دوشنبه، 29 اردیبهشت، 1404

بندر چابهار به هاب کشتیرانی تبدیل می‌شود / صندوق‌های بازنشستگی، سهامداران عمده حکشتی

به گزارش >>تجارت نیوز، محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سابقه ۱۶ ساله حضور کشتیرانی در بازار سرمایه، سهامداران عمده این شرکت را صندوق‌های بازنشستگی دانست و افزود: ظرفیت ناوگان کشتیرانی حدود پنج میلیون تن است و فعالیت آن تنها به دریا محدود نمی‌شود، بلکه در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای نیز حضور دارد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این شرکت در حال حاضر رتبه نخست منطقه و جایگاه هجدهم جهان را در حمل کالا دارد، اعلام کرد ناوگان کشتیرانی در دریای خزر، بنادر جنوبی کشور و همچنین حوزه‌های پشتیبانی و عملیاتی فعال است. وی همچنین تاکید کرد که ۷۰ درصد دریانوردان کشور در موسسه آموزشی وابسته به این شرکت آموزش دیده‌اند.

تمامی پرسنل حکشتی ایرانی هستند

مدرس خیابانی از کاهش قابل توجه نیروهای خارجی در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: تعداد نیروهای غیرایرانی که در سال ۱۳۹۸ حدود ۶۷۰ نفر بود، امروز به کمتر از ۲۴ نفر کاهش یافته و در شرایط عادی، کل پرسنل شرکت ایرانی هستند.

وی با اشاره به حمل صادرات بنزین به ونزوئلا در سال ۹۸ توسط دو فروند نفتکش کشتیرانی و تقدیر رهبر انقلاب از این اقدام، تحریم‌های غرب علیه این شرکت را «ظالمانه» خواند و یادآور شد: آخرین دور از تحریم‌ها توسط اتحادیه اروپا و انگلستان در سال گذشته اعمال شده است.

بندر چابهار به یکی از هاب‌های جدی گروه کشتیرانی تبدیل می‌شود

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین از برنامه‌ریزی برای تبدیل بندر چابهار به یکی از هاب‌های جدی گروه کشتیرانی خبر داد و گفت: این بندر می‌تواند نقشی کلیدی در آینده حمل‌ونقل کشور ایفا کند. وی اعلام کرد سال گذشته ۸۶ هزار TEU کانتینر از چابهار جابه‌جا شده و این بندر جایگاه دوم را در میان بنادر کانتینری کشور به خود اختصاص داده است.

او با اشاره به ظرفیت استراتژیک تنگه هرمز و حضور دفاتر این شرکت در کشورهایی چون چین، روسیه، هند و برخی کشورهای اروپایی، گفت: کشتیرانی می‌تواند در توسعه کریدور شمال–جنوب نقش مؤثری داشته باشد.

میانگین عمر ناوگان کشتیرانی به ۲۰ سال رسیده است

مدرس خیابانی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت ناوگان نیز پرداخت و اعلام کرد: میانگین عمر ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ۲۰ سال رسیده و باید به زیر ۱۰ سال کاهش یابد. وی از دریافت مجوزهایی برای تأمین منابع از صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی خبر داد و افزود: با وجود تخصیص یک میلیارد دلار تسهیلات، تاکنون حتی یک دلار از این منابع پرداخت نشده است. در حال حاضر مانده تسهیلات شرکت ۵۴۲ میلیون دلار است و سالانه ۱۰۶ میلیون دلار اقساط به بانک‌ها پرداخت می‌شود.

مدیرعامل کشتیرانی در پایان از نقش این شرکت در پروژه‌های مسئولیت اجتماعی از جمله ساخت و بازسازی مدارس در بنادر کشور سخن گفت و افزود: ایفای این نقش در نهایت به افزایش حقوق مالکانه سهامداران منجر خواهد شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه >>بازار سرمایه بخوانید.

10 ساعت پیش

دسته‌بندی‌ها