرخواهی از مشتریان بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها اعلام کرد که مشکلات تامین قطعه این خودروها حل شده و با برنامهریزی صورت گرفته، درچند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان تحویل داده میشود.
این اظهارت گرچه در ابتدا منجر به کاهش اعتراضات مردمی و افزایش امیدواری در میان مشتریان شده بود و گمان میرفت که سایپا در رسیدگی به تعهدات معوق خود تعجیل بخشیده باشد، اما اکنون پس از گذشت چند هفته، دوباره فریادهای مشتریان درباره بیاعتنایی خودروسازی سایپا نسبت به مطالبات عمومی حوالهداران شاهین بالا گرفته است.
اعتراض مردمی در خصوص تحویل شاهین موضوعی است که تازگی ندارد و طی سال گذشته در محافل مختلفی مطرح شده است. از کارزارهای فراوانی که بیش از 6000 نفر نسبت به امضای آن اقدام کردهاند، تا تجمعات گوناگونی که صدای آنها از شیراز، اصفهان و تهران به گوش رسیده است.
از وعدهدرمانی مزمن تا مدیریت بحران ناکارآمد
عملکرد گروه خودروسازی سایپا طی یک سال گذشته، بارها پرده از ناکارآمدی مدیریتی و بحرانهای عملیاتی این شرکت برداشته است. از پروژههای شکستخوردهای مانند پارس نوآ و آریا که با وجود تبلیغات گسترده و وعدههای مکرر هرگز به مرحله عرضه نرسیدند، تا تعهدات معوقی که سرانجامی نیافتند و موجب سرریز نارضایتی مشتریان شدند.
در حالیکه برخی فعالان صنعت خودروسازی تلاش دارند تا تاخیر در عرضه خودروی شاهین را به عواملی نظیر بار تحمیلی سامانه یکپارچه، کمبود قطعه و تنگنای نقدینگی نسبت دهند، این واقعیت که سایپا در مواجهه با این مشکلات بیش از ۲۵ ماه زمان در اختیار داشته، اما راهکاری شفاف و قابل اتکا ارائه نداده است، نباید از نظرها دور بماند.
در چنین شرایطی انتشار یک ویدئوی روابطعمومیمحور در اردیبهشت سال جاری که در آن وعده تحویل خودروها طی چند هفته آینده داده شد، نهتنها مرهمی بر زخم اعتماد عمومی نبود، بلکه جلوهای آشکار از وعدهدرمانی مزمن و مدیریت بحران ناکارآمد سایپا را به نمایش گذاشت.
سایپا میتوانست در واکنش به مطالبات انباشته مشتریان، بهجای تکرار کلیگوییهای مرسوم، یک جدول زمانی شفاف و مرحلهبندیشده برای تحویل خودروهای معوق منتشر کرده و دلایل اصلی این تاخیر مزمن را بیان کند.
اما سایپا بهجای پاسخگویی شفاف ترجیح داد که افکار عمومی را از طریق تکنیکهای تبلیغاتی کنترل کند. رویکردی که بیش از آنکه نشانهی اصلاح باشد، تلاشی است برای مدیریت موقت نارضایتیها با ابزار روابط عمومی به امید اینکه گشایشی از بیرون شرکت، برای مثال از مسیر ورود سرمایه بخش خصوصی، رخ دهد.
مشتریان بیمه ادامه حیات یک نهاد صنعتی هستند. کاش به جای وعدههای مکرر، شفافیت به عنوان سرلوحه نهادهای صنعتی قرار گیرد تا شکاف میان مردم و نهادهای صنعتی، بیش از گذشته تعمیق نیابد.
برای مطالعه بیشتر گزارش «>>سایپا در اوج ناکارآمدی» را در تجارتنیوز بخوانید.