دیتاک اعلام کرده است: «رفع فیلتر واتساپ بر میزان بازدید از تلگرام تأثیری نداشته اما باعث شده بازدید از پلتفرمهای داخلی بیش از ۵۰ درصد افت کند.»
به گزارش دیجیاتو، >>گزارش سالانه ۱۴۰۳ دیتاک از رفتار کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی، نشان داده: «بیش از ۱۰۰ هزار ایرانی از اینترنت استارلینک استفاده میکنند که رقمی معادل گنجایش ورزشگاه آزادی است.»
دیتاک «محتواییترین روز سال» را نیز «۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در واکنش به جانباختن «ابراهیم رئیسی»، رئیسجمهوری سابق ایران، و همراهان در سانحه سقوط بالگرد» اعلام شده است. براساس این گزارش، «در این روز، تعداد تولیدکنندگان محتوا ۳۳ درصد بیشتر از میانگین سایر روزهای سال بوده است.»
تعداد کانالهای خبری تلگرام بیش از ۲۰۰ برابر سایتهای خبری
دیتاک تعداد کانالهای خبری تلگرام را در سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۰۰ برابر سایتهای خبری اعلام کرده و نوشته است: «بیش از هزار و ۵۰ سایت خبری و ۲۰۵ هزار کانال خبری تلگرام فارسی وجود دارد. این آمار نشان میدهد علاوهبر بازنشر مطالب در وبسایتهای خبری، رصد دقیق و پیگیری بازنشر خبر در تلگرام، چه در شرایط مدیریت بحران چه در چارچوب اجرای کمپین، از اهمیت بالایی برخوردار است.»
حدود ۱۴ هزار رسانه در کشور فعالاند که دیتاک آن را بیش از دو برابر مجموع رسانههای فعال در دیگر کشورهای خاورمیانه دانسته است.
استراتژیهای متفاوت اُکالا و و کوروش در تعامل با کاربران
رقابت فالوئر و نرخ تعامل فروشگاههای FMCG در قالب نمودار مقایسه شده است؛ «افق کوروش» حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار فالوئر دارد و نرخ تعامل آن کمتر از ۰.۵۰ است که این فروشگاه را در کنار «رفاه» و «هایپر فامیلی» جزو کمترین میزان تعامل قرار داده است. در مقابل، «اُکالا» با کمتر از ۵۰۰ هزار نفر کاربر نرخ تعامل آن بیش از ۲ اعلام شده و این فروشگاه را در صدر بیشترین نرخ تعامل قرار داده و پس از آن «دیلی مارکت» است.
دیتاک با ترسیم این نمودار نتیجهگیری کرده: «اُکالا و و کوروش بهوضوح استراتژیهای متفاوتی اتخاذ کردهاند، بازه رقابتی برندها در این حوزه محدود است.»
جایگاه زیرساخت اینترنت ایران پایینتر از مغولستان
دیتاک با طرح این پرسش که «چند درصد جمعیت شاغل هر کشور اینفلوئنسر هستند؟»، نوشته: «ایران با ۱.۹۳ درصد جایگاه دوم را به خود اختصاص داده و با در اختیار داشتن ۵ درصد مجموع اینفلوئنسرهای جهانی، چهارمین کشور بزرگ از نظر سهم جهانی اینفلوئنسرها پس از برزیل، آمریکا و هند شناخته میشود.» این آمار در شرایطی ثبت شده که طبق همین گزارش، «شاخص زیرساخت اینترنت ایران نسبت به سال ۱۴۰۲، ۱۴ رتبه تنزل یافته و در رتبه ۷۲ از ۱۲۱ کشور پایینتر از مغولستان قرار دارد.»
راهبردهای محتوایی متفاوت نوبیتکس، تبدیل و تترلند
این گزارش نموداری از وضعیت صرافیهای ارز دیجیتال نیز ارائه کرده و نوشته است: «مقایسه این درگاهها نشان میدهد افزایش تولید محتوا لزوماً آگاهی از برند را بالا نمیبرد و هرچه برند نامآشناتر و بالغتر شود، نیازش به تولید محتوا کاهش مییابد، نوبیتکس، تبدیل و تترلند، ۳مثال از استراتژیهای محتوایی متفاوت هستند.»
طبق اعلام دیتاک، «تحلیل صفحات اینستاگرام صرفاً براساس تعداد دنبالکنندگان و نرخ تعامل قابلاعتماد نیست؛ چراکه امکان استفاده از فالوئر غیرواقعی وجود دارد و تعداد فالوئر روی نرخ تعامل تأثیرگذار است. راهکار کمخطاتر این است که سراغ تخمین تعداد مخاطبان فعال بروید.»
تعداد مخاطبان بلوبانک در اینستاگرام دو برابر مجموع رقبا
در ادامه آمده: «در این زمینه و در صنعت نئوبانک، تعداد مخاطبان فعال بلوبانک در اینستاگرام تقریباً دو برابر مجموع رقبایش است.»
فعالیت دیتاک در زمینه پایش شبکههای اجتماعی است. این مجموعه با استفاده از هوش مصنوعی و فناوریهای نوین در این پلتفرمها کلاندادهها را جمعآوری، پردازش و تحلیل میکنند تا برندها با آگاهی از نظرات کاربران بتوانند در فضای مجازی هدفمند فعالیت کنند.
کلاندادههایی که این سامانه سال گذشته گردآوری کرده، شامل بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مطلب از منابع مختلف در شبکههای اجتماعی و رسانههای آنلاین است. همچنین این دادهها برگرفته از گزارشها و آمار مرکز ملی فضای مجازی، سازمان توسعه تجارت، شرکتهای بورسی و برخی منابع معتبر بینالمللی است. از اطلاعات مراکز باسابقه در نظرسنجی و افکارسنجی مانند ایسپا نیز در این آمار استفاده شده است.